پژوهش کتاب هنر شفاف اندیشیدن - پژوهش کتاب

قیمت محصول : $0.00

«هنر شفاف اندیشیدن» اثر متفکر و کارآفرین جهانی «رولف دوبلی»، نگاهی شفاف بر استدلال‌‌های ذهنی انسان است.

آیا تا به حال، وقت خود را بابت چیزی گذاشته‌اید ولی پس از مدتی متوجه شده‌اید که ارزش سرمایه‌گذاری نداشته است؟ یا انجام کاری را ادامه داده‌اید باوجود اینکه می‌دانستید فایده‌ای برایتان ندارد؟ این موارد ناشی از تعصبات و خطاهای ذهنی انسان است، خطاهایی ساده که در تفکر روزانه‌مان بارها مرتکب می‌شویم. «رولف دوبلی»، بر این باور است با شناخت و پذیرش این خطاها می‌توان از آن‌ها دوری کرد و تصمیمات بهتری گرفت. کتاب «هنر شفاف اندیشیدن» ساده، روشن و غافل‌گیرکننده روش فکری شما در تصمیم‌گیری در موقعیت‌های مختلف را تغییر می‌دهد تا بتوانید درست‌تر از قبل تصمیم بگیرید و انتخاب کنید.

درباره کتاب هنر شفاف اندیشیدن

کتاب «هنر شفاف اندیشیدن» The Art of Thinking Clearly نوشته‌ی «رولف دوبلی» در سال ۲۰۱۳ منتشر شد. این اثر درباره‌ی خطاهای ذهنی انسان است که در موقعیت‌ها و شرایط مختلف زندگی را تحت تأثیر قرار می‌دهند. نویسنده در این کتاب خواننده را با این سؤال روبه‌رو می‌کند: «آیا همیشه تصمیمات درستی می‌گیریم؟» تصمیم‌ها و انتخابات ما همواره تحت تأثیر ذهن ما هستند، اما آیا ذهن ما بهترین عملکرد را دارد؟ «رولف دوبلی» در این کتاب از عواملی سخن می‌گوید که به‌طور ناخودآگاه زندگی ما را تحت سیطره‌ی خود قرار داده‌اند. این نویسنده بر این باور است با شناختن خطاهای ذهنی می‌توان از تأثیر آن‌ها بر زندگی و تصمیماتمان جلوگیری کنیم. او در کتاب «هنر شفاف اندیشیدن» انسان را به درست و بدون تعصب فکر کردن و اندیشیدن دعوت می‌کند و معتقد است این‌گونه می‌توان به موفقیت و کمال رسید.

کتاب «هنر شفاف اندیشیدن» نوشته‌ی «رولف دوبلی»به‌عنوان پرفروش‌ترین کتاب آلمان در سال ۲۰۱۳ انتخاب شد. این اثر پس از انتشار به‌سرعت به چندین زبان دنیا ترجمه شد و مورد استقبال خوانندگان کتاب‌های روانشناسی و روان‌شناختی قرار گرفت. «رولف دوبلی» در این اثر با زبانی روان و ساده، رفتار انسان را کنکاش می‌کند و به او یادآور می‌شود که ممکن است بسیاری از تصمیمات شفاف و صادقانه گرفته نشوند.

همچنین کتاب صوتی هنر شفاف اندیشیدن با صدای عادل فردوسی پور در فیدیبو برای دانلود موجود است.

رولف دوبلی در این کتاب، خطاهای رایج ذهن انسان را در ۹۹ فصل توضیح داده است که برای درک بیشتر آن‌ها از داستان‌هایی واقعی استفاده کرده است، برخی از این فصل‌ها عبارت‌اند از:

چرا باید به قبرستان‌ها سری بزنی؟
آیا دانشگاه هاروارد شما را باهوش‌تر جلوه می‌دهد؟
چرا ابرها را به شکل‌های مختلف می‌بینی؟
اگر پنجاه میلیون نفر چیز احمقانه‌ای بگویند، آن چیز کماکان احمقانه است
چرا باید گذشته را فراموش کنی؟
نوشیدنی مجانی را قبول نکن
مراقب موارد استثنا باش
جگرگوشه‌های خودت را بکش
تسلیم مرجعیت نشو
دوستان سوپر مدل خود را در خانه رها کن

درباره رولف دوبلی

«رولف دوبلی» Rolf Dobelli نویسنده‌ی برجسته‌ی سوئیسی در ۱۵ ژوئیه سال ۱۹۶۶ به دنیا آمد. او تحصیلاتش را در دانشگاه سنت گالن سوئیس در رشته‌ی ام‌بی‌ای دنبال کرد و تا مقطع دکترا ادامه داد. او کارآفرین موفقی است و شرکتی باهدف تولد خلاصه‌ی کتاب‌های مختلف تأسیس کرده است. «رولف دوبلی» درزمینه‌ی روانشناسی و روان‌شناختی چندین کتاب منتشر کرده است. کتاب هنر خوب زیستن یکی از آثار دیگر این نویسنده است که نسخه‌ی صوتی آن نیز منتشر شده است. برای خرید کتاب می‌توانید به سایت و اپلیکیشن فیدیبو مراجعه کنید.

ترجمه کتاب هنر شفاف اندیشیدن به زبان فارسی

کتاب «هنرشفاف اندیشیدن» نوشته‌ی «رولف دوبلی» با ترجمه‌ی «بهزاد توكلي نیشابوری»، «عادل فردوسی پور» و «علی شهروز ستوده» از سوی نشر چشمه در سال ۱۳۹۴ منتشر شد که نسخه‌ی الکترونیک آن در همین صفحه از فیدیبو برای خرید و دانلود موجود است. «عادل فردوسی پور» به همراه دیگر مترجمان، این اثر را از نسخه‌ی انگلیسی به فارسی ترجمه کرده‌اند و در اختیار خواندگان فارسی‌زبان قرار داده‌اند. «عادل فردوسي پور»، گزارشگر و مترجم محبوب ایرانی سال ۱۳۵۳ در یزد به دنیا آمد. نام او با دنیای فوتبال و ورزش ایران گره خورده است و ازجمله مجریان محبوب ایران است. او از دهه‌ی هفتاد فعالیت درزمینه‌ی ترجمه را آغاز کرده و تا امروز چند اثر منتشر کرده است. یکی از معروف‌ترین آثار ترجمه‌ی او، کتاب «فوتبال علیه دشمن» است که با صدای خودش از سوی رادیو گوشه منتشر شده است. «عادل فردوسی پور» در مقدمه‌ی کتاب «هنر شفاف اندیشیدن» نوشته‌ی «رولف دوبلی» نوشته است: «رولف دوبلی در این کتاب می‌کوشد براساس مطالعات، تحقیقات و تجربیات شخصی‌اش عمده‌ی این خطاها را شناسایی، بازخوانی و معرفی کند. همان‌گونه که خود در مقدمه‌ی کتابش ذکر می‌کند، فهرست خطاهایش کامل نیست و موارد دیگری را نیز می‌توان به آن افزود. او براساس مشاهدات علمی، نتایج آماری، استدلال‌ها و استنتاج‌های منطقی (در حوزه‌ی علوم اجتماعی)، با ذکر مثال‌ها و نمونه‌های ملموس، جهان‌بینی خود را درباره‌ی خطاهای شناختی مطرح می‌کند. به تأیید نویسنده‌، این کتاب کلید یافتن شادمانی و مسیرهای منتهی به خوشبختی و موفقیت نیست، تلقی و برداشت من این است که محتوای آن بیانگر نگرشی متفاوت به عملکرد انسانی ماست؛ یک شوک خلاقانه به ذهن در جهت زدودن انباشت‌های زایدش، شناسایی پیش‌فرض‌های ساختگی، اشتباهات متداول و موقعیت‌های کاذبی که به‌واسطه‌ی خطاهای ذهنی دچارش می‌شویم. کاوشی است در شناخت واضح‌تر خطاهای انسانی که در زندگی، کارکردهای متفاوت و بعضاً متضادی دارد. برخی از آن‌ها انسان را از خطر نابودی نجات می‌بخشد و برخی دیگر مانع از خردورزی و شفاف‌اندیشی‌اش می‌شود. درک فرایند اندیشیدن و دام‌هایی که ذهن بر سر راهش قرار می‌دهد، کار ساده‌ای نیست و بی‌سبب نیست رولف دوبلی کتابش را هنر شفاف اندیشیدن نام نهاده است.»

در بخشی از کتاب هنر شفاف اندیشیدن می‌خوانیم

تا چند وقت پیش،  وقتی عجله داشتی به‌موقع به پرواز یا قطارت برسی، امکان داشت به یکی از شاگردان فرقه‌ی هاره کریشنا برخورد کنی که با ردای زعفرانی رنگ خود این طرف و آن طرف می‌رود. یکی از اعضای این فرقه با لبخند گلی را به تو می‌داد و اگر تو هم مثل سایر مردم باشی، گل را می‌گرفتی، صرفاً برای این که بی‌ادب به نظر نرسی. اگر می‌خواستی آن را رد کنی، محترمانه به تو می‌گفتند «بگیرش، این هدیه‌ی ما به توست.» و وقتی می‌خواستی گل را در سطل آشغال بعدی بیندازی، می‌دیدی چند گل دیگر هم در آن وجود دارد. اما این پایان ماجرا نبود. وقتی عذاب وجدان سراغت می‌آمد، یک پیرو دیگر کریشنا به تو نزدیک می‌شد و طلب کمک می‌کرد. در بسیاری از موارد، پاسخ به این درخواست‌ها مثبت بود و این کار به‌قدری فراگیر شد که بسیاری از فرودگاه‌ها به‌کلی ورود اعضای این فرقه‌ها را ممنوع کردند.

رابرت چالدینی، روان‌شناس علت موفقیت این گروه و دیگر کمپین‌ها را این‌گونه بیان می‌کند. او پدیده‌ی تقابل را بررسی کرده و به این نتیجه رسیده که مردم وقتی مقروض کسی باشند بسیار معذب‌اند.

بسیاری از نهادهای غیردولتی و سازمان‌هایی با فعالیت‌های انسان دوستانه دقیقاً از همین روش استفاده می‌کنند: اول بده، بعد بستان. هفته‌ی گذشته، سازمان حفاظت از محیط‌زیست پاکتی پر از کارت‌پستال‌هایی زیبا منظره‌های بکر برایم فرستاد. نامه‌ای در کنار آن بود که اطمینان داد اين کارت‌پستال‌ها، فارغ از این که من به شرکت آن‌ها کمک بکنم یا نه، فقط جنبه‌ی هدیه و یادگاری دارد. هر چند متوجه ترفند آن‌ها شدم، باید کمی از اراده و بی‌رحمی خودم کمک می‌گرفتم که آن‌ها را در سطل آشغال بیندازم.

متأسفانه این گونه اخاذی‌ها، که می‌توان به آن‌ها انحراف هم گفت، بسیار متداول‌اند. یک کارخانه‌ی پیچ سازی زمان سفارش پیچ می‌شود. میل به ادای دین چنان قوی است که خریدار تسلیم می‌شود و به دوست جدید خود پیچ سفارش می‌دهد.

این تکنیک در زمان باستان نیز وجود داشته است. ما تقابل را در تمام گونه‌هایی که غذایشان در معرض نوسانات شدید است، مشاهده می‌کنیم. فرض کن که تو با شکار، غذای خود را به دست می‌آوردی. یک روز خوش‌شانسی و گوزن شکار می‌کنی. احتمالاً نمی‌توانی تمامش را در یک روز بخوری و هنوز چند قرنی با اختراع یخچال فاصله‌ داریم. تصمیم می‌گیری این گوزن را با گروهی قسمت کنی و این بدان معناست که تو هم وقتی خوش‌شانس نباشی می‌توانی از غنیمت دیگران استفاده کنی. در واقع شکم دوستانت نقش یخچال را ایفا می‌کند.

به این پست امتیاز دهید.
بازدید : 124 views بار دسته بندی : تاريخ : 1 مارس 2021 به اشتراک بگذارید :
دیدگاه کاربران
    • دیدگاه ارسال شده توسط شما ، پس از تایید توسط مدیران سایت منتشر خواهد شد.
    • دیدگاهی که به غیر از زبان فارسی یا غیر مرتبط با محصول باشد منتشر نخواهد شد.