پژوهش کتاب دانلود کتاب کار عمیق (deep work) | اثر کال نیوپورت - پژوهش کتاب

قیمت محصول : $0.00

کتاب پرفروش کار عمیق

در دنیای امروز با گسترش اینترنت و شبکه‌های اجتماعی، بخش عمده‌ای از زمان مفید روزانه‌ی هرکس در گشت‌‌و‌گذار در صفحات اینترنتی یا شبکه‌های اجتماعی صرف می‌شود. میزان اعتیاد به فضای مجازی به حدی رسیده است که تمرکز بر کارهای روزمره برای بسیاری دشوار و گاهی ناممکن شده است. در دسترس و پاسخ‌گو بودن اگرچه در ابتدا جذاب و لذت‌بخش بود اما با گذشت زمان آثار نامطلوب خود را نشان داد؛ آنچنان که در تمام لحظات بخشی از ذهن افراد به تلفن همراه خود و پیام‌های دریافتی در شبکه‌های اجتماعیشان معطوف شده است. کال نیوپورت در کتاب کار عمیق سراغ همین وضعیت رفته است و یادآوری می‌کند حواس‌پرتی که از پس تمرکز بر استفاده از شبکه‌های اجتماعی می‌آید، باعث انجام سطحی کارها می‌شود. كال نيوپورت با بررسی این موضوع، راه‌حل‌هایی برای مدیریت استفاده از فضای مجازی پیشنهاد داده است. راه‌حل‌هایی که خواننده‌ی کتاب کار عمیق را به افزایش بازدهی و انجام کارهای عمیق و ارزشمند برساند.

کتاب کار عمیق درباره‌ی چیست؟

کال نیوپورت (cal newport) کتاب Deep work را با عنوان کامل کار عمیق: قواعدی برای کسب موفقیت متمرکز در بحبوحه‌ی دنیای پر هرج و مرج  در سال ۲۰۱۶ منتشر کرد. نیوپورت با توجه به اینکه تحصیلات خود را در زمینه‌ی علوم کامپیوتر تکمیل کرده است و هم‌چنین با مشاهداتی که از تاثیر شبکه‌های اجتماعی بر زندگی و کار روزمره‌ی مردم داشته، کتاب را نوشته است.

او با نگارش این کتاب، به دنبال بهبود استفاده‌ی مردم از فضای مجازی و کاهش تاثیر آن بر فعالیت‌های روزانه‌ی آن‌ها است. کتاب کار عمیق شامل سه فصل است. ابتدای کتاب با مثال‌هایی از زندگی افراد موفق و نحوه‌ی انجام کار عمیق به شیوه‌ی آن‌ها شروع می‌شود و سپس در دو فصل «مفهوم» و «قواعد»، نویسنده کار عمیق و قدرت تمرکز بر کاری معین را شرح می‌دهد.

درباره‌ی تعریف کار عمیق و کار سطحی چه می‌دانیم؟

نیوپورت در ابتدای کتاب مفهوم  «کار عمیق» و «کار سطحی» را به طور جداگانه به مخاطبش معرفی می‌کند.  کار عمیق طبق نظر نیوپورت اینگونه تعریف می‌شود: «فعالیت حرفه‌ای که با تمرکز کافی و بدون حواس‌پرتی انجام می‌گیرند  و نهایت استفاده را از ظرفیت‌های شناختی شما می‌برند. این تلاش‌ها به ایجاد ارزش‌های جدید و تقویت مهارت‌های شما می‌انجامد و کپی کردن آن بسیار دشوار است.» اما کار سطحی ارزش بسیار کمتری دارد و افراد مختلف می‌توانند به راحتی ان را انجام دهند. کارهای سطحی نمی‌توانند تغییرات بزرگی یا سودآوری عظیمی ایجاد کنند. کارهای سطحی از آنجایی که چالش برانگیز نیستند، می‌توانند با تمرکز پایین هم انجام شوند و قابل تکرار برای دفعات بیشمار هستند.

نیوپورت در معرفی ویژگی و آفت‌های انجام کار سطحی توضیح می‌دهد که بعد انجام کارهای سطحی برای مدت زمان طولانی ، مغز انسان عادت می‌کند با تمرکز پایین و حواس‌پرتی کارها را انجام دهد و بازگشت به کار عمیق در این حالت بسیار دشوار خواهد بود. او تاکید می‌کند در دنیای امروزی شبکه‌های اجتماعی و اینترنت بزرگ‌ترین عامل در حواس‌پرتی و کاهش تمرکز افراد است و اینترنت همواره بخشی از ذهن افراد را به خود مشغول کرده است به طوری‌که افراد بسیاری در انجام کار عمیق ناتوان شده‌اند.

افراد موفق چه‌طور در انجام کار عمیق به نتیجه می‌رسند؟

پس از تعریف کار عمیق، نویسنده در مقدمه‌ی کتاب چند نمونه از افراد موفقی که با انجام کار عمیق و دوری از فضای مجازی، در کنجی خلوت، کار بزرگ و ارزشمندی را انجام داده‌اند معرفی کرده است. بین افراد موفق، نام‌های بزرگی مثل «پروفسور یونگ»، «مارک تواین»، «پیتر‌ هیگز»، «جی کی رولینگ» و «بیل گیتس» به چشم می‌خورد. در میان این نام‌‌های آشنا، نیوپورت سراغ یک مورد متفاوت و جالب هم رفته است. «نیل استیونسن» نویسنده، بلاگر و وبگردی که هیچ حساب کاربری مجازی ندارد و با وجود اینکه کار خود را وابسته به اینترنت می‌بیند به فضای مجازی اجازه نداده است تا او را از انجام کار عمیق محروم سازد.

کل نیوپورت رفتار «جی کی رولینگ» را به عنوان مثالی مفید برای چگونگی مدیریت زمان و تمرکز افراد موفق برای انجام کارهای عمیق شرح می‌دهد.  او یادآوری می‌کند  «جی کی رولینگ» هنگام نوشتن رمان «هری پاتر» با رسانه‌ها و شبکه‌های اجتماعی کاملا بیگانه بود و تمام تمرکز خود را به نوشتن داستان‌هایش معطوف کرد. هم‌چنین زمانی‌ که مشغول نوشتن کتاب «خلا موقت» بود، در حساب کاربری خود در توئیتر تنها یک پیام نوشت، پیامی که توجه بسیاری از کاربران و هوادارانش را جلب کرد: « این حساب کاربری واقعی من است اما چیز زیادی از من در اینجا منتشر نخواهد شد چون در حال حاضر قلم و کاغذ برای من اولویت دارد.» و با این پیام دوری از شبکه‌های اجتماعی برای افزایش تمرکز بر انتشار کتابش را به گروه زیاد هوادارانش در شبکه‌های اجتماعی اعلام کرد.

تفاوت کار عمیق و غرق شدن در کار چیست؟

مطلب دیگری که در کتاب کار عمیق به خوبی شرح داده شده است تفاوت کار عمیق با انجام کار زیاد و طاقت‌فرساست. کال نیوپورت در این بخش از کتاب توجه خواننده را به تفاوت جدی کار زیاد و کار عمیق جلب کرده است. او برای خواننده‌اش شرح می‌دهد اگرچه بسیاری از افراد برای ساعت‌های طولانی کار می‌کنند اما لزوما این افراد کار عمیق انجام نمی‌دهند. برخی از افراد برای جلوگیری از حواس‌پرتی خود را مشغول انجام کارهای مختلفی می‌کنند اما این بدین معنا نیست که کار عمیق انجام می‌دهند. کار عمیق نیازمند تفکر و تمرکز بسیار در انجام یک کار مشخص است و شاید نسبت به کارهای سطحی نیازمند زمان کمتری باشد. مزیت کارعمیق در ایجاد ارزش و سودآوری بالای آن است.

غرق شدن در کار نیز به معنای انجام کار عمیق نیست. غرق شدن در کار معمولا به اجبار و نتیجه‌ی تلنبار شدن کارهای گذشته است که به صورت مقطعی انجام می‌شود. درحالی‌که کار عمیق یک تفکر و نوعی نگرش کلی به کار است و همواره انجام می‌شود.

نیوپورت دراین بخش توانایی یا شیوه‌ی «مالتی تسکینگ» (انجام چند کار را در یک بازه‌ی زمانی مشخص و مشابه) را مردود اعلام می‌کند. او برای رد سودمند بودن شیوه‌ی مالتی تسکینگ توضیح می‌دهد  زمانی که کاری بلافاصله پس از کار دیگری انجام شود، ذهن انسان نمی‌تواند با همان سرعت سراغ کار دوم برود و در نتیجه بخشی از تمرکز فرد روی کار قبلی باقی می‌ماند. این مسئله زمانی‌که کار قبلی نیمه تمام رها شده باشد حتی بدتر هم می‌شود و تمرکز فرد را تا حد زیادی کاهش می‌دهد و میزان بهره‌روی افراد را پایین می‌آورد.

درباره‌ی کال نیوپورت، نویسنده‌ی کتاب پرفروش کار عمیق

کالوین نیوپورت در سال ۱۹۸۲ متولد شده است. او دانشیار رشته‌ی علوم کامپیوتر دانشگاه «جورج تاون» در شهر واشنگتن است. کال در کنار کار آکادمیک مقالات و کتاب‌هایی درباره‌ی ارتباط تکنولوژی و جامعه نیز می‌نویسد. بخش زیادی از نوشته‌های کالوین نیوپورت به بررسی تاثیر تکنولوژی‌های نوین بر توانایی افراد در انجام کارهای مفید و سودآور و هم‌چنین هنر زندگی کردن آن‌ها اختصاص دارد. او بیش از ده سال است که نظریاتش را در .بلاگ شخصی‌اش منتشر می‌کند و طبیعتا آنچنان به نوشته‌هایش معتقد است که بر کارش تمرکز دارد و هیچ فعلی در شبکه‌های اجتماعی ندارد. نیوپورت تاکنون ۶ کتاب منتشر کرده است. آخرین کتاب او «دیجیتال مینیمالیسم» نام دارد که توانست به یکی از پر فروش‌ترین کتاب‌های نیویورک تایمز تبدیل شود. از دیگر آثار او می‌توان به «چگونه در کالج برنده شویم؟»، «چگونه به دانش‌آموزی‌ درجه یک تبدیل شویم؟»، «چگونه به ستاره‌ی دبیرستان تبدیل شویم؟» و «چه خوب آن‌ها نمی‌توانند تو را نادیده بگیرند» اشاره کرد.

کتابکار عمیق نیوپورت از نگاه منتقدان

شاید در سال‌های اخیر و قبل از نیوپورت نویسندگان دیگری هم سراغ موضوع تاثیر شبکه‌های اجتماعی بر کار و زندگی روزمره افراد جوامع مختلف رفته بودند اما دیدگاه جامع،کاربردی و متفاوت کال نیوپورت کتاب کار عمیق را  مورد توجه منتقدان زیادی قرار داد.

منتقد نشریه نیویورک تایمز درباره نیوپورت نوشت: «به عنوان کسی که در این حوزه فعالیت دارم، کال نیوپورت  در حوزه‌ی نویسندگان کتاب‌های خودشناسی فوق‌العاده و بی بدیل است.»

نویسنده‌ی نشریه وال استریت تاکید کرد نیوپورت مسیری متفاوت برای انتشار این کتاب انتخاب کرده است: «کتاب کار عمیق به دو نکته‌ی مهم دست یافته است: اول این‌که مسیر دست یافتن به ثروت را بدون استناد به روش‌های آبکی و کلیشه‌ای  برای خواستارانش روشن کرده است. دوم این‌که آقای نیوپورت بدون اینکه شبیه به یک احمق به نظر برسد در مقابل روش مریض تفکرگروهی ایستاده است.»

دِرِک سیوِرز، کارآفرین هم نیوپورت را تحسین کرد و نوشت:  «دقیقا همان موقعی که فکر می‌کنید همه‌چیز را در این باره می‌دانید، کتاب کار عمیق با مطالب منحصر به فردش مثل سیلی به صورتتان می‌خورد. قانون شماره‌ی سه کتاب که بحث ضد-سود را مطرح می‌کند اندازه‌ی کل قیمت کتاب ارزش‌مند است.»

ترجمه کتاب کار عمیق به فارسی

کتاب کار عمیق بعد از اولین انتشار مورد توجه گروه گسترده‌ای از خوانندگان قرار گرفت و در مدت زمان کوتاهی به پرفروش‌ترین کتاب در فهرست کتاب‌های پرفروش معرفی شده در نیویورک تایمز و وال استریت ژورنال تبدیل شد.  کتاب کار عمیق یکی از پرفروش‌ترین کتاب‌های سال ۲۰۱۷سایت آمازون بود و همچنان دو سال بعد از انتشار جایگاه فروشش را در سایت آمازون از دست نداده است.  بعد از ترجمه کار عمیق به حدود ۲۵ زبان مختلف دنیا، کتاب در ایران هم مورد توجه قرار گرفت.

   نشر شمشاد کتاب را با عنوان کار عمیق: قواعدی برای کسب موفقیت متمرکز در بحبوحه‌ی دنیای پر هرج و مرج و با ترجمه‌ی محمد جواد شیری بازنچه روانه‌ی بازار کتاب ایران کرده است. ناشرین دیگری هم در سال‌های اخیر کتاب را با عناوین گوناگون منتشر کرده‌اند. «ابراهیم نقیب‌زاده مشایخ» مترجم دیگری است که کتاب را برای انتشارات «اقتصاد فردا» با عنوان «کار عمیق رهنمودهایی برای بازیابی تمرکز در دنیای پرهیاهو» به فارسی برگردانده است. ایمان امینی هم کتاب را با عنوان «کار عمیق و درست و حسابی» به صورت خلاصه ترجمه  و منتشر کرده است. اهید ملکی هم کتاب را با عنوان «کار عمیق،  قوانینی برای تمرکز در دنیای آشفته» برای نشر نوین به فارسی برگردانده است.

خرید اینترنتی و دانلود کتاب (pdf) کار عمیق با ترجمه‌ی محمد جواد شیری بازنچه در همین صفحه‌ی سایت فیدیبو امکان‌پذیر است.

در بخش‌هایی از کتاب کار عمیق می‌خوانیم

در تاریخ کمی نزدیک‌تر، وودی آلن نویسنده و کارگردان معروف را در نظر بگیرید. در چهل و چهار سال بین ۱۹۶۹ تا ۲۰۱۳ او چهل و یک فیلمنامه نوشت و کارگردانی کرد که بیست و سه بار نامزد دریافت جایزه‌ی اسکار شد. این حجم از نبوغ در کار هنری واقعا غیرقابل باور است. در آن سال‌ها، وودی آلن اصلا رایانه نداشت و به دور از مزاحمت‌های وسایل الکترونیکی، فیلم‌نامه‌هایش را با ماشین تایپ قدیمی، مدل المپیا اس ام ۳ می‌نوشت. پیتر هیگز، فیزیکدان و نظریه‌پرداز هم مثل وودی آلن به دور از دنیای رایانه‌ها کار می‌کرد به طوری‌که وقتی اعلام شد جایزه‌ی نوبل را کسب کرده، روزنامه‌‌نگار‌ها نمی‌توانستند او را پیدا کنند.

به این پست امتیاز دهید.
بازدید : 1,409 views بار دسته بندی : تاريخ : 24 ژانویه 2021 به اشتراک بگذارید :
دیدگاه کاربران
    • دیدگاه ارسال شده توسط شما ، پس از تایید توسط مدیران سایت منتشر خواهد شد.
    • دیدگاهی که به غیر از زبان فارسی یا غیر مرتبط با محصول باشد منتشر نخواهد شد.