پژوهش کتاب کتاب صوتی انسان در جستجوی معنا | اثر ویکتور فرانکل - پژوهش کتاب

قیمت محصول : $0.00

ابداع کتاب‌های صوتی یکی از تاثیرگذارترین اتفاقاتی بود که در قرن اخیر رخ داده است. این روزها که زندگی‌ها به شدت ماشینی شده است کمتر کسی زمان کافی برای مطالعه پیدا می‌کند. کتاب‌های صوتی به دلیل سهولت استفاده‌شان میتوانند اوقات خالی خواننده را پر کنند. به این معنی که شما می‌توانید هنگامی که مشغول کارهای دیگر هستید به کتاب صوتی گوش کنید و از شنیدن آن لذت ببرید. کتابی که پیش رو دارید یکی از بهترین کتاب‌های حوزه‌ی معنادرمانی است و نویسنده‌ی آن سال ها در اردوگاه‌های کار اجباری نازی اسیر بوده است و توانسته از آن‌جا جان سالم به در ببرد. کتاب انسان در جست و جوی معنا از آن دسته کتاب‌هایی است که در زندگی تاثیر بسیاری می‌گذارد. ‌

درباره‌ی کتاب صوتی انسان در جستجوی معنا اثر ویکتور فرانکل

کتاب انسان در جست و جوی معنا (Man’s Search for Meaning) نوشته‌ی ویکتور فرانکل است. این کتاب برای نخستین بار در سال ۱۹۴۶ منتشر شد.  این کتاب یکی از بهترین نمونه‌های ادبی در ادبیات روانشناسانه است و روایت زندگی و نجات یافتن دکتر ویکتور فرانکل در اردوگاه کار اجباری رژیم نازی را شرح می‌دهد. فرانکل در این کتاب ابتدا خاطراتش از آشویتس را بازگو می‌کند و سپس تلاش‌ها و راهکارهایش برای زنده ماندن را توضیح می‌دهد.

ویکتور فرانکل در مدت زمانی که در نیروگاه آشویتس زندانی بود، پدر، مادر، همسر و برادرش را از دست داد بنابراین به گفته خودش «درد از دست دادن» را می‌فهمد. او در  کتاب انسان در جست‌وجوی معنی سعی می‌کند تا با بیان دردهایش به خواننده بفهماند که چطور می‌توان زیر بار این حجم از رنج زنده ماند.

خلاصه داستان صوتی انسان در جستجوی معنا

کتاب انسان در جست‌و جوی معنی در دو بخش نوشته شده است. ویکتور فرانکل در بخش اول خاطرات خودش را از اردوگاه کار اجباری می‌نویسد و در بخش دوم لوگوتراپی یا معنا درمانی را بررسی می‌کند و این مکتب علمی را به طور کامل و واضح شرح می‌دهد. او در بخش دوم می‌گوید: «من تردید دارم که پزشکی بتواند پاسخی به این پرسش بدهد که معنای زندگی هر فردی چیست؟ زیرا معنای زندگی از فرد به فرد، روز به روز، ساعت به ساعت در تغییر است. از این رو، آن‌چه مهم است معنای زندگی به طور اعم نیست، بلکه هر فرد می‌باید معنی و هدف زندگی خود را در لحظات مختلف دریابد. هیچ معنای انتزاعی که انسان عمری را صرف یافتنش نماید وجود ندارد، بلکه هر یک از ما دارای وظیفه و رسالتی ویژه در زندگی است که می‌بایست به آن تحقق بخشد.»‌

در بخشی از کتاب صوتی انسان در جستجوی معنا می‌خوانیم

‌یاد پزشکی آمریکایی افتادم که وقتی به درمانگاه من در وین آمده بود از من پرسید: «دکتر آیا شما یک روانکاو هستید؟»

پاسخ دادم: «نه دقیقا یک روانکاو، بلکه یک روان درمانگر.» سپس او به پرسش هایش ادامه داد: «از پیروان کدام مکتب هستید؟» پاسخ دادم: «من نظریه ویژه خودم را دارم که عبارت است از لوگوتراپی.»

«آیا می توانید دریک جمله به من بگویید مفهوم لوگوترایی چیست، و چه تفاوتی با روانکاوی دارد؟»

«بله». ولی آیا مقدمتا شما می توانید در یک جمله به من بگویید که اساس روانکاوی به نظر شما چیست؟»

او چنین پاسخ داد: «در روانکاوی بیمار می بایست روی مبلی راحت دراز بکشد و درباره چیزهایی با شما صحبت کند که تکرارش بسیار دشوار است.»

درهمین جا من بی درنگ گفتم: «در لوگوترایی بیمار نیازی به دراز کشیدن ندارد. ولی او می بایست به چیزهایی

گوش کند که گاه شنیدنش کار آسانی نیست.»

البته این یک شوخی بیش نبود و نمی تواند جوهر مکتب لوگوتراپی تلقی شود. اما حقیقتی را هم در بردارد و آن

اینکه لوگوتراپی در مقایسه با روانکاوی روشی است که کمتر به گذشته توجه دارد و به درون نگری هم ارج چندانی

نمی نهد، در ازا توجه بیشتری به آینده، وظیفه و مسئولیت و معنی و هدفی دارد که بیمار باید زندگی آتی خود را صرف آن کند.

درباره‌ی ویکتور فرانکل نویسنده‌ی کتاب صوتی انسان در جستجوی معنا

ویکتور فرانکل، نویسنده، روان‌پزشک و پایه‌گذار مکتب معنا درمانی است. او یکی از نجات‌یافتگان واقعه‌ی هولوکاست است و از آغاز کارش به دنبال تعریف انسان از معنای زندگی و حیات بوده است. او معتقد است که انسان‌ها باید تحت هر شرایطی برای زندگی‌شان معنایی وجود داشته باشد، حتی اگر در بدترین وضعیت قابل تصور و آخرین لحظه‌های حیات باشند. ویکتور فرانکل در معنا درمانی، هسته‌ی مرکزی اگزیستانسیالیسم را مورد بررسی قرار داده است و در برابر این پدیده می‌گوید:« اگر زندگی کردن رنج بردن است، پس برای زنده ماندن باید ناگزیر معنایی در رنج بردن یافت.»

ویکتور فرانکل را می‌توان پدیدآورنده‌ی لوگوتراپی (معنادرمانی) دانست. لوگرتراپی یا معنادرمانی را یافتن ریشه‌های معنای زندگی هر فردی، به شکل انگاره‌ای استوار از معنا و مسئولیت می‌دانند. الگویی که معنا و مسئولیت و رسالت فرد در زندگی با آن مشخص می‌شود. فرانکل بعد از مدتی مخالف سر سرسخت روان‌درمانی شد به همین دلیل تحقیقاتش را درباره‌ی معنادرمانی بیشتر کرد. او معتقد بود:«رفتار درمان‌گران باعث می‌شود آدم‌ها مانند حیوانات و به صورت ماشین فیزیولوژیک تحلیل می‌کند، اما در لوگوتراپی به بُعد معنوی انسان‌ها اهمیت داده می‌شود.»

 

فرانکل  تاکنون بیش از سی عنوان کتاب درباره معناگرایی و معنا درمانی نوشته است، اما متاسفانه فقط هشت‌ کتاب از فرانکل از آلمانی  به زبان انگلیسی برگرداننده شده‌اند. او در سال ۱۹۵۹ کتاب انسان در جست‌وجوی معنی را نوشت، این کتاب روایت تجربه‌ی او از دوران کارش در اردوگاه کار اجباری آلمان نازی است. او در این کتاب توضیح می‌دهد که چگونه در چنین شرایطی، اهمیت معنای زندگی در سخت‌ترین شرایط را درک کرد.

ویکتور فرانکل در سال ۱۹۲۱ با زیگموند فروید، فیلسوف مشهور اتریشی دیدار کرد و برای مدتی شاگرد او بود، اما بعد از گذشت چند سال‌ نظریاتش از نظریات فروید فاصله گرفت. ویکتور فرانکل در دوم سپتامبر ۱۹۹۷ در شهر وین اتریش درگذشت.

ترجمه‌ی کتاب صوتی انسان در جستجوی معنا به فارسی

انتشارات آوانامه کتاب صوتی انسان در جستجوی معنا را با ترجمه‌ی امیر لاهوتی عرضه کرده و در اختیار علاقه‌مندان قرارداده است. البته نسخه الکترونیکی این کتاب با ترجمه های متفاوت از جمله ترجمه نهضت صالحیان و مهین میلانی در بازار موجود است. اگروه فرهنگی آوانامه در سال ۱۳۸۷ به صورت رسمی فعالیت خود را آغاز کرد. وبسایت این مجموعه در مدت زمان کوتاهی به یکی از پربازدیدترین سایت‌های حوزه‌ی کتاب گویا تبدیل شد. این انتشارات در حال حاضر در زمینه تولید و نشر کتاب‌های صوتی، مجلات، نمایش‌نامه‌های رادیویی، پادکست و سایر فعالیت‌های فرهنگی فعالیت می‌کند. آثار آوا نامه به دو صورت آنلاین و غیر آنلاین در دسترس است. موسسه فرهنگی آوانامه در حال حاضر با خوشنام‌ترین و برترین ناشرهای کشور نظیر نشر چشمه، ققنوس، قطره، آگاه و … همکاری کرده است. علاوه بر آن مشارکتِ گروهی از گویندگان رادیو، بازیگران سینما  و تئاتر در تولید و عرضه‌ی کتاب صوتی و پادکست از دیگر افتخارات موسسه فرهنگی آوانامه به شمار می‌آید. این انتشارات در زمینه‌های رمان و داستان، شعر، فلسفه، تاریخ، مدیریت، سیاست، جامعه‌شناسی، روانشناسی، دینی و مذهبی و … آثار صوتی متنوعی را به بازار عرضه کرده است.  

چرا باید کتاب صوتی انسان در جستجوی معنا را خواند؟

کتاب انسان در جست و جوی معنا یکی از مشهورترین و مهمترین آثار ویکتور فرانکل است. او در این کتاب توضیح می‍‌دهد که زندگی افراد چگونه میتواند و باید با معنا باشد. خواندن این کتاب سبب می‌شود خواننده با نگاه جدیدی به زندگی خود بنگرد تا بداند که چگونه باید معنی زندگی خود را پیدا کند. کتاب صوتی انسان در جستجوی معنا در دسته‌ی کتاب‌های معنادرمانی قرار دارد. کتاب صوتی انسان در جستجوی معنا مناسب برای گروه سنی بزرگ‌سال است. خوانش کتاب صوتی صوتی انسان در جستجوی معنا را میلاد میرزائی به‌عهده داشته‌است. کتاب صوتی انسان در جستجوی معنا جزو کتاب‌های حجیم و بلند با موضوع معنادرمانی است. این کتاب برای افرادی که وقت بیشتری برای مطالعه دارند و می‌خواهند در زمینه‌ی  معنادرمانی زمان بیشتری را به مطالعه اختصاص داهند انتخاب مناسبی است.  

آنچه در بالا خواندید بررسی و نقد کتاب صوتی انسان در جستجوی معنا اثر ویکتور فرانکل بود.خرید و دانلود این اثر در همین صفحه امکان‌پذیر است. برای مطالعه‌ی دیگر کتاب‌ها در زمینه‌ی معنادرمانی می‌توانید به قسمت دسته‌بندی کتاب‌ها مراجعه و کتاب‌های این موضوع را یکجا مشاهده کنید.

به این پست امتیاز دهید.
بازدید : 438 views بار دسته بندی : تاريخ : 28 فوریه 2021 به اشتراک بگذارید :
دیدگاه کاربران
    • دیدگاه ارسال شده توسط شما ، پس از تایید توسط مدیران سایت منتشر خواهد شد.
    • دیدگاهی که به غیر از زبان فارسی یا غیر مرتبط با محصول باشد منتشر نخواهد شد.