پژوهش کتاب بهترین شرکت طراحی جلد کتاب در ایران - پژوهش کتاب

یکی از مهم‌ترین مؤلفه‌های هر کتاب را می‌توان جلد آن و از آن مهم‌تر طراحی انجام گرفته برای این جلد به شمار آورد. هیچ نویسنده‌ای از اهمیت طراحی جلد و صفحه آرایی کتاب برای کتاب خود غافل نیست و برای فروش بهتر همیشه سعی می‌کند بهترین طراحی را برای روی جلد کتاب خود انتخاب کند. به‌طور کلی پروسه‌ی طراحی و انتخاب جلد مناسب کتاب دارای ویژگی‌ها و اصولی است که می‌بایست حتماً به آن دقت شود تا نتیجه‌ی نهایی دل‌چسب و مطابق میل سفارش دهنده باشد. همچنین در این زمینه بایدها و نبایدهای طراحی هم وجود دارد که در صورتی که رعایت نشوند می‌توانند بر روی کیفیت کار تأثیر گذاشته و سبب افت آن شوند. در این مقاله قصد داریم تا به مرحله‌های طراحی حرفه‌ای جلد کتاب بپردازیم و نکته‌هایی که در طی این پروسه باید به آن دقت شده و آن‌ها را رعایت کرد را هم بیان خواهیم کرد. اگر شما هم قصد دارید تا در این زمینه فعالیت داشته باشید یا یک نویسنده هستید که نیاز به طراحی جلد برای کتاب‌های خود دارید توصیه می‌کنیم تا انتهای این مطلب با ما همراه باشید.

چرا طراحی جلد کتاب از اهمیت بالایی برخوردار است؟

هنگامی‌که برای خرید یک کتاب مراجعه می‌کنیم نخستین چیزی که می‌تواند توجه ما را به خود جلب کند چیزی نیست به غیر از طراحی جلد کتاب موردنظر. هر قدر که این طراحی بهتر و حرفه‌ای‌تر انجام شده باشد و در عین حال خلاقانه هم باشد می‌تواند در جلب نظر مخاطب موفق‌تر عمل کند. علاوه بر این طرحی که برای روی جلد کتاب در نظر گرفته می‌شود به نوعی منعکس‌کننده‌ی آنچه که در کتاب جریان پیدا می‌کند است. پس شما باید بتوانید به این وسیله به بهترین نحو ممکن هدف و مفهوم کلی کتاب موردنظر را به مخاطب خود برسانید. جلد کتاب و طراحی آن می‌تواند در عین حالی که سبب ترغیب مخاطب برای خرید آن کتاب شود، نظر وی را از آن کتاب برگردانده و او را از خرید منصرف کند. چرا که مخاطب با خود فکر می‌کند وقتی کاور و جلد یک کتاب و نحوه‌ی طراحی آن نتواند من را به خود جذب کند احتمال این‌که درون‌مایه و محتوای این کتاب هم نتواند چنین کاری انجام دهد زیاد است. البته که این امری حتمی نبوده و پیش آمده است که کتابی با طراحی جلد خوب از محتوا بی‌بهره بوده است و در مقابل کتاب دیگری بدون در اختیار داشتن طراحی جلدی مناسب دورنمایی خوب و پر مغزی داشته باشد. پس به‌طور کلی می‌توانیم این‌طور بگوییم که طراحی جلد کتاب بیشتر جنبه‌ی تجاری و بیزینسی داشته و می‌تواند سبب جلب شدن توجه مخاطب به آن کتاب خاص شود. پس بهتر است که حتماً در هنگام رسیدن به این مرحله از فرآیند نوشتن و چاپ یک کتاب به آن دقت ویژه‌ای داشته باشیم و از هزینه کردن برای آن ابایی نداشته باشیم.

منظور از انجام طراحی برای جلد یک کتاب چیست؟

همان‌طور که وقتی برای اولین بار با شخصی مواجه می‌شویم ظاهر وی یکی از مهم‌ترین فاکتورهایی است که از روی آن می‌توانیم تا حدودی در مورد این شخص اطلاعات به دست آوریم، جلد کتاب و طراحی آن هم نخستین پارامتری است که برای ارزیابی یک کتاب موردتوجه قرار می‌گیرد. ممکن است چیزی که برای ما جاافتاده است این باشد که توجه به‌ظاهر بدون در نظر گرفتن باطن و محتوای هر چیز کار درستی نیست اما حداقل در مورد کتاب‌ها و طراحی آن‌ها این‌طور می‌توانیم بگوییم که این امر، امری اجتناب‌پذیر است و بیننده ناخودآگاه چنین قیاسی را انجام خواهد داد و ارزیابی را از جلد کتاب و طراحی آن آغاز می‌کند. برای این‌که بخواهیم فرآیند طراحی جلد کتاب را آغاز کنیم نخستین کار مطالعه‌ی آن کتاب و ارزیابی محتوای آن است. پس از این‌که این بررسی به اتمام رسید باید برای پرسش اینکه “این کتاب برای چه مخاطبی نوشته شده است؟” جوابی درست و کامل داشته باشید. اطلاع از مخاطب هدف یک کتاب می‌تواند در طراحی جلد آن کمک شایانی به ما کند. چرا که برای مثال طراحی جلد برای یک کتاب کودکانه با یک کتاب داستان برای نوجوان‌ها و یک کتاب رمان برای بزرگ‌سالان کاملاً متفاوت بوده و هرکدام مؤلفه‌های منحصر به خود را دارند. پس از مشخص کردن مخاطب آن کتاب می‌بایست در مورد ویژگی‌های آن مخاطب اطلاعاتی کسب کنیم. ویژگی‌هایی مانند این‌که رده‌ی سنی آن‌ها چیست؟ آیا این کتاب برای جنسیت خاصی است و یا خیر برای همه قابل‌استفاده است؟، فرهنگی که راجع به محتوای این کتاب و این جامعه‌ی هدف مخاطبان وجود دارد به چه صورت است؟ و …

انجام طراحی جلد برای کتاب بر اساس ژانر کتاب موردنظر

یکی از مواردی که در طراحی جلد یک کتاب مورداستفاده قرارگرفته و به آن توجه زیادی می‌شود سبک کتاب موردنظر و یا بهتر بگوییم ژانر آن کتاب است. در بررسی محتوایی کتابی که قرار است برای آن طراحی جلد انجام دهیم حتماً متوجه خواهیم شد که این کتاب در چه سبکی نوشته شده است. این‌که کتاب عاشقانه است یا فلسفی؟ تاریخی است یا هنری؟ آموزشی است یا سرگرمی؟ شعر است یا داستان؟ کتاب درسی است یا کتاب غیردرسی؟ و سایر مواردی ازاین‌دست. پس از این‌که در مورد سبک کتاب موردنظر اطلاعاتی به دست آوردیم نوبت به این می‌رسد که در ایده‌هایی که برای طراحی به ذهنمان می‌رسد این سبک و ژانر کتاب را موردتوجه قرار دهیم. قطعاً طراحی یک کتاب فلسفی با یک کتاب رمان متفاوت بوده و برای هر یک پارامترهای مخصوص به خود می‌بایست در نظر گرفته شود. مثلاً کتاب‌های کودکانه می‌بایست طراحی کودکانه و کارتونی داشته باشند در حالی که کتاب‌های احساسی مانند کتاب‌های شعر می‌بایست حتماً این احساسات را به نمایش بگذارند.

قسمت‌های تشکیل‌دهنده‌ی جلد یک کتاب

برای این‌که بتوانیم به خوبی از پس طراحی یک کتاب بربیاییم لازم است تا راجع به بخش‌های مختلفی که جلد یک کتاب را تشکیل می‌دهند اطلاعاتی داشته باشیم. به‌طور کلی جلد هر کتاب از سه بخش اصلی تشکیل‌شده است که عبارت هستند از :

  1. طرح مربوط به جلد اصلی یا روی جلد
  2. طرح مربوط به جلد پشتی کتاب موردنظر
  3. شیرازه‌ی کتاب که به نام عطف هم آن را می‌شناسند.
  4. طرح مربوط به جلد اصلی یا روی جلد

نخستین بخشی از کتاب که بیننده به آن توجه می‌کند و آن را پیش چشم خود می‌بیند طرح جلد رویی کتاب موردنظر است. ارتباط و تعاملی که فرد می‌تواند با کتاب حس کرده و برقرار کند با همین بخش بوده و لذا بسیار مهم است که طراحی به‌گونه‌ای انجام شود که این اولین ارتباط برقرارشده با سرعت‌بالا و به بهترین نحو ممکن انجام شود. در طراحی جلد رویی یک کتاب علاوه برنوشته‌ها از عکس‌ها و یا فرم ها و همچنین اشکال استفاده می‌شود. مهم این است که این مؤلفه‌ها در کنار همدیگر بتوانند در بهترین حالت خود بوده و مخاطب را به خوبی جذب کنند. گاها به‌جای تصاویر و اشکال از تایپوگرافی هم برای طراحی روی جلد استفاده می‌شود که در صورت خوب بودن طراحی این تایپوگرافی، طراحی جلد هم می‌تواند موفق ظاهر شود. مؤلفه‌های تشکیل‌دهنده‌ی جلد رویی یک کتاب را می‌توان نام کتاب، نام نویسنده و طراحی جلد بیان کرد.

  1. طرح مربوط به جلد پشتی کتاب موردنظر

طرح پشت جلد هم برای یک کتاب از اهمیت بالایی برخوردار است. درست است که در کشور ما آن‌طور که باید و شاید به این طرح اهمیتی داده نمی‌شود اما این موضوع از اهمیت آن چیزی کم نمی‌کند. عموماً در این بخش یک چکیده از کل کتاب آورده شده و یا در برخی اوقات توضیحاتی در مورد نویسنده و یا مترجم اثر ارائه می‌شود تا مخاطب بهتر بتواند کتاب موردنظر و یا نویسنده‌ی آن را بشناسد. قسمت‌های مهم و تأثیرگذار از کتاب هم ممکن است بر روی جلد پشتی یک کتاب درج شوند تا مخاطب با خواندن آن‌ها ترغیب شود کتاب را خریداری کرده و مطالعه کند. هنگامی‌که قصد دارید چکیده‌ای برای کتاب موردنظر بنویسید می‌بایست خیلی جامع عمل کنید و در عین حال هم چکیده را طوری بنویسید که هر آنچه که در ذهن مخاطب است به بهترین نحو ممکن پاسخ داده شود. به هیچ عنوان از علائم نگارشی غافل نشوید و آن‌ها را به‌درستی رعایت کنید.

  1. شیرازه‌ی کتاب یا عطف

هنگامی‌که به یک کتاب‌فروشی می‌رویم و میان قفسه‌های آن به تماشای کتاب‌ها می‌پردازیم چیزی که می‌بینیم همان شیرازه‌های کتاب‌ها هستند که کنار هم چیده شده‌اند. این نوشته‌ها ریز و درشت، باریک و عریض یا بزرگ و کوچک بوده و بسته به هر کتاب تغییر می‌کنند. از جمله مهم‌ترین مواردی که در مورد عطف کتاب مطرح‌شده و می‌بایست حتماً در طراحی این بخش به آن دقت کرد درج عنوان کتاب، نام نویسنده‌ی آن یا مترجم کتاب و یا گاها گردآورنده‌ی کتاب، نام انتشارات و … است. معمولاً مخاطبان برای انتخاب یک کتاب محتوای این عطف را مطالعه کرده و سپس در صورتی که آن را مناسب ببینند کتاب را برای نگاهی گذرا مورد بررسی قرار می‌دهند تا در نهایت برای خرید این کتاب تصمیم بگیرند.

مرحله‌های طراحی جلد یک کتاب

برای این‌که بتوان جلد یک کتاب را به بهترین نحو ممکن طراحی کرد لازم است تا مرحله‌هایی طی شوند. البته پیش از این‌که این مرحله‌ها انجام شوند نخست فرد نویسنده یا شرکتی که امتیاز کتاب برای آن است نسبت به انتخاب بهترین شرکت طراحی گرافیک که این وظیفه را برعهده بگیرد اقدام می‌کنند. این قسمت را شاید بتوان مهم‌ترین موضوع در طراحی جلد برای یک کتاب به شمار آورد چرا که اگر این گام نخست درست برداشته نشود بقیه‌ی مرحله‌ها عملاً به‌درستی انجام نمی‌شوند و در نهایت هم نتیجه‌ای که از این کار می‌گیریم رضایت‌بخش نیست. یکی از بهترین انتخاب‌هایی که در این زمینه وجود دارد شرکت طراحی گرافیک سلام گرافیک است. این شرکت طراحی حرفه‌ای با به‌کارگیری طراحانی فوق‌العاده و مجرب توانسته است کلیه‌ی نیازهای کاربر به یک طراحی خوب را برآورده سازد و یک فضای حرفه‌ای را برای انجام طراحی‌های گرافیکی فراهم آورد. از جمله طراحان به نام مشغول در این شرکت می‌توان به آقای مجتبی ملاکی؛ کارشناس ارشد طراحی گرافیک اشاره‌کرده که قطعاً با دیدن نمونه کارهای ایشان می‌توانید متوجه حرفه‌ای بودن و در عین حال خلاقیت به‌کاررفته در طراحی‌شده و متوجه فرق یک کار حرفه‌ای با یک کار معمولی شوید.

در بهترین شرکت طراحی گرافیک برای طراحی جلد یک کتاب مرحله‌های زیر طی می‌شوند:

  1. برگزاری یک جلسه با نویسنده‌ی کتاب
  2. مشخص کردن المان‌های مورداستفاده برای طراحی
  3. طراحی جلد پشت کتاب موردنظر
  4. طراحی عطف کتاب

در ادامه به بررسی هر یک از این مرحله‌های می‌پردازیم، با ما همراه باشید.

  1. برگزاری یک جلسه با نویسنده‌ی کتاب

پس از این‌که شما به عنوان متقاضی طراحی جلد برای کتاب خود نسبت به انتخاب بهترین شرکت طراحی گرافیک اقدام کردید نوبت به آن شرکت می‌رسد که مرحله‌های موجود برای طراحی را آغاز کند. همان‌طور که در قسمت‌های قبلی هم گفتیم اطلاع از دورنمایی کتاب و محتوا و مفهوم آن برای طراحی جلد یک ضرورت است. لذا معمولاً یک جلسه میان طراح و نویسنده برگزار می‌شود. در طی این جلسه نویسنده در مورد کتاب خود و هدف و پیغام نهفته در آن به صحبت می‌پردازد و به طراح اطلاعات لازم را ارائه می‌دهد. ممکن است برخی کتاب‌ها از نظر محتوایی کاملاً مشخص باشند و نیازی به حضور نویسنده نباشد اما به هر حال با برگزاری این جلسه شما می‌توانید با سلیقه‌ی نویسنده‌ی کتاب هم آشنا شده و انتظارات وی را از طراحی متوجه شوید. همچنین یکی از اصول حرفه‌ای کار کردن همین جلسه‌های هم‌اندیشی است که بهتر است آن‌ها را حذف نکنید. در این جلسه شما می‌توانید راجع به درون‌مایه‌ی کتاب و همچنین هدفی که نویسنده از نوشتن آن دارد اطلاعاتی کسب کنید و سپس آن‌ها را برای طراحی مورداستفاده قرار دهید. همان‌طور که گفته شد طراح پیش از آغاز طراحی می‌بایست همه‌ی کتاب یا دست‌کم بخش‌های مهم کتاب موردنظر را مطالعه کند تا بتواند از آن‌ها ایده بگیرد. کتابی را در نظر بگیرید که طراح بدون اطلاع از محتوای آن اقدام به طراحی جلد کند؛ فاجعه است نه؟

  1. مشخص کردن المان‌های مورداستفاده برای طراحی جلد

جلد هر کتاب از بخش‌های مختلفی تشکیل‌شده است که در قسمت‌های قبلی مفصلاً به آن پرداختیم. در هنگام طراحی می‌بایست هر یک از این بخش‌ها و المان‌های مربوط به آن‌ها در جای درست خود قرار بگیرند تا بهترین نتیجه حاصل شود. یکی از این المان‌های مهم عنوان یا همان نام کتاب است. عموماً نام کتاب در قسمت بالایی جلد قرار داده می‌شود تا زمانی که در قفسه یا ویترین کتاب‌فروشی قرار می‌گیرد بیننده دید کاملی از آن داشته باشد. یکی از مهم‌ترین مؤلفه‌های عنوان، فونت مورداستفاده برای آن است. فونت با توجه به نوع طراحی و آنچه که نویسنده برای طراحی جلد در نظر دارد انتخاب می‌شود. همچنین سلیقه‌ی شخصی طراح هم در این موضوع قطعاً دخیل است. در ادامه و در پایین تیتر بخشی قرار دارد که به نام سوتیتر شناخته می‌شود. این بخش یک شمای کلی از عنوان و همچنین محتوای کتاب به مخاطب می‌دهد و به نوعی مکمل عنوانی است که برای کتاب انتخاب‌شده است. سوتیتر باید به‌گونه‌ای بر روی جلد جاگذاری شود که از جلوه‌ی عنوان کاسته نشود چرا که اولین چیزی که برای مشاهده‌ی مخاطب، آن را در نظر می‌گیریم قطعاً عنوان است نه سوتیتر.

سپس نام نویسنده یا مترجم و یا گردآورنده‌ی کتاب روی جلد قرار می‌گیرد که مکان آن می‌بایست با فاصله‌ی مناسبی از عنوان اصلی در نظر گرفته شود. معمولاً نام نویسنده با همان فونت عنوان روی جلد قرار می‌گیرد و از نظر سایز هم می‌بایست کوچک‌تر از عنوان اصلی و سوتیتر باشد.

جاگذاری سایر المان‌های جلد کتاب

علاوه بر عنوان، سوتیتر و نام نویسنده موارد دیگری هم وجود دارند که در طراحی جلد برای یک کتاب می‌بایست در نظر گرفته شده و مکان مناسبی برای آن‌ها انتخاب شود. یکی دیگر از قسمت‌هایی که بر روی جلد کتاب جاگذاری شده و در طراحی می‌بایست به آن توجه شود نام انتشاراتی است که قرار است کتاب موردنظر را چاپ کرده و عرضه کند. معمولاً نام انتشارات به همراه لوگوی آن‌ها بر روی جلد کتاب قرار می‌گیرد. گاها هم بر اساس صلاحدید بهترین شرکت طراحی گرافیک و طراح تنها لوگوی آن انتشارات روی جلد درج می‌شود. با توجه به اینکه انتشارات مختلف طرفداران خاص خود را داشته و از نظر کیفی هم‌سطح آن‌ها با هم متفاوت است پس قرار دادن لوگوی انتشارات در دید مخاطب امری مهم است. مورد بعدی که در طراحی جلد کتاب می‌بایست به آن توجه کرد رنگی است که برای آن در نظر گرفته می‌شود. رنگ روی جلد می‌تواند با رنگ طراحی پشت جلد متفاوت و یا یکسان باشد.

یکی دیگر از مؤلفه‌های طراحی جلد برای کتاب‌ها استفاده از اشکال و تصاویر و یا نوشته‌ها (تایپوگرافی) هستند. البته معمولاً در طراحی کتاب‌های عمومی که به نام کتاب‌های public هم شناخته می‌شوند از عکس استفاده شده و در مقابل در کتاب‌های غیر عمومی از شکل‌ها، طراحی‌ها و فرم ها استفاده می‌شود. نکته‌ای که یک طراح حرفه‌ای به آن توجه دارد این است که تک تک المان‌هایی که برای طراحی جلد به کار می‌روند می‌بایست متناسب با محتوا، هدف و پیغام کتاب موردنظر باشد تا بتواند به خوبی مخاطب را ترغیب به خرید آن کتاب کند.

  1. طراحی جلد پشت کتاب موردنظر

علاوه بر جلد رویی کتاب، جلد پشت آن هم می‌بایست طراحی شود. معمولاً طراحی که برای پشت جلد یک کتاب در نظر گرفته می‌شود بیشتر به منظور تبلیغات بوده و کاملاً سلیقه‌ای است. در کشور ما عمدتاً طراحی که برای جلد کتاب در نظر می‌گیرند به صورت یکپارچه است. به این شکل که آنچه که در روی جلد کتاب آورده می‌شود تا پشت کتاب هم ادامه پیداکرده و معمولاً طراحی خاصی برای پشت جلد انجام نمی‌گیرد. یکی از علت‌های این کار را می‌توان عدم دقت بالای پروسه‌ی تا کردن جلد کتاب به شمار آورد. درنتیجه اگر طراحی جلد پشت و روی کتاب با هم متفاوت باشند و تا کردن جلد به‌درستی و با دقت بالا انجام نشود آنگاه نتیجه‌ی نهایی جلدی بی‌نظم و ترتیب و نامرتب است که قطعاً می‌تواند سبب بروز تأثیرات منفی شود. به همین علت هم هست که در بهترین شرکت طراحی گرافیک مانند شرکت طراحی گرافیک سلام گرافیک طراحان بیشتر تمایل دارند تا طرح‌های جلد کتاب را به صورت یکدست طراحی کنند تا دیگر درگیر غیرحرفه‌ای گری‌هایی که در تا زدن جلد کتاب صورت می‌گیرد نشوند. قیمت کتاب موردنظر هم در طراحی پشت جلد انجام شده و در محل مناسب آن درج می‌شود. استفاده از چکیده‌ی کتاب و یا طرح یک سؤال چالشی در مورد محتوای کتاب در قسمت پشت آن می‌تواند سبب ترغیب بیننده به خرید آن کتاب شود و مخاطب را به خرید و مطالعه‌ی آن کتاب تشویق کند.

  1. مشخص کردن عطف کتاب

اگر نگوییم مهم‌ترین، یکی از بااهمیت‌ترین موارد موجود برای طراحی جلد یک کتاب را می‌توان همین عطف ان عنوان کرد. عطف یک کتاب را می‌توان نخستین تعامل صورت گرفته میان آن کتاب و مخاطب به شمار آورد که در نخستین نگاه دقیقی که مخاطب به کتاب می‌اندازد به دنبال آن می‌گردد تا آن را مطالعه کند. مخاطب اگر بتواند با عطف یک کتاب ارتباط برقرار کند آنگاه تصمیم می‌گیرد که کتاب را در دست گرفته و آن را مورد بررسی قرار دهد و سپس برای خرید آن اقدام کند. همان‌طور که میدانید بخش عطف به قسمت متصل‌کننده پشت و روی جلد گفته می‌شود که به‌ظاهر بی‌اهمیت بوده اما در باطن می‌تواند سبب موفق بودن و یا نبودن فروش یک کتاب شود. معمولاً طراحی این قسمت از جلد کتاب سخت‌ترین قسمت طراحی به شمار می‌آید و اگر طراح بتواند کار خود را برای طراحی این بخش به خوبی انجام دهد آنگاه می‌تواند از موفقیت اطمینان داشته باشد. استراتژی و سیاست اصلی به‌کاررفته در طراحی عطف یک کتاب چیزی نیست به غیر از انگیزه دهی به مخاطب و ترغیب وی برای خرید. با توجه به آنچه که در قسمت قبل راجع به فرآیند تا زدن جلد یک کتاب گفتیم عطف هم مانند طرح پشت جلد یکپارچه طراحی می‌شود تا مشکلی به وجود نیاید. عطف کتاب از قسمت‌هایی تشکیل‌شده که عبارت هستند از:

  1. عنوان کتاب
  2. نام نویسنده/مترجم/گردآورنده
  3. نام ناشر یا لوگوی آن یا هر دو
  4. این‌که کتاب چاپ چندم است.

همچنین به صورت استاندارد برای هر ۱۰۰ صفحه یک سانتی‌متر عطف در نظر گرفته می‌شود.

ویژگی اصلی یک شرکت طراحی گرافیک حرفه‌ای

همان‌طور که در ابتدای این مطلب گفتیم نخستین گام در داشتن یک طراحی جلد فوق‌العاده برای کتابمان انتخاب درست شرکت گرافیکی است که قرار است طراحی را به آن بسپاریم. همچنین راجع به شرکت طراحی گرافیک سلام گرافیک هم‌صحبت کرده و آن را به عنوان یک از حرفه‌ای‌ترین‌ها به شما معرفی کردیم و شما را با طراح‌های حرفه‌ای و موفق آن از جمله آقای  مجتبی ملاکی؛ کارشناس ارشد طراحی گرافیک نیز آشنا کردیم. در این قسمت قصد داریم تا به مشخصه‌ی اصلی یک شرکت موفق در زمینه‌ی طراحی گرافیک مانند شرکت طراحی گرافیک سلام گرافیک بپردازیم که چیزی به غیر از طراح‌های آن نیست.

درنتیجه  نخستین ویژگی یک شرکت موفق و در عین حال حرفه‌ای را می‌توان بهره‌گیری از طراح‌هایی قدرتمند، حرفه‌ای، مجرب و خلاق به شمار آورد. چرا که هر شرکت طراحی با طراحان خود است که معنا پیدا می‌کند. همچنین سطح کیفی طراحی‌ها کاملاً وابسته به طراح است و این طراح است که می‌تواند با طراحی‌های خلاقانه و حرفه‌ای خود به شرکت کمک کند. شرکت سلام گرافیک جمعی از طراحان قدرتمند و با تجربه را برای طراحی‌های جلد کتاب دورهم گردآورده است که ازجمله‌ی آن‌ها می‌توان به آقای مجتبی ملاکی؛ کارشناس ارشد طراحی گرافیک اشاره کرد که در کار خود شماره‌ی یک و یک برند محسوب می‌شوند.

سایر مشخصه‌های شرکت‌های طراحی موفق و حرفه‌ای

در کنار مشخصه‌ی ذکرشده در قسمت قبلی ویژگی‌های دیگری هم هستند که یک شرکت طراحی موفق می‌بایست از آن‌ها بهره‌مند باشد. این ویژگی‌ها به شرح زیر بیان می‌شوند:

  1. برگزاری دوره‌های آموزشی و کارگاه آموزشی‌های طراحی به صورت دوره‌ای برای به‌روز نگه‌داشتن طراحان یکی دیگر از ویژگی‌های یک شرکت طراحی موفق است.
  2. محیط صمیمی و جوی آرام هم از دیگر ویژگی‌های یک شرکت طراحی موفق به شمار می‌آید. چرا که طراحی می‌بایست با فکری آسوده و بدون دغدغه و در فضایی آرام صورت بگیرد.
  3. انجام کارهایی برای برانگیختن خلاقیت طراحان
  4. نحوه‌ی برخورد با مشتری و احترام به آن‌ها را می‌توان دیگر ویژگی مهم برای این شرکت‌ها به شمار آورد.

و ..

طراحی هویت بصری در طراحی جلد برای یک کتاب

یکی از مهم‌ترین مواردی که در مورد هر طراحی مطرح می‌شود طراحی هویت بصری برای آن است. این موضوع به‌طور کلی برای طراحی وجود داشته و همه‌ی انواع طراحی را هم در برمی‌گیرد. فرقی نمی‌کند شما بخواهید طراحی یک لوگو برای یک برند را انجام دهید یا طراحی جلد یک کتاب را، در هر صورت نباید به هویت بصری بی‌اعتنا باشید. اما اصلاً هویت بصری چیست؟ هویت بصری به مجموعه‌ای از کلیه‌ی عوامل و مؤلفه‌های یک طراحی گفته می‌شود که سبب به وجود آمدن آن شده و به شما کمک می‌کند مقصود خود را از آن طراحی به مخاطب برسانید. پس برای در اختیار داشتن هویت بصری برای جلد کتاب خود مهم است که شما بتوانید کلیه‌ی نیازها و خواسته‌تان از طراحی این جلد را مشخص کنید و سپس برای طراحی کار خود را آغاز کنید. در طراحی هم به مؤلفه‌های هویت بصری کتاب و جلد آن بی‌توجه نباشید و سعی کنید آن‌ها را به بهترین نحو ممکن طراحی کنید و هویت بصری را برای طراحی خود ایجاد کنید. داشتن هویت بصری در طراحی به ما کمک می‌کند تا بهتر شناخته شویم و به نوعی به یک برند تبدیل شویم. مثل یک آرایشگر که امضای کاری خود را دارد یا یک نقاش یا یک گرافیست یا هر شخص موفقی در هر شغل و جایگاهی، یک طراح هم باید بتواند به طراحی‌های خود هویت بصری ببخشد و آن‌ها را از طراحی‌های سایرین متمایز کند. مثلاً یک انتشارات تصمیم می‌گیرد برای سری کتاب‌های خود در زمینه‌ی روانشناسی هویت بصری تعریف کند. طراح می‌تواند با طراحی‌های یکسان و شبیه به هم این هویت بصری را ایجاد کند.

مزیت‌های استفاده از طراحی هویت بصری در طراحی جلد یک کتاب

معمولاً وقتی بخواهیم از چیزی استفاده کنیم در گام نخست دوست داریم تا راجع به مزیت‌های آن بیشتر بدانیم تا بتوانیم بهتر تصمیم بگیریم. به همین علت هم بر آن شدیم تا مختصری در مورد مزیت‌هایی که برای طراحی هویت بصری برای جلد یک کتاب وجود دارند صحبت کنیم تا شما بتوانید از این به بعد این مؤلفه را بیشتر و بهتر در طراحی‌های خود لحاظ کنید. در چند سال اخیر اهمیت به هویت بصری میان افراد کمی بهتر و بیشتر جاافتاده است این امر را خصوصاً می‌توان در سفارش‌های طراحی که ثبت می‌شود به خوبی مشاهده کرد. هنگامی‌که یک ناشر و یا یک نویسنده‌ی کتاب‌های دنباله‌دار یا مجموعه‌ای سعی می‌کند از هویت بصری در طراحی جلد برای کتاب یا کتاب‌های خویش استفاده کند آنگاه به نوعی توانسته است برای مخاطب آن کتاب یا مجموعه کتاب‌ها چیزی مانند یک راهنمای خرید ایجاد کند. یعنی مخاطب با مشاهده‌ی یک طراحی خاص یا نحوه‌ی طراحی خاص فوراً متوجه می‌شود که این کتاب با کتاب‌های قبلی که در این زمینه خوانده است دارای ارتباطاتی است. پس به کمک هویت بصری شناخت با سرعت‌بالاتری انجام می‌شود و آن ناشر یا مجموعه کتاب سریع‌تر و در عین حال راحت‌تر به مخاطب معرفی می‌شوند. قطعاً در دنیای امروزه عدم توجه به سرعت برقراری ارتباط می‌تواند برای یک ناشر یا نویسنده گران تمام شود.

آشنایی با طراحی اینفوگرافیک

این روزها احتمالاً نام اینفوگرافیک یا طراحی اینفوگرافیک را به وفور شنیده‌اید. حتی احتمالاً اینفوگرافی‌های زیادی هم در موارد مختلف مشاهده کرده‌اید. به‌طور کلی اینفوگرافی به یک تصویر گرافیکی گفته می‌شود که حاوی اطلاعات، آمار، نمودارها و … است و به کمک آن می‌توان در قالب یک تصویر جذاب گرافیکی به مخاطب اطلاعاتی ارائه کرد. از جمله اهدافی که در طراحی اینفوگرافیک وجود دارد می‌توان به آگاهی بخشی و اطلاع و رسانی، بالا بردن سرعت انتقال مفاهیم به مخاطب، ساده‌تر کردن مفاهیم، آموزش مورد یا مواردی خاص، انجام راهنمایی در مورد یک موضوع خاص، اعلام نتیجه برای یک موضوع مانند یک نظرسنجی یا تحقیق و … اشاره کرد. برای طراحی جلد کتابتان شما می‌توانید مرحله‌های موجود را به صورت اینفوگرافیک طراحی کنید تا کار را برای خود ساده‌تر کنید.

برای نمونه شما در تصویر زیر یک اینفوگرافیک از مواردی می‌بینید که می‌بایست حتماً در طراحی جلد برای یک کتاب به آن توجه داشته باشید. به این اینفوگرافیک دقت کنید که چقدر خوب و قابل‌فهم طراحی‌شده، هیچ‌گونه اطلاعات اضافه و یا مؤلفه و المان اضافه و غیرضروری ندارد، کلیه‌ی موارد اصلی در آن گنجانده‌شده‌اند و در نهایت هم از نظر بصری جذاب بوده و می‌تواند سبب جذب مخاطب شود. پس سعی کنید در طراحی اینفوگرافیک خود به همه‌ی این نکته‌ها دقت کنید تا در نهایت بتوانید یک طراحی خوب در اختیار داشته باشید.

مزیت‌های طراحی اینفوگرافیک چیست؟

استفاده از اینفوگرافیک می‌تواند مزیت‌هایی به دنبال داشته باشد که آن‌ها را می‌توان به شرح زیر بیان کرد:

  1. انسان‌ها با تصاویر خیلی راحت‌تر از نوشته‌ها هستند. پس وقتی اطلاعاتی را در قالب تصویر به مخاطب ارائه می‌کنیم مغز بهتر می‌تواند آن را مورد پردازش قرار داده و در خاطر نگاه دارد.
  2. به عنوان یک محتوای گرافیکی اینفوگرافیک ها خیلی راحت می‌توانند بین مخاطبان دست‌به‌دست شده و به صورت گسترده منتشر شوند.
  3. استفاده از طراحی‌های اینفوگرافیک به نوعی حرفه‌ای گری طراح را می‌رساند.

چند نکته‌ی مهم در رابطه با طراحی جلد برای یک کتاب

برای این‌که بتوانیم طراحی برای جلد یک کتاب را به بهترین نحو ممکن انجام دهیم لازم است تا به برخی نکته‌های مهم به خوبی دقت کنیم. این نکته‌ها را می‌توان به شرح زیر بیان کرد:

  1. استفاده از یک طراح حرفه‌ای، با تجربه، خلاق، با اخلاق و قدرتمند می‌تواند به‌شدت در موفقیت طراحی جلد برای کتاب موردنظر تأثیرگذار باشد. استفاده از طراحانی به نام مانند آقای مجتبی ملاکی؛ کارشناس ارشد طراحی گرافیک برای انجام پروسه‌ی طراحی جلد برای کتاب موردنظرمان می‌تواند در نهایت موفقیت را برای ما به همراه داشته باشد.
  2. سعی کنید طراحی منحصر به فردی ارائه کنید. از تقلید و کپی کردن بپرهیزید و طرحی خاص را به عنوان نتیجه‌ی طراحی خود خلق کنید. در این میان به مفهوم هم بی‌توجه نباشید. طراحی شما می‌بایست به‌گونه‌ای باشد که مفهومی را به مخاطب خاطرنشان کند. قطعاً این مفهوم در مورد محتوای کتاب و هدف نویسنده از نگارش این کتاب است.
  3. سعی کنید همیشه از عنصرهای هم اندازه استفاده نکنید. گاها بی‌نظمی دارای زیبایی و جذابیتی است که در نظم نمی‌توانیم به آن دست پیدا کنیم. شما می‌توانید برخی عامل‌ها را بزرگ‌تر و برخی دیگر را کوچک‌تر در نظر بگیرید.
  4. طراحی جلد را به هیچ عنوان شلوغ و به‌هم‌ریخته و سرریز از مؤلفه‌ها و عناصر و المان‌ها نکنید. گاها زیبایی در سادگی است.
  5. تایپو گرافی‌ها را با دقت انتخاب کنید.
  6. سایز جلد را در طراحی‌تان لحاظ کنید.
  7. در مورد چاپ کتاب و نحوه‌ی آن بدانید تا طرح شما در چاپ دچار مشکل و نقص نشود.

برجسته کردن یکی از مؤلفه‌های طراحی: تکنیکی قدیمی اما بسیار کارآمد

یکی از بهترین کارهایی که می‌توانید در طراحی جلد برای یک کتاب انجام دهید این است که روی یکی از مؤلفه‌های طراحی‌تان فوکوس کرده و آن را برجسته‌تر به نمایش بگذارید. این کار یکی از معمول‌ترین تکنیک‌های طراحی به شمار می‌رود که در آن شما یکی از عامل‌های طراحی را به‌گونه‌ای استفاده می‌کنید که بقیه‌ی عامل‌ها زیر سایه‌ی آن قرار می‌گیرند. این کار کمک می‌کند تا جلد کتاب موردنظر به خوبی ‌توجه‌ها را به خود جلب کند. مؤلفه‌ای که برای برجسته کردن انتخاب می‌کنید می‌تواند هر چیزی باشد. مواردی ازجمله یک مکان موجود در طراحی‌تان، یک نماد یا سمبل، یک شیء مشخص و مرتبط و یا حتی یک حرف یا یک کلمه از تایپوگراف و .. همه و همه می‌توانند به عنوان عامل کلیدی و برجسته‌ی طراحی انتخاب‌شده و سپس کلیه‌ی طراحی‌های لازم برای برجسته‌تر کردن این عنصر انجام شوند.

منبع: https://higraphics.ir/

شماره تماس مدیریت استودیو طراحی گرافیک سلام گرافیک: مجتبی ملاکی ۰۹۳۵۵۰۵۴۵۸۰

 

 

به این پست امتیاز دهید.
بازدید : 355 views بار دسته بندی : ریپورتاژ تاريخ : 8 سپتامبر 2021 به اشتراک بگذارید :
دیدگاه کاربران
    • دیدگاه ارسال شده توسط شما ، پس از تایید توسط مدیران سایت منتشر خواهد شد.
    • دیدگاهی که به غیر از زبان فارسی یا غیر مرتبط با مطلب باشد منتشر نخواهد شد.