پژوهش کتاب کتاب ادبیات تبلیغ - پژوهش کتاب

نقد و بررسی کتاب ادبیات تبلیغ

وظیفه‌ی تبلیغات فروش و ارائه محصول است و هر تبلیغ از دو قسمت متن و تصویر تشکیل شده است. دو جز مکمل که باید در سریع‌ترین زمان پیام برند مربوطه را به بازار هدف و مخاطب برسانند. متن هر تبلیغ بسیار مهم و پراهمیت است که براساس نوع محصول یا خدمت هر برند و نام تجاری متفاوت نگاشته می‌شود. کتاب «ادبیات تبلیغ» یکی از مهم‌ترین آثار نوشته شده درباره‌ی اصول متون تبلیغاتی است که از صفر تا صد این حوزه را بررسی می‌کند و آموزش می‌دهد.

درباره کتاب ادبیات تبلیغ

کتاب «ادبیات تبلیغ» The Copywriter’s Handbook نوشته‌ی «رابرت دابليو. بلای» در سال ۱۹۸۵ منتشر شد. این کتاب راهکارهای ساده اما بسیار پراهمیت و تأثیرگذار برای انواع متن‌های تبلیغاتی ارائه می‌دهد. متن‌های تبلیغاتی بخشی جدایی‌ناپذیر از معرفی‌نامه‌های محصول، آگهی‌های تلویزیونی، کارت هدیه و تشکر، فیلم و تیزهای تبلیغاتی و بیلبوردهای یک برند و نام تجاری هستند به همین دلیل برای نگارش آن‌ها باید بسیار به جزییات توجه کرد. این کتاب اصول نوشتن برای آگهی‌های مختلف، روش نوشتن، پیدا کردن ایده‌های تازه و … را به شما آموزش می‌دهد و تبلیغات موفق برندهای معروف جهانی را با تبلیغات ناموفق مقایسه می‌کند.

کتاب «ادبیات تبلیغ» نوشته‌ی «رابرت دابليو. بلای» Robert W. Bly با زبانی ساده و روان نوشتن متون تبلیغاتی را آموزش می‌دهد. این کتاب برای نویسندگان شرکت‌های تبلیغاتی، مدیران، خبرنگاران، تهیه‌کنندگان خلاق و مدیران فروش و بازاریابی بسیار مفید و خواندنی است و با آن‌ها را با دریایی از اطلاعات جدید روبه‌رو می‌کند. نوشتن درست متون تبلیغاتی منوط به معرفی محصول همان‌طور که مخاطب نیاز یا علاقه دارد، با زبانی ساده و سالم است که می‌تواند فروش محصول را تا چندین برابر افزایش دهد. «رابرت دابليو. بلای» این کتاب را در سه بخش مفصل به نگارش درآورده است که عبارت‌اند از:

برای فروش بیشتر چگونه بنویسیم؟
وظایف نویسنده‌ی تبلیغات
تجارت تبلیغاتی

ترجمه کتاب ادبیات تبلیغ به زبان فارسی

کتاب «ادبیات تبلیغ» نوشته‌ی «رابرت دابليو. بلای» را انتشارات سیته با ترجمه‌ی «منيژه شیخ جوادی» در سال ۱۳۹۳ منتشر کرده است که در همین صفحه از فیدیبو برای خرید و دانلود موجود است. «منیژه شیخ جوادی» مترجم این اثر آثار حوزه‌ی تبلیغات، بازاریابی برندسازی ترجمه می‌کند و به ترجمه‌های دیگر او می‌توان به «فکر بزرگ» اثر «دانی دویچ» و  «۲۲ قانون تغییرناپذیر برند» اثر «لورا ریس» اشاره کرد که نسخه‌ی الکترونیک آن‌ها هم در سایت و اپلیکیشن فیدیبو برای خرید و دانلود موجود است.

در بخشی از کتاب ادبیات تبلیغ می‌خوانیم

حال دیگر به مطالعه و بررسی کوهی از اطلاعات گذشته پرداخته، مطالب را یادداشت کرده و یا در زیر آن‌ها خط کشیده‌اید؛ شاید هم هر دو. همچنین مصاحبه‌های لازم را با افراد متخصص به عمل‌آورده‌اید.

قدم بعدی، تایپ یادداشت‌هاست.

این امر دو مزیت دارد. نخست این‌که با غربال کردن اطلاعات از طریق ذهن خود و انتقال آن‌ها به انگشتانتان و سپس به کاغذی که بر روی ماشین‌تحریر قرار گرفته است، با این حقایق بیشتر آشنا می‌شوید.

در مدرسه‌های ابتدایی، اغلب اوقات مربیان تکالیفی را برای دانش آموزان تعیین می‌کردند که با استفاده از مقالات دايره المعارف به‌راحتی انجام می‌گرفت. تحقیقات و بررسی ضروری به نظر نمی‌رسید و ما تصور می‌کردیم که با این کار ساده، مربی خود را فریب داده‌ایم.

اما مربیان هشیار بودند و اطمینان داشتند که ما با یادگیری مطالب دایرة‌المعارف و نقل آن‌ها با کلمات خود، درباره‌ی آن موضوع خاص می‌اندیشیم نتیجه‌گیری می‌کنیم.

همین امر درباره‌ی نویسنده‌ی تبلیغات نیز صادق است. شما در حین تایپ مصاحبه‌ها و تاریخچه‌ی یک کالا با کلمه‌ها و جمله‌های خود، دورنمایی از محصول را در ذهن خود خلق می‌کنید، سپس روش ویژه‌ای را برای فروش آن ابداع می‌نمایید.

منصفانه است بگویم که بسیاری از نویسندگان تبلیغات، از این مرحله تبعیت نمی‌کنند، اما قویاً ایمان دارم که استفاده از این روش برای من بسیار مؤثر بوده است.

دومین مزیت تایپ اطلاعات و یادداشت‌هایتان این است که اوراق تمیز و مرتبی در اختیار خواهید داشت. شما می‌توانید با تایپ مطالب مهم و ضروری حجم اوراق خود را به سه تا چهار صفحه برسانید. زمانی که در جستجوی یافتن مطلب خاصی هستید، به‌جای جستجوی کوهی از اوراق و انبوهی از مصاحبه‌های متعدد، به‌راحتی می‌توانید از مطالب تایپ شده استفاده نمایید و از این اوراق به‌عنوان فهرست استفاده کنید. مطالبی را که از آن‌ها استخراج کرده‌اید با دایره‌ای مشخص کنید، با قلم قرمز آن‌هایی را که درصدد بهره‌گیری هستید، مشخص سازید و آن‌هایی را که نتیجه‌بخش نخواهند بود، خط بزنید. از جانب دیگر، خواندن نوشته‌های تایپ شده به‌مراتب آسان‌تر از خواندن دست‌نویس است.

تایپ این اطلاعات آن جنان مؤثر است که شما تمامی مطالب را به ذهن خود خواهید سپرد و هر زمان که به آن‌ها نیازی داشته باشید، با نیم‌نگاهی به اوراق تایپ شده مطالب را به خاطرخواهید آورد.

من متن آگهی‌ها و بروشورهای کاملی را بدون نگاه کردن به اوراق تایپ‌شده‌ی خود به نگارش درآورده‌ام. پس از خاتمه‌ی نوشتن متن تبلیغاتی، از یادداشت‌های خود به‌صورت فهرستی استفاده می‌کنم تا اطمینان یابم که تمام مطالب مهم را بیان کرده‌ام.

به این پست امتیاز دهید.
بازدید : 293 views بار دسته بندی : مدیریت، بازاریابی و فروش تاريخ : 10 مارس 2021 به اشتراک بگذارید :
دیدگاه کاربران
    • دیدگاه ارسال شده توسط شما ، پس از تایید توسط مدیران سایت منتشر خواهد شد.
    • دیدگاهی که به غیر از زبان فارسی یا غیر مرتبط با مطلب باشد منتشر نخواهد شد.