پژوهش کتاب ۶۰۰ هزار اصفهانی هنوز واکسن کرونا تزریق نکردند/شواهد موج ششم مشاهده نمی‌شود - پژوهش کتاب

به گزارش خبرنگار اصفهان ۱۵، رضا فدایی صبح امروز (۱۱ دی ماه) در خصوص آخرین وضعیت شیوع ویروس «اومیکرون» در اصفهان در نشست خبری با اصحاب رسانه، اظهار کرد: قریب به دو سال است که از شیوع کرونا ویروس در دنیا می‌گذرد و به دومین سالگرد پاندمی ویروس کرونا رسیدیم، پاندمی که با جامعه بشری زیاد بازی کرده و هر زمانی بر این باور بودیم که موضوع فروکش کرده است بعد از مدتی با شواهد بعدی بیماری مواجه شدیم و زمانی که شیوع موجی را پیش‌بینی می‌کردیم این اتفاق نیفتاده است.

کرونا ویروس‌ها جامعه بشری را به بازی گرفته‌اند

وی افزود: این روند اپیدمیولوژیست‌ها و صاحب نظران همه‌گیرشناسی دنیا را به چالش کشیده است، این امر خصلت خانواده کرونا ویروس‌ها است و با آنفلوانزا تفاوت دارند و از ویروس‌های بسیار متنوع از سرماخوردگی تا «مرس» را دربر می‌گیرد، تعداد کل مرگ و میرهای «مرس» به هزار نفر هم رسید و ۳۰ درصد مبتلایان به «مرس» فوت می‌شدند و درمانی هم برای «مرس» وجود نداشت.

مسئول بیماری‌های واگیر مرکز بهداشت استان اصفهان تاکید کرد: ویروس کرونا با توجه به خصوصیات ساختاری و رفتاری خود قریب به دو سال جامعه بشری را به بازی گرفته و هنوز این مسئله مرتفع نشده است و بعد از تمام شدن موج پنجم در مردادماه و شهریورماه شاهد روند نزولی کرونایی از نظر بستری شدگان و مرگ و میرها بودیم و این روند هنوز هم ادامه دارد.

وی تصریح کرد: هنوز شواهدی از بروز موج ششم مشاهده نمی‌شود به دلیل اینکه شواهد بر مبنای آمار بستری شدگان بیمارستان‌ها و فوتی‌ها مورد سنجش قرار می‌گیرد، ارزیابی در مورد موج‌های این بیماری اگر چه با این روش کامل نیست باید هنوز هم اذعان کنیم که در مسیر نزولی موج پنجم قرار داریم و شواهد حاکی از موج جدیدی در استان اصفهان نیست.

پوشش واکسیناسیون کمتر و جهش ویروس کرونا

فدایی اضافه کرد: ویروس به دلیل بعضی خصوصیات که در ذات خود دارد جهش پیدا می‌کند و این جهش‌ها معمولاً در جوامعی اتفاق می‌افتد که گردش ویروس آزادانه انجام می‌شود و پوشش واکسیناسیون کمتر است، وقتی ویروس بین مردم می‌چرخد فرصت تغییر پیدا می‌کند.

وی خاطرنشان کرد: شناسایی این جهش‌ها در مناطقی اتفاق می‌افتد که امکانات آزمایشگاهی بسیار پیشرفته‌ای داشته باشند و اگر جهش جدید کرونا بنام «اومیکرون» از آفریقای جنوبی برای اولین بار شنیدیم به دلیل این بوده که یکی از مجهزترین آزمایشگاه‌های ویروس‌شناسی دنیا در آفریقای جنوبی است، در دنیای غرب هم این جهش مورد تأئید قرار گرفته و جهش قابل ملاحظه‌ای داشته است.

این متخصص بیماری‌های عفونی گفت: مواردی که رفتار ویروس را تغییر می‌دهد موجب ایجاد نگرانی می‌شود و وضعیت موجود را در جامعه پیش می‌آورد، ویروس «اومیکرون» به دلیل حدود ۵۰ جهشی که اتفاق افتاده به سلول میزبان می‌چسبد و واکسن با آن مقابله می‌کند و ۱۸ جهش روی بقیه نقاط ویروس قرار دارد.

«اومیکرون» مسری‌ترین جهش کرونا است

وی ادامه داد: یکی از بیشترین جهش‌ها در بین همه واریانت‌ها را ویروس «اومیکرون» دارد و باعث شده است بسیار مسری‌تر از مابقی جهش‌های کرونا باشد، دو روز قبل اعلام شد در یک روز ۴۸۶ هزار مورد جدید «اومیکرون» در آمریکا شناسایی شده است و این رقم بی‌سابقه به دلیل سرعت انتشار بالای این جهش کرونا است.

فدایی اظهار کرد: سازمان بهداشت جهانی اظهار رسمی و سنجیده‌ای دارد و می‌گوید «همه انواع کرونا می‌توانند منجر به ابتلای شدید و مرگ‌و میر شوند» یعنی ویروس «اومیکرون» را خفیف تا حد سرماخوردگی ندانیم، وقتی که به شکل طوفانی تعداد مبتلایان زیاد شود به طور ناخواسته تعداد بستری شدگان هم زیاد می‌شود.

مسئول بیماری‌های واگیر مرکز بهداشت استان اصفهان اضافه کرد: تنها راهکار کاهش ابتلاء تزریق دوز سوم واکسن کرونا است، تاکنون قریب به ۴۵۰ هزار نفر دوز سوم واکسن کرونا را در استان تزریق کردند و در افراد بالای ۱۸ سال به بالا حدود سه میلیون و ۹۰۰ هزار نفر دو دوز واکسن را دریافت نکردند تا بتوانند دوز سوم را تزریق کنند، اما در کل از این تعداد قریب به ۴۵۰ هزار نفر دوز سوم را دریافت کردند و روزانه در مراکز تجمیعی واکسیناسیون حدود ۱۸ هزار نفر برای تزریق دوز سوم کرونا مراجعه کننده وجود دارد.

این متخصص بیماری‌های عفونی گفت: باید تزریق دوز سوم واکسن کرونا بعد از سه ماه از تزریق دوز دوم انجام شود، در حال حاضر استقبال از دوز سوم به نسبت بهتر است و علاوه بر تزریق واکسن رعایت بهداشت فردی برای پیشگیری از ابتلاء به «اومیکرون» بسیار لازم است.

مسئول بیماری‌های واگیر مرکز بهداشت استان اصفهان در خصوص آخرین آمار واکسیناسیون در استان، اظهار کرد: در حال حاضر حدود ۸۴ درصد از جمعیت هدف ۱۲ سال به به بالای استان یک دوز واکسن و ۷۴ درصد دو دوز را دریافت کردند و این پوشش واکسیناسیون در بین گروه نوجوانان ۱۲ تا ۱۸ سال نیز همین حدود است و از ۳۲ هزار خانم باردار تا کنون ۲۳ هزار نفر واکسینه شدند و در کل وضعیت پوشش واکسیناسیون در استان اصفهان خوب است.

وجود ۶۰۰ هزار واکسن نزده در استان

فدایی اضافه کرد: بین ۵۰۰ تا ۶۰۰ هزار نفر از از جمعیت هدف استان هنوز واکسن کرونا را دریافت نکردند که این آمار نقطه آسیب‌پذیری برای استان اصفهان است به دلیل اینکه ویروس کرونا «اومیکرون» به سهولت در بین این افراد چرخیده و آنها را مبتلا به بیماری می‌کند، در بررسی سی‌تی‌اسکن بیماران کرونایی متوجه می‌شویم که درگیری ریه آنها به این ویروس به دلیل عدم تزریق واکسن کرونا بوده است و تاکنون موردی مشاهده نشده که با تزریق دو دوز واکسن کرونا درصد درگیری ریه او به ویروس کرونا بالا باشد و به طور یقین واکسینه شدن از شدت بیماری کرونا در بین افراد جامعه جلوگیری می‌کند.

وی خاطرنشان کرد: تاکنون برای تشخیص کرونا «امیکرون» تعدادی کیت پی سی آر از وزارت بهداشت دریافت کرده‌ایم و از منتخبان تست گرفته می‌شود و بر مبنای چند معیار از جمله اینکه بیماران یک خوشه باشند یا از ابتلای قبلی بیمار کمتر از سه ماه گذشته و در آی‌سی یو بستری شده باشد تست «امیکرون» گرفته می‌شود، همه افراد حتی اگر یک سرماخوردگی بگیرند باید در محیط خانه قرنطینه شوند و ماسک بر صورت داشته باشند و برای ورود به جامعه هم باید اقدامات حفاظتی را رعایت کنند تا قدرت انتشار ویروس کاهش پیدا کند.

 

به این پست امتیاز دهید.
بازدید : 118 views بار دسته بندی : ریپورتاژ تاريخ : 19 ژانویه 2022 به اشتراک بگذارید :
دیدگاه کاربران
    • دیدگاه ارسال شده توسط شما ، پس از تایید توسط مدیران سایت منتشر خواهد شد.
    • دیدگاهی که به غیر از زبان فارسی یا غیر مرتبط با مطلب باشد منتشر نخواهد شد.