پژوهش کتاب

20 راهکار برای اینکه از تنهایی لذت ببرید - پژوهش کتاب

 

20 راهکار برای اینکه از تنهایی لذت ببرید

برخی از افراد به طور طبیعی وقتی تنها هستند، خوشحالند اما تنها بودن برای برخی دیگر خیلی سخت و چالش برانگیز است. اگر جز گروه دوم هستید راه‌هایی وجود دارد که وقتی تنهایی هستید هم بتوانید خوشحال باشید. صرف نظر از اینکه در مورد تنهایی چه احساسی دارید، ایجاد یک رابطه خوب با خودتان یک سرمایه گذاری ارزشمند است. مرکز مشاوره یاسان در ادامه 20 راهکار به شما ارائه می‌دهد تا از تنهایی خود لذت ببرید.

 

تنها بودن مساوی با تنهایی نیست

“تنها بودن” با “تنهایی” اگرچه در برخی از زمینه ها اشتراکاتی دارد اما دو مفهموم کاملاً متفاوت هستند. گاهی افراد اجتماعی از زمان های تنهای شان لذت می برند و حتی برای آن لحظه شماری می کنند. از سوی دیگر برخی افراد با وجود احاطه شدن میان خانواده و دوستان احساس تنهایی و غم و اندوه می کنند. پس تنها بودن لزوماً به معنای احساس تنهایی نیست.

 

راهکارهایی که در ادامه این مطلب می‌آید ممکن است زندگی شما را یک شبه تغییر ندهند اما می توانند به شما کمک کنند تا احاسس تنهایی راحت‌تر کنار بیاید. همچنین برخی از این راهکارها ممکن است دقیقاً همان چیزی باشند که شما نیاز به شنیدن آن داشتید و برخی را هم شاید نیاز باشد متناسب با سبک زندگی و شخصیت خود تغییر دهید.

 

  1. از مقایسه خود با دیگران خودداری کنید

گفتن این امر آسانتر از انجام داد آن است اما سعی کنید زندگی اجتماعی خود را با زندگی دیگران مقایسه نکنید. تعداد دوستان شما یا تعداد دفعات رفت و آمد اجتماعی شما مهم نیست. به یاد داشته باشید شما به هیچ وجه نمی توانید بفهمید که آیا کسی با تعدادی از دوستان و یک تقویم اجتماعی پرشور واقعاً خوشحال است.

 

  1. از چک کردن دائم رسانه های اجتماعی اجتناب کنید

رسانه های اجتماعی ذاتاً بد یا مشکل ساز نیستند اما اگر با حضور در فضای مجازی دچار استرس یا ناراحتی می شوید، مدت زمان حضور خود را کاهش دهید. همیشه این موضوع را به یاد داشته باشید که افراد هیچ وقت مشکلات شان را در شبکه های اجتماعی به اشتراک می گذارند. شما نمی دانید که این افراد واقعاً خوشحال هستند یا نه.

به‌طور آزمایشی خود را به مدت 48 ساعت از حضور در شبکه های اجتماعی منع کنید و روزانه 10 تا 15 دقیقه به خود اختصاص دهید. به تدریج تاثیر این کار را بر روحیه خود خواهید دید.

 

  1. استراحت تلفنی داشته باشید!

تلفن های همراه و رسانه های اجتماعی بدون شک مفهوم تنها بودن را تغییر داده‌اند. آیا کسی واقعاً تنها است وقتی می تواند تلفن خود را برداشته و با هرکسی که بخواهد تماس بگیرد؟ اگرچه این فناوری ابزار فوق العاده مفیدی برای ارتباط با افرادای است که از نظر جغرافیایی از ما دور هستند اما در واقع ما برای اینکه با افکار خودمان تنها نمانیم دائم از گوشی همراه استفاده می کنیم. گاهی که تنها می شوید تلفن را خاموش کنید و از این زمان برای برقراری ارتباط مجدد با خود استفاده کنید و دریابید که احساس تنهایی واقعی چیست.

 

  1. ذهن تان را رها کنید

آیا وقتی بیکارهستید احساس ناراحتی می کنید؟ این احساس احتمالاً به این دلیل است که مدت زیادی به خود اجازه استراحت کردن نداده اید. یک مکان راحت برای نشستن یا دراز کشیدن پیدا کنید. در صورت تمایل چشمان خود را ببندید ، اتاق را تاریک کنید یا از پنجره به بیرون خیره شوید. اگر خیلی کم تحرک هستید، یک کار تکراری را امتحان کنید، مانند بافتن، دریبل زدن بسکتبال یا شستن ظروف. بگذارید ذهن شما رها شود. ببینید شما را به کجا می برد. با گذشت زمان  ذهن شما به این آزادی جدید عادت می کند.

 

  1. با خودتان قرار ملاقات بگذارید

قرار ملاقات با خود ابزار قدرتمندی برای ایجاد رضایت از تنهایی است. برای اینکار یک روز را برای رفتن به جایی که دوست دارید مشخص کنید. مثلا رفتن به رستوران یا سینما. شاید در ابتدا کمی عجیب به نظر برسد اما به احتمال زیاد حداقل چند نفر دیگر را می بینید که به تنهایی غذا می خورند یا خودشان به تنهایی برای دیدن فیلم آمده اند. اگر مسئله پول است، کارهایی را انجام دهید که هزینه ای ندارد اما به یاد داشته باشید که پرداخت هزینه برای یک نفر بسیار کمتر از دو نفر است. اگر برای این کار استرس دارید، با یک چیز کوچک شروع کنید. مثلاً فقط 10 دقیقه در کافی شاپ بنشینید. هنگامی که با این کار راحت شدید ، بیرون رفتن به تنهایی دیگر چندان غیرعادی به نظر نمی رسد.

  1. ورزش کنید

ورزش با ترشح اندورفین و انتقال آن به مغز شما را شادتر می‌کند. اگر در ورزش کردن تازه کار هستید در ابتدا فقط چند دقیقه ورزش کنید، در حد تمرینات صبحگاهی. پس از آن هر روز یک یا دو دقیقه فعالیت خود را افزایش دهید. با افزایش اعتماد به نفس، تمرینات با وزنه ، ایروبیک یا ورزشی تخصصی را امتحان کنید. به علاوه ، اگر هنوز از بیرون رفتن به تنهایی ناراحت هستید ، تنها رفتن به باشگاه ورزشی می تواند نقطه شروع خوبی باشد.

 

 

  1. وقت خود را در طبیعت بگذرانید

بله ، کلیشه‌ای دیگر اما جدی! برو بیرون.  در پارک قدم بزن یا کنار جوی آب بنشین. به صداها و بوهای طبیعت دقت کن. نسیم را روی صورت خود احساس کن. پژوهشها نشان می دهد که حضور در طبیعت 30 دقیقه یا بیشتر در هفته می تواند علائم افسردگی را بهبود بخشد و فشار خون را کاهش دهد.

 

  1. به مزایای تنها بودن توجه کنید

برخی از افراد به سختی می توانند هنگامی که تنها هستند، شاد باشند. اما زندگی انفرادی نیز مزایایی دارد. سعی کنید از فضای فیزیکی و روانی ناشی از زندگی تنها استفاده کنید. به طور مثال صدای موسیقی را تا جایی که مزاحم همسایه ها نشود بلند کنید و برقصید.

 

  1. در انجام کارهای عام المنفع داوطلب شوید

راههای زیادی برای کمک به دیگران وجود دارد. این کمک می تواند به طور حضوری یا از راه دور باشد. در هر صورت، کمک به دیگران می تواند حال شما را خوب کند. به علاوه این می تواند به شما کمک کند با دیگران ارتباط برقرار کنید در حالی که همزمان از تنهایی خود لذت می برید.

 

  1. سپاسگزار باشید

تحقیقات نشان می دهد که شکرگزاری می تواند احساس شادی و امیدواری را افزایش دهد. زمانی را به تأمل در مورد چیزهایی که از آنها سپاسگزار هستید اختصاص دهید. لازم نیست فقط از چیزهای خیلی خاص شاکر باشید . شما می توانید بابت یک لیوان چای داغ، یک موسیقی، آسمان آبی و … شکر گزار باشید.

 

لیستی از مواردی که در زندگی برای آنها ارزش قائل هستید تهیه کنید. دفعه بعد که تنها هستید و احساس ناراحتی می کنید ، این لیست را مرور کنید.

 

  1. به منتقد منفی درون تان بی توجهی کنید

سرزنش کردن بی رحمانه خود فقط اعتماد به نفس و شادی شما را می خورد. هنگامی که منتقد منفی درون تان به صدا در می آید، ویژگیهای خوب خود را به یاد بیاورید. خودتان را بیشتر از دیگران قضاوت نکنید. همه مرتکب اشتباه می‌شوند. با خود مهربان باشید.

 

  1. برای خود یک وعده غذایی درجه یک سرو کنید

تنهایی به معنی خوردن غذای فست فود یا بسته بندی شده جلوی تلویزیون نیست. مانند زمانی که مهمان دارید برای خود یک غذای فوق العاده آماده کنید.

 

  1. یک منبع الهام بخش پیدا کنید

اگر همیشه در رویای انجام کاری بوده اید اما آن را به تعویق انداخته اید، الان زمان آن فرا رسیده که آن را شروع کنید. اگر در انجام این کار مهارت ندارید نگران نباشید. مهم این است که چیزی جدید و متفاوت را امتحان کنید و از محدوده راحتی خود خارج شوید.

 

  1. برنامه هایی برای گردشهای انفرادی تهیه کنید

کارهای جالب را پیدا کنید و آنها را در تقویم کارهای خود قرار دهید. انتظار نیمی از لذت است. به علاوه دیدن آن تقویم و نزدیک شدن به زمان آن رویداد به شما انگیزه می دهد. به طور مثال از یک شهر نزدیک دیدن کنید. در جشنواره محلی یا بازار کشاورزان شرکت کنید. بلیط یک کنسرت یا نمایشگاه هنری که همه درباره آن صحبت می کنند را خریداری کنید. برای چیزی که واقعاً به آن علاقه دارید برنامه ریزی کنید و آن را محقق کنید.

 

  1. روال عادی زندگی خود را تغییر دهید

حتی یک روال عادی که خوب کار می کند در نهایت تبدیل به یک روتین کسالت بار می شود. به  محیط اطراف خود نگاه کنید. چه چیزی هنوز برای شما جذاب و چه چیزی کسل کننده است؟ همه چیز را تازه کنید، مبلمان خود را مرتب کنید یا دیوار را رنگ کنید. یا یک کافی شاپ جدید پیدا کنید. ببینید آیا می توانید چیزی را تغییر دهید تا خودتان را از این وضعیت خارج کنید.

 

  1. مهارت های مقابله ای خود را تقویت کنید

اتفاقات بد همیشه رخ می دهند اما اگر به یاد بیاورید چگونه در آن زمان با آن اتفاق کنار آمدید و یاد بگیرید چگونه می توانید از همان طرز فکر برای مقابله با رویدادهای مشابه استفاده کنید، بسیار قوی تر و مقاوم تر از چیزی می شوید که تصور می کنید.

 

  1. روابط اجتماعی را ترک نکنید

لذت بردن از تنهایی ممکن است موجب شود زمان کمتری را صرف معاشرت کنید. اشکالی ندارد اما ارتباطات اجتماعی هنوز مهم است. پس یکی از اعضای خانواده یا یک دوست ملاقات کنید. یا اینکه با کسی که مدتهاست از او خبری ندارید تماس بگیرید.

 

  1. بخشش را تمرین کنید

بخشش چه ربطی به شادی شما دارد؟  بخشیدن موجب کاهش استرس، اضطراب و افسردگی می شود. در این مورد نیازی نیست حتماً به فردی که به شما صدمه زده است چیزی بگوید. کافی است یک نامه خطاب به او بنویسد و هر آنچه که دوست دارید به بگوید. نیازی نیست نامه را برای او ارسال کنید. می توانید بعد از نوشتن نامه آن را بین ببرید. بخشش بار زیادی را از ذهن شما بر می دارد. البته فراموش نکنید که خودتان را نیز ببخشید.

 

  1. مراقب سلامتی خود باشید

سلامت عاطفی می تواند بر سلامت جسمی تأثیر بگذارد و بالعکس. مراقبت از سلامت جسمانی شما ممکن است به افزایش شادی کلی شما کمک کند. به علاوه این یک راه خوب برای تقویت رابطه خوب با خودتان است. داشتن یک رژیم غذایی متعادل، ورزش منظم و خوابیدن به مقدار لازم بخشی از کارهایی است که باید در تنهایی انجام دهید. سالانه یک چک آپ کامل انجام دهید.

 

20- برای آینده برنامه ریزی کنید

می خواهید در 5 سال یا 10 سال دیگر از نظر شخصی و حرفه ای کجا باشید؟ برای رسیدن به این اهداف باید چه کار کنید؟ نوشتن این مطلب می تواند در هدایت تصمیمات شما مفید باشد. سالانه این برنامه را ملاحظه کنید تا ببینید آیا در مسیر درست هستید یا باید در اهداف خود تجدید کنید. داشتن برنامه برای فردا ممکن است به شما کمک کند تا امروز امیدوارتر و خوشبین تر باشید.

 

از درخواست کمک نترسید

گاهی اوقات ورزش و درست کردن لیست قدردانی برای برطرف کردن احساس غم و تنهایی کافی نیست. در موارد زیر حتماً از یک مشاور یا روانشناس کمک بگیرید:

  • استرس بیش از اندازه
  • بروز علائم اضطراب
  • بروز علائم افسردگی

 

برای درمان لازم نیست منتظر نقطه بحرانی باشید صرف اینکه بخواهید بهتر شوید کافیست که با یک مشاور تماس بگیرید. مرکز مشاوره یاسان آماده ارائه خدمات حضوری و آنلاین به مراجعان است. برای دریافت وقت مشاوره به سایت یاسان به آدرس  www.yasanclinic.ir مراجعه کنید.

بازدید : - بار دسته بندی : ریپورتاژ تاريخ : 30 آگوست 2021 به اشتراک بگذارید :
دیدگاه کاربران
    • دیدگاه ارسال شده توسط شما ، پس از تایید توسط مدیران سایت منتشر خواهد شد.
    • دیدگاهی که به غیر از زبان فارسی یا غیر مرتبط با مطلب باشد منتشر نخواهد شد.

برچسب ها