پژوهش کتاب کتاب چراغ دل شوهرت را روشن کن راز دلبسته کردن شوهر، - پژوهش کتاب

قیمت محصول : $0.00

تعداد زیادی از داستان‌‌هایی که این روزها درباره‌ی ازدواج و زندگی مشترک می‌شنویم، تلخ هستند. اگر از یک زوج بپرسید که تفاوت ارتباط‌شان قبل و بعد از ازدواج چه بوده است؟ احتمالا این جواب را از تعداد نه چندان کمی خواهید شنید که شور و هیجانی را که درابتدای رابطه‌شان حس می‌کرده‌اند، پس از مدتی کمرنگ شده و شاید حتی از بین رفته است. آیا شما هم جز این گروه هستید؟ آیا ارتباط شما با همسر‌تان به بن‌بست رسیده است؟ آیا شما هم حس می‌کنید راز دلبسته ماندن به همسرتان را نمی‌دانید؟

اگر پاسخ شما به این سوال‌ها مثبت است، بخت با شما یار بوده و دکتر الن کریدمن با کتاب چراغ دل شوهرت را روشن کن می‌تواند در هفت مرحله به شما بیاموزد چگونه زندگی‌ رویایی خود را بسازید و همسری که همیشه آروزیش را داشتید کنار خود ببینید.

چرا به  نویسنده، دکتر الن کریدمن اعتماد کنیم؟

دکترالن کریدمن متولد جولای ۱۹۴۴ در آمریکاست. او تحصیلاتش را در رشته‌ی روانشناسی تکمیل کرد و به یکی از موفق‌ترین متخصصان موضوعات زناشویی در این کشور تبدیل شد. آنقدر که آمریکایی‌ها او را روانشناس محبوب‌شان می‌نامند.

ایده‌ی نوشتن متن کتاب چراغ دل شوهرت را روشن کن  بعد از تجربه‌ی بیست و سه سال زندگی زناشویی به ذهن الن رسید. وقتی در ماه می سال ۱۹۸۱ دفتری اجاره کرد و دوره‌های شش ماهه‌ی کلاس «چراغ دل شوهرت را روشن کن» را برگزار کرد.  بعد از برگزاری دوره‌ها و مشاهده‌ی نتایج فوق‌العاده آن، دکتر کریدمن تصمیم گرفت آموزه‌هایش را برای کسانی که نمی‌توانند در کلاس‌ها شرکت کنند و یا می‌خواهند موضوعات درس داده شده در کلاس را به شکل جزوه‌ای مرتب و قابل مراجعه نگهداری کنند؛ بنویسد.

کریدمن زمان نوشتن چراغ دل شوهرت را روشن کن برای انتقال بهتر اطلاعات، نه تنها از زندگی شخصی خود مثال‌هایی آورده که از نامه‌ها و خاطرات شاگردانش هم استفاده کرده است. او هنگام نوشتن کتاب با زوج هایی صحبت کرده که از ازدواجشان حداقل ده سال گذشته است وخلاصه‌ی تعداد زیادی از تجربیات آن زوج‌ها را در کتاب منتقل کرده است.

او  بین سال‌های ۱۹۸۹ تا ۱۹۹۹ شش جلد کتاب نوشت و منتشر کرد. مجموعه‌ی کتاب‌های Light a fire (چراغ دل شوهرت/ دل زنت را روشن کن) به پرفروش‌ترین کتاب‌های او تبدیل شدند تا حدی که او چند سال بعد از موفقیت این دو کتاب؛ کتابی به نام «چراغ دل خودت را روشن کن» منتشر کرد.  راهنمایی برای افزایش عزت نفس فردی.

او در طول سال‌های فعالیتش به نوشتن کتاب‌های دیگری درباره‌ی ارتباطات زناشویی و آموزش دلبسته كردن زوج‌ها به یکدیگر ادامه داد. «بوسه ده ثانیه‌ای او» که به اعتقاد خوانندگانش توانسته زندگی میلیون‌ها زوج را نجات دهد، یکی از شناخته‌شده‌ترین کتاب‌های اوست. کریدمن با آموزه‌هایش در طول سی سال عشق را به خانه‌ی تعداد زیادی از خانواده‌های آمریکایی برگرداند. گفت‌وگوها و ویدیو‌هایی از او در فضای نت وجود دارد که  قدرت تاثیرگذاری کلامش را نشان می‌دهد.

گرچه الن کریدمن، روان‌شناس متخصص روابط زناشویی بود اما در جواب این سوال که آیا داشتن مدرک مرتبط برای مشاوره دادن درباره‌ی مشکلات زندگی زناشویی کافیست؟ معتقد بود کسی که خودش سی کیلوگرم وزن کم کرده باشد، مشاور و راهنمای بهتری نسبت به پزشک متخصص تغذیه است.  بنابراین به‌ جای کمک گرفتن از روانشناسان و مددکاران بهتر است از کسانی کمک بخواهیم‎ که زندگی زناشویی موفقی داشته‌اند.

او در یازدهم ژوئن سال ۲۰۱۱ از دنیا رفت اما کتاب‌هایش بارها تجدید چاپ شده‌اند و خانواده‌اش وب سایت رسمی‌اش را اداره می‌کنند.

از میان کتاب‌های کریدمن فقط دو عنوان «چراغ دل شوهرت را روشن کن» و «چراغ دل زنت را روشن کن» به فارسی برگرداننده شده‌اند. پدیدآورندگان نسخه فارسی این کتاب عباس چینی و شیرین نوروی هستند و نشر البرز این دو عنوان را در قطع رقعی منتشر کرده است.

شیرین نوروی سال‌هاست در حوزه‌ی روان‌شناسی بالینی فعالیت می‌کند و عباس چینی بیش از بیست سال است که کتاب‌های زیادی در حوزه‌ی روانشناسی، موفقیت و زندگی بهتر ترجمه کرده است.

«چراغ دل شوهرت را روشن کن» برای چه کسانی مناسب است؟

حدود سی سال از انتشار چراغ دل شوهرت را روشن کن می‌گذرد، بعضی از خوانندگان این کتاب معتقدند که اگرچه توصیه‌های کریدمن همچنان قابل استفاده و اجرا هستند، اما این کتاب از زاویه دید  به روز بودن در حوزه‌ی تکنولوژی کمی عقب است. برای مثال الن کریدمن در متن کتاب به «نوار کاست» اشاره می‌کند. اما نظر تعداد زیادی از خوانندگان درباره‌ی محتوای کاربردی کتاب مثبت است. این خوانندگان معتقدند بعد از انجام راهکارهای دکتر کریدمن به نتایج مطلوب خودشان رسیده‌اند یعنی دکتر کریدمن به قولی که اول کتاب به خوانندگانش می‌دهد، عمل کرده است. این کتاب برای عده‌ای از خوانندگانش آنقدر مفید بوده که آن را چندین بار خوانده‌اند و به عزیزانشان هدیه داده‌اند و در سالهای اخیر نسخه pdf این کتاب پرفروش شده است.

دکتر کردمن خواننده را  در هفت مرحله برای رسیدن به همسر رویایی‌اش آماده می‌کند. هر مرحله یک فصل کتاب را تشکیل می‌دهد. فصل‌هایی که با مرور مختصر آن‌ها خیال‌تان بابت کاربردی بودن کتاب راحت خواهد شد:

 فصل اول: دانش حاصل از تجربه

دکتر کریدمن در این فصل از خوانندگانش می‌خواهد که خودشان مسئولیت کامل سعادت و خوشبختی‌شان را بپذیرند و برای رسیدن به آن خودشان تلاش کنند. او در این فصل قول می‌دهد که اگر نکات و توصیه‌هایی که در فصل‌های بعدی به شما می‌کند را رعایت کنید، شاهد تغییری بزرگ در زندگی‌تان می‌شوید. او معتقد است برای این که تغییر در زندگی‌تان اتفاق بیافتد باید اول دید و نگرشتان به دنیا تغییر کند. حتی ممکن است برای این تغییر مجبور به گفتن حرف‌ها یا انجام کار‌هایی شوید که دوست ندارید، اما او تضمین می‌کند که این رفتار‌ها نتیجه می‌دهند.

فصل دوم: آیا واجد شرایط هستم؟

در این فصل دکتر کریدمن درباره‌ی «پذیرش» صحبت می‌کند. او پذیرش را مهم‌ترین جنبه‌ی یک رابطه‌ی مهرآمیز می‌داند و از همه‌ی خوانندگان می‌خواهد که اولین قدمی که برمی‌دارند پذیرفتن تفاوت‌ها و قبول منحصر به فرد شریک عاطفی‌شان است. کریدمن در ادامه این فصل می‌گوید، تنها پذیرش این تفاوت کافی نیست، بلکه باید این را به همسرتان ابراز کنید، برای مثال باید به او بگویی که «تو را همین گونه که هستی دوست دارم.»

فصل سوم: هر از گاه، آماج جنسی

در این فصل دکتر کردیمن معتقد است که باید از ظاهر همسرتان تعریف کنید. چون مردها کمتر از زنان مورد توجه ظاهری قرار می‌گیرند. پیشنهاد کریدمن این است که فهرستی از افراد مشهور تهیه کنید و به شوهرتان بگویید که او از مردان این فهرست خوش‌تیپ‌تر است.

فصل چهارم: ارتباط

در این فصل تاکید کریدمن روی ارتباط است. او معتقد است برای برقراری یک ارتباط مفید باید اول شنونده خوبی باشید. چون اکثر آدم‌ها بدنبال پیشنهاد یا راه‌کار نیستند و فقط نیاز دارند کسی به حرف آن‌ها گوش کند و احساساتشان را درک کند. پس دکتر کردیمن می‌گوید «از صمیم قلب گوش کنید.» برای اینکه شنونده‌ی خوبی باشید باید اجازه دهید شوهرتان احساساتش را بیان کند، از دغدغه‌هایش بگوید و بعد از آن همسرتان را در آغوش بکشید و دستانش را لمس کنید و به او این آرامش خاطر را بدهید که کنارش هستید.

فصل پنجم: داشتن روابط عاشقانه اراده می‌خواهد

راهکارهای هیجان انگیزی که دکتر کریدمن به شما پیشنهاد می‌دهد حتما به کارتان خواهد آمد. او پیشنهاد می‌کند که برای همسرتان مجموعه‌ای از اتفاق‌های غیرقابل پیش‌بینی در نظر بگیرید، مثلا او را به آتلیه عکاسی ببرید و از او عکس‌برداری کنید، یا اینکه باهم به سینما بروید و یادی از دوران جوانی کنید. او معتقد است اگر این کارها را انجام دهید روابط عاشقانه‌تان پررنگ تر می‌شود و روابط عاشقانه تا مدت‌ها زنده می‌ماند.

فصل ششم: خوشی و سعادت را هرگز به تاخیر نیاندازید.

 دکتر کریدمن این فصل کتاب را با تاکید دوباره بر این موضوع که خود شما مسئول شادی‌تان هستید؛ شروع می‌کند. همه‌ی ما زن‌هایی را می‌شناسیم که در خود را مادر یک فرزند یا همسر یک مرد می‌دانند خودشان را به عنوان یک فرد مستقل نمی‌شناسند. کریدمن در این فصل توضیح می‌دهد که هر زن باید تعریف دقیق و کاملی از خود داشته باشد و خودش رسیدن به سعادت و خوش‌بختی‌اش را بر عهده بگیرد: «تصور اینکه شوهرتان وظیفه خوش‌بخت کردن شما را دارد یک ایده پوچ و بی معنی است». توصیه دکتر کریدمن برای رسیدن به این نوع تفکر این است  که فهرستی تهیه کنید و کارها و موضوعات دلخواه‌تان را در آن بنویسید و کم کم همراه همسرتان به دنبال برآورده کردنشان باشید.

فصل هفتم: احساسات فقط وجود دارند.

در این فصل دکتر کریدمن می‌گوید که احساسات تنها در درون ما وجود دارند و برای اینکه همسرمان بتواند از احساسات عمیق درون وجودمان خبردار شود باید راهی برای بیانش پیدا کنیم. گفت‌و‌گو‌ی شفاف تاثیرگذارترین روش است. چون هر دو طرف احساسات یکدیگر را می‌شنوند و درک می‌کنند.

در بخشی از «چراغ دل شوهرت را روشن کن» می‌خوانیم

چیزی که دریافتم این بود که آنچه برایمان اتفاق می افتد، چیزی نیست که کیفیت زندگی ما را با شخص دیگر تعیین می کند. واکنش ما در برابر آنچه رخ می دهد کیفیت زندگی ما را با یکدیگر معین می سازد…

فراموش نکنید، عشق هرگز کافی نیست. شما باید محبت خود را به مرد زندگیتان، هرروز و بارها، نشان دهید و بر زبان آورید. برای مردتان محیطی امن، دوست داشتنی و برانگیزاننده بیافرینید، خواهید دید که بخشی از شادی و سعادت او خواهید شد. آن هم برای همیشه. مردی که در زندگی خود این گونه عشق و محبتی را احساس کند، هرگز از شما دست نخواهد کشید.

بخش‌های بیشتری از این کتاب را می‌توانید در این صفحه مطالعه کنید و نسخه‌ی الکترونیکی کتاب «چراغ دل شوهرت را روشن کن» را دانلود کنید.

به این پست امتیاز دهید.
بازدید : 866 views بار دسته بندی : تاريخ : 24 ژانویه 2021 به اشتراک بگذارید :
دیدگاه کاربران
    • دیدگاه ارسال شده توسط شما ، پس از تایید توسط مدیران سایت منتشر خواهد شد.
    • دیدگاهی که به غیر از زبان فارسی یا غیر مرتبط با محصول باشد منتشر نخواهد شد.