پژوهش کتاب بهترین منابع زیست شناسی کنکور 1403 - پژوهش کتاب

بهترین منابع زیست کنکور 1403

 

 

اگر عنوان این محتوا را جستجو کرده‌اید به احتمال زیاد به این معنی است که هنوز منبع مناسبی برای درس زیست پیدا نکرده‌اید و به دنبال بهترین منابع زیست شناسی کنکور ۱۴۰۳ می‌گردید. خب تبریک می‌گویم جای درستی آمده‌اید چون قرار است در ادامه مفصل در این مورد صحبت کنیم و شما را برای انتخاب بهترین منابع زیست شناسی کنکور ۱۴۰۳ راهنمایی کنیم. اصلا چه فرقی دارد که کدام منبع را تهیه کنیم؟ آیا یک منبع کافی است؟ از کجا بفهمیم که کدام کتاب زیست مناسب ما است؟ اگر حوصله کنید به پاسخ همه این سوالات می‌رسید.

اهمیت انتخاب منابع زیست شناسی در کنکور۱۴٠۳

اگر کارنامه قبولی‌های کنکور را نگاهی بی‌اندازید متوجه می‌شوید که وجه مشترک اکثر آنها درصد بالا در درس زیست شناسی است و برعکس این موضوع هم وجود دارد؛ یعنی تعداد قابل توجهی از داوطلبانی که در رسیدن به هدفشان ناکام مانده‌اند، در درس زیست شناسی لنگ می‌زنند! دلیل این موضوع که واضح است، درس زیست با ضریب ۱۲ مهم‌ترین درس گروه تجربی است. حالا اگر دقیق‌تر بررسی کنیم متوجه می‌شویم همه کسانی که از درصد زیستشان ناراضی هستند، داوطلبان تنبلی نیست بلکه برعکس حتی تایم زیادی هم روی این درس می‌گذارند. پس قضیه چیست؟ آنها در انتخاب منابع زیست کنکور ضعیف عمل کرده‌اند!

معیار انتخاب بهترین منابع زیست کنکور ۱۴۰۳

معیار شما برای انتخاب منابع زیست کنکور چیست؟ توصیه معلم‌ها و نفرات برتر؟ میزان رضایت دوستانتان از یک منبع؟ همه این‌ها مهم‌اند اما در نهایت باید کتابی را بخرید که به درد شما می‌خورد، بگذارید بیشتر توضیح بدهم. یک رتبه برتر از سال دهم زیست را عالی مطالعه کرده و حالا در سال کنکورش برای حل تست‌های سخت و چالشی فلان کتاب را خریده و در مصاحبه‌اش خرید این منبع را توصیه می‌کند. داوطلبی مطالعه زیست را از صفر شروع کرده و طبق توصیه این رتبه برتر منبع مورد نظر را تهیه می‌کند و بعد از چند روز چون از پس سوالات دشوار این منبع برنمی‌آید، کلا همه چیز را رها کرده و ناامید می‌شود! پس ابتدا مشخص کنید در چه سطحی هستید بعد دست به انتخاب بزنید.

انواع منابع زیست شناسی کنکور

منابع زیست کنکور متنوع هستند و هر منبعی با هدف خاصی نوشته شده و کاربرد متفاوتی دارد. علاوه بر اینکه سطح علمی‌تان را مشخص کردید باید مشخص کنید که دقیقا برای چه منظوری کتاب می‌خواهید؟ برای جمع‌بندی یا حل تست بیشتر؟ با انواع منابع زیست شناسی کنکور آشنا شویم:

کتاب‌های تک پایه: در این کتاب‌ها به هر پایه به صورت جداگانه پرداخته می‌شود، پس طبیعتا حجم درسنامه‌ها زیاد است و حتی ریزترین جزئیات هم سوژه طرح تست هستند. از آنجایی که در این کتاب‌ها به خط به خط کتاب درسی پرداخته شده است، منابع بسیار خوبی برای داوطلبان سطح ضعیف و داوطلبانی که تا کنکور زمان زیادی دارند محسوب می‌شوند.

کتاب‌های پایه به پایه خیلی سبز، پایه به پایه نشر الگو و پایه به پایه میکرو طبقه بندی گاج از جمله بهترین کتاب‌های تک پایه هستند.

بانک تست و کتاب‌های جامع: از آنجایی که در این منابع مطالب مربوط به هر سه پایه در یک کتاب جمع‌آوری شده‌اند؛ پس در این دسته کتاب‌ها خیلی درسنامه‌ها جزئی و مفصل نیستند و بیشتر تمرکز کتاب روی سوال و تست است.

کتاب‌های زیست شناسی جامع کنکور میکرو گاج، آی کیو زیست شناسی جامع کنکور، زیست شناسی جامع کنکور خیلی سبز و سه سطحی قلمچی بهترین بانک تست‌های درس زیست هستند.

کتاب‌های جمع‌بندی: حتما شنیده‌اید که یکی از کارهای مهم در ایام جمع‌بندی، حل کنکورها به صورت سه روز یکبار است. برای انجام این کار و نیز شبیه سازی فضای کنکور در خانه، بهتر است از کتاب‌های جمع‌بندی استفاده کنید.

کتاب‌های جمع بندی زیست شناسی کنکور مهروماه، موج آزمون زیست الگو، دور دنیا در ۴ ساعت رشته تجربی و جمع بندی زیست شناسی کنکور خیلی سبز بهترین منابع برای دوران جمع‌بندی هستند.

کتاب‌های موضوعی: شاید داوطلبی با کل درس زیست مشکلی نداشته باشد اما مثلا در قسمت گیاهی یا بخش ژنتیک ضعیف باشد، کتاب‌های موضوعی برای حل این مشکل طراحی شده‌اند.

کتاب‌های زیست شناسی گیاهی موضوعی خیلی سبز، شکل آزمون زیست شناسی تصویری موضوعی خیلی سبز و عبارت های درست و نادرست زیست شناسی موضوعی خیلی سبز نمونه‌های بسیار خوبی از کتاب‌های زیست موضوعی هستند.

بهترین منابع زیست بر اساس سطح داوطلبان

بیایید بدون مقدمه چینی اضافی برویم سر اصل مطلب:

  • منابع مناسب داوطلبان ضعیف: اگر درصد زیستتان به زحمت به ۳۰ درصد می‌رسد و فهم مطالب کتاب یا حل تست‌ها برایتان دشوار است، از کتاب‌های تک پایه استفاده کنید چون در درسنامه این کتاب‌ها همه مطالب از پایه و اساس تدریس شده‌اند. کتاب‌های پایه به پایه خیلی سبز، پایه به پایه نشر الگو و پایه به پایه میکرو طبقه بندی گاج برای داوطلبان ضعیف مناسب هستند.
  • منابع مناسب داوطلبان قوی: داوطلبانی که روی مطالب کتاب به تسلط رسیده‌اند باید در مرحله بعدی با حل تست‌های دشوار و ترکیبی اطلاعاتشان را به چالش بکشند، کتاب‌های زیست جامع IQ گاج و نردبام خیلی سبز برای این داوطلبان مناسب هستند.
  • منابع مناسب داوطلبان متوسط: اگر اوضاعتان در درس زیست چندان بد نیست اما می‌خواهید بیشتر پیشرفت کنید، توصیه می‌کنم تا می‌توانید تست بزنید. کتاب‌های زیست جامع خیلی سبز یا پینوکیو و زیست جامع میکرو طبقه بندی گاج از جمله کامل‌ترین بانک تست‌ها برای درس زیست شناسی هستند.

کدام کتاب زیست مناسب من است؟

من سطح علمی‌ام را در درس زیست شناسی مشخص کرده‌ام اما باز هم نمی‌دانم کدام کتاب مناسب من است؛ برای مثال هم زیست پایه به پایه خیلی سبز و هم زیست پایه به پایه نشر الگو هر دو مناسب داوطلبان ضعیف هستند اما بالاخره کدام را انتخاب کنم، زیست خیلی سبز یا زیست نشر الگو؟ شما باید ببینید که با لحن درسنامه و سبک کدام کتاب بیشتر ارتباط برقرار می‌کنید و برای این کار لازم است یک نمونه از هر کتاب را مطالعه کنید یا کتاب مورد نظر را ورق بزنید و قسمت‌های مختلف آن را ببینید.

برای مطالعه درس زیست به چند منبع نیاز داریم؟

ببینید در کل برای یادگیری هر درسی از جمله زیست، شما دو مرحله را طی می‌کنید و باید در هر مرحله منبع مناسب آن را تهیه کنید. مرحله اول همان یادگیری اولیه است که لازم است برای این مرحله در کنار کتاب درسی یک منبع که دقیقا متناسب با سطح علمی‌تان است مطالعه کنید (منبع سطح اول). وقتی به یک فهم نسبی رسیدید باید در مرحله بعد روی مطالب به تسلط برسید و بنابراین به منبع سطح دوم نیاز دارید؛ این منبع بیشتر تست محور است تا درسنامه محور و نیز سطح سوالات آن دشوارتر از منبع سطح اول است تا از این طریق اطلاعاتتان را به چالش بکشید و آمادگی پاسخ‌گویی به هر نوع سوالی را داشته باشید.

سخن آخر

پشت هر درصد بالای زیستی یک منبع استاندارد و خوب وجود دارد! درس زیست از آن دسته درس‌هایی است که در نگاه اول فکر می‌کنید که خودتان به تنهایی از پس مطالعه‌اش برمی‌آیید اما بعد از دیدن تست‌های این درس متوجه می‌شوید که تهیه یک منبع خوب برای زیست از نان شب هم واجب‌تر است. حالا بهترین منابع زیست شناسی کنکور ۱۴۰۳ کدامند؟ و چطور منبع مناسب خودمان را انتخاب کنیم؟ ما در این محتوا گفتیم که باید منابع زیست را متناسب سطح علمی‌تان انتخاب کنید و نیز منابع مناسب هر سطح را هم معرفی کردیم. به عنوان آخرین توصیه، بهترین کار این است که نمونه‌ای از هر کتاب را مطالعه کنید تا متوجه شوید که با کدام منبع بهتر می‌توانید ارتباط برقرار کنید.

 

 

به این پست امتیاز دهید.
بازدید : 302 views بار دسته بندی : درسی و کمک درسی تاريخ : 21 آگوست 2023 به اشتراک بگذارید :
دیدگاه کاربران
    • دیدگاه ارسال شده توسط شما ، پس از تایید توسط مدیران سایت منتشر خواهد شد.
    • دیدگاهی که به غیر از زبان فارسی یا غیر مرتبط با مطلب باشد منتشر نخواهد شد.