پژوهش کتاب هوش مصنوعی - پژوهش کتاب

قیمت محصول : $0.00

بی‌شک هوش مصنوعی از آن دست فناوری‌هایی است که رویکردهای ضدونقیضی نسبت به آن وجود دارد. در حالی که بسیاری از اندیشمندان، این فناوری را مهم‌ترین راه‌حل بشر جهت بقا در آینده می‌دانند، اما عده‌ای نیز این پدیده را عامل پایان زندگی بشر و آرمان‌های وی می‌شمارند. این گفتمان در عرصه رسانه و فرهنگ نیز قابل مشاهده است؛ به‌گونه‌ای که علاقه به نگارش داستان‌های علمی ـ تخیلی با محوریت هوش مصنوعی در این سال‌ها رونق بسیاری گرفته است. اما به‌راستی زمانی که در مورد این پدیده صحبت می‌کنیم، دقیقا در ارتباط با چه تغییراتی صحبت می‌کنیم؟ این فناوری اکنون در زندگی ما چه نقشی دارد و آیا تهدیدی برای تمامی صنایع و کسب‌وکارها خواهد بود یا موجب رونق و پیدایش فرصت‌های جدید در کسب‌وکارهایمان خواهد شد؟ هوش مصنوعی در صنعت بیمه چه جایگاهی می‌تواند داشته باشد؟
شاید در نگاه اول صنعت بیمه به‌خاطر تصویر غالب بر آن در جامعه، هیچ‌گونه ارتباطی با هوش مصنوعی نداشته باشد، اما به ‌علت ماهیت اصلی فعالیت‌ها در این صنعت که بر اساس تحلیل داده و مدیریت ریسک است، هوش مصنوعی می‌تواند یکی از بیشترین کاربردها را در میان تمامی صنایع در صنعت بیمه داشته باشد. به ‌عبارتی دیگر اگر به تاریخ پیدایش و کاربرد فناوری‌های تحلیل داده در صنایع گوناگون نگاه کنیم، صنعت بیمه همواره به ‌علت نیاز مبرم خود در حوزه مدیریت ریسک از پیشگامان استفاده از این فناوری‌ها بوده، اما بهره‌گیری از هوش مصنوعی و فناوری‌هایی نظیر یادگیری ماشین، در این صنعت، صرفا محدود به نرخ‌دهی و مدیریت ریسک نخواهد شد؛ بلکه فرصت‌های گوناگونی جهت تحلیل رفتار مشتریان، ایجاد تنوع قیمتی برای آنها، تسریع روند پرداخت خسارت و ارائه بیمه‌نامه‌های شخصی را به وجود آورده و همچنین ظرفیت‌هایی برای کاهش ریسک، پیشگیری از خسارت‌های احتمالی و فراهم کردن امکان پیش‌فروش برای شرکت بیمه‌گر را ایجاد می‌کند.
قابلیت‌هایی که هوش مصنوعی به ارمغان خواهد آورد، می‌تواند صنعت بیمه را بیش از هر فناوری دیگری دگرگون سازد، به‌طور مثال پردازش شناختی رایانه‌هایی که محتوای مکالمه را درک می‌کنند، در آینده فراگیر خواهند بود؛ پردازش شناختی به ما این مزیت بی‌سابقه را خواهد داد که بتوانیم خدماتی بدون توقف، از فروش گرفته تا درخواست‌های دریافت خسارت را در صنعت بیمه ارائه کنیم. همچنین قدرتمندترین قابلیت این سیستم، درک این موضوع خواهد بود که ما به‌عنوان مشتری «چه افرادی هستیم؟»، «با زندگی‌مان چه می‌کنیم؟» و «به چه بیمه‌هایی احتیاج داریم؟» به ‌عبارتی دیگر هوش مصنوعی می‌تواند بیمه‌نامه‌ها را بیشتر از هر زمان دیگری شخصی‌سازی کند. همچنین هوش مصنوعی می‌تواند در زمینه توسعه بیمه‌های هدف‌محور نقش پررنگی ایفا کند. به‌طوری که هوش مصنوعی و سیستم‌های هدف‌محور ترکیبی عالی از فناوری‌ها برای خلق اختلالی عظیم در نحوه فروش بیمه هستند. سیستم‌های هدف‌محور جدیدی در حال راه‌اندازی هستند که پروسه درک اهداف مشتری را با «گیمیفیکیشن» یا «بازی‌وارسازی» انجام می‌دهند. سیستم‌های نسل اولی از چت‌بات‌ها و گیمیفیکیشن استفاده می‌کردند تا نیازهای مشتری را با پرسیدن سؤالاتی خسته‌کننده اما با روش‌های قابل تحمل استخراج کنند. اما با اضافه‌شدن هوش مصنوعی به این سیستم‌ها و اتصال هوش مصنوعی به بیگ‌دیتا، تمامی فرایندها، ساده‌سازی خواهد شد. هوش مصنوعی می‌تواند درک کند که شما به‌عنوان مشتری چه کسی هستید، در زندگی‌تان کجا هستید و پوشش بیمه‌ای بهینه شما که بر اساس تحلیل کاملی از بیگ‌دیتای شما به دست آمده، کدام است. سپس شما می‌توانید در یک فرایند تعاملی پوشش بیمه‌ای پیشنهادی را اصلاح کرده و بیمه‌نامه‌ای با پوشش‌های مختص به خودتان را دریافت کنید. با توجه به مثال‌هایی که عنوان کردیم، هوش مصنوعی به بهبود تجربه مشتری در صنعت بیمه منجر خواهد شد، همچنین این توانایی را دارد که در گام‌های بعدی بیمه‌هایی بر پایه هوش مصنوعی ارائه دهد. این محصولات بیمه‌ای، بیمه‌نامه‌هایی هستند که بر اساس ریسک‌هایی که توسط هوش مصنوعی شناخته خواهند شد، طراحی می‌شوند و آنها را تنها می‌توان به وسیله هوش مصنوعی طراحی کرد. با توجه به نکات مطرح‌شده می‌توان این‌گونه پیش‌بینی کرد که هوش مصنوعی بیش از هر فناوری دیگری می‌تواند در آینده خیلی نزدیک پارادایم قالب بر صنعت بیمه را تغییر دهد. همچنین در حوزه شفافیت و شرکت‌داری نیز هوش مصنوعی می‌تواند نقش کلیدی را ایفا کند. به‌طور مثال در حوزه مدیریت مالی، می‌توان با استفاده از هوش مصنوعی سامانه‌ای را طراحی کرد که اقدام به کشف تقلب و تخلفات مالی کند، به‌طوری که این سامانه صرفا محدود به تراکنش‌های مالی شرکت‌های بیمه نبوده؛ بلکه انگیزه افراد خاطی قبل از وقوع تقلب را نیز شناسایی می‌کند.
شرکت بیمه رازی به‌عنوان اولین بیمه خصوصی کشور و مطابق با ارزش‌های متعالی خود که عبارتند از دلسوزی، اخلاق‌مداری و دانایی (داد)، با بهره‌گیری از ظرفیت نیروی جوانان نخبه کشور و به اقتضای پیشرفت‌های موجود در فناوری هوش مصنوعی؛ اقدام به ایجاد سامانه‌ای جهت کشف تقلب و تخلف‌های مالی در اکوسیستم ارائه خدمات دیجیتال خود (همراز) کرده است تا با این کار حقوق بیمه‌گزاران خود را ارج گذاشته و مانع بروز هرگونه تخطی‌گری به حقوق مادی و معنوی ذی‌نفعان خود شود. همچنین در همین راستا و در جهت ارائه خدمات متنوع‌تر و تسهیل فرایندهای بیمه‌گری، این شرکت توانسته است طرح‌های نوینی را با استفاده از این فناوری تعریف کرده که در آینده نزدیک به بهبود تجربه بیمه‌گزاران از خدمات بیمه‌گری این شرکت و تغییر نگرش جامعه به صنعت بیمه منجر خواهد شد.
امید است انتشار این کتاب که یکی از بهترین منابع موجود در حوزه استفاده از هوش مصنوعی در کسب‌وکارها بوده و توسط یکی از بهترین ناشران این حوزه‌ در سطح جهان منتشر شده‌ است، بتواند دانش فنی جوانان و علاقه‌مندان به فعالیت در این حوزه را تعالی بخشیده و گامی بزرگ در توسعه تمامی صنایع کشور بردارد.

سیدمجید بختیاری

ادامه…

به این پست امتیاز دهید.
بازدید : 109 views بار دسته بندی : تاريخ : 12 ژانویه 2021 به اشتراک بگذارید :
دیدگاه کاربران
    • دیدگاه ارسال شده توسط شما ، پس از تایید توسط مدیران سایت منتشر خواهد شد.
    • دیدگاهی که به غیر از زبان فارسی یا غیر مرتبط با محصول باشد منتشر نخواهد شد.