پژوهش کتاب با اماکن مذهبی تهران آشنا شوید - پژوهش کتاب

اماکن مذهبی تهران

سفر به شهر تهران همچون دیگر شهر های ایران در هر زمانی متقاضی‌های خاص خودش را دارد. با این حال متاسفانه شلوغی و ترافیک تهران در تمام روزهای سال پابرجاست. با وجود اینکه اکثر سفرهای منتهی به پایتخت برای کار و تحصیل می‌باشد، اما شما با هر سلیقه‌ای که باشید، سفر به تهران ناامیدتان نمی‌کند. از این رو دنبال بهترین زمان سفر به تهران نباشید. هر زمانی که بیاید، هتل‌های پایتخت مثل هتل رامتین تهران آماده میزبانی از شما است. چه در بهترین زمان سفر به تهران بیایید و چه در روزهای شلوغ بازهم می‌توانید از لحظاتتان در پایتخت لذت ببرید. اماکن مذهبی تهران نیز زبانزد عام و خاص است. ما در این مقاله تعدادی از این اماکن را معرفی می‌کنیم.

گلزار شهدا

گلزار شهدای بهشت زهرا یا همان قبرستان تهران از جمله مکان‌های مذهبی تهران است که اگر در بهترین زمان سفر به تهران به آن مراجعه کنید، حال و هوای عجیبی دارد. فرقی ندارد شب قدر باشد یا شب سال نو، هیچ وقت گلزار شهدا سوت و کور نیست. بیش از سی هزار شهید در بهشت زهرا آرمیده‌اند. از شهیدان معروف نظیر شهید پلارک تا شهیدان گم‌نام عزیز که همیشه در یادمان ایثار آن‌ها می‌ماند. خلاصه که تنها قدم زدن در این قسمت بهشت زهرا و نگاه کردن به جوان‌هایی که با عزت و شجاعتشان کشور و دینشان را سربلند کرده‌اند احساس عجیبی را به انسان منتقل می‌کند. البته بهشت زهرا تهران از عزیزان از دست رفته دیگری هم میزبانی می‌کند. پیکر بسیاری از هنرمندان محبوب کشور در قطعه هنرمندان بهشت زهرا است که سر زدن به مزارشان ارزشمند است.

امامزاده قاسم

محله خوش آب و هوای امامزاده قاسم، که در نزدیکی تجریش است، را شمیرانی‌ها به خوبی می‌شناسند. محلی‌ها از امامزاده قاسم، داستان‌های حزن‌انگیز بسیاری ساخته‌اند. در واقع یکی از نوادگان بزرگوار امام حسن عسگری(ع) بوده که از گزند خلفای عباسی به ارتفاعات نزدیک ری پناه آورد و در همین جا فوت کرد. این امامزاده از قرن سوم هجری در همین مکان به خاک سپرده شد و دارای برجی آجری و هشت ضلعی است. مدتی بعد از زمان دیلمیان تا صفویان و در دوران قاجار این امامزاده توسعه داده شد. هنوز هم در بخش جنوب غربی بنا این امکان را دارید تا طاق‌نماها و رومی‌های زمان صفوی را مشاهده کنید و از تماشای معماری باشکوه این بنا لذت ببرید.

متاسفانه اخیرا به بهانه طرح‌های نوسازی، در حیاط و قسمت‌هایی از بقعه، تغییرات بسیاری صورت داده‌اند. این تغییرات باعث تغییر شکل و بافت قدیمی این امامزاده شده است. با این حال هنوز هم می‌توانید لحظاتی را از دنیای شلوغ اطراف به دل امامزاده قاسم باصفا پناه آورید و راز و نیاز کنید. دسترسی به امامزاده قاسم آنچنان سخت نیست. اگر در بهترین زمان سفر به تهران بیایید تنها کافیست کنار مترو تجریش سوار تاکسی‌های امام زاده قاسم شوید.

 

امامزاده صالح

از زیباترین و البته معروف‌ترین اماکن مذهبی تهران، امامزاده صالح بوده که در ضلع جنوب شرقی میدان تجریش واقع شده است. امامزاده صالح حرم فرزند امام موسی کاظم(ع) و برادر امام رضا(ع) بوده که پس از مطلع شدن از ولیعهدی امام رضا(ع) به ایران آمد. پس از شهادت امام رضا (ع) او را هم که در شهر ری زندگی می‌کرد در اطراف تجریش به شهادت رساندند. حرم امامزاده صالح مدت‌هاست مورد توجه و علاقه مردم تهران بوده و میزبان زائران بسیاری می‌باشد. بنای اصلی بقعه به زمان ایلخانی و قرن هفتم و هشتم هجری برمی‌گردد با این حال در دوران قاجار هم تغییرات و الحاقات بسیاری نظیر مقرنس‌کاری‌ها و نقاشی‌های زیبا در داخل حرم و احداث گنبد کنونی صورت گرفت.

از سال ۷۴ هم باتوجه به تعداد بسیار زیاد زائران حرم، طرح توسعه امامزاده صالح شروع شد. در حیاط و اطراف صحن امامزاده نیز تعدادی شهید گمنام و افراد مشهور نظیر طاهره صفارزاده، شهید مجید شهریاری، حسن پیرنیا، سید محمد تدین و… قرار دارد. هنگامیکه به امامزاده صالح رفتید، در کنار لذت بردن از محیط معنوی و زیبای امامزاده، این امکان را دارید به بازار سنتی تجریش نیز سری بزنید. در بازار تجریش انواع متنوع سوغات‌های سنتی را در کنار میوه‌هایی که در تره‌بارهای عادی یافت نمی‌شود می‌توانید پیدا کنید. غذاهای سنتی لذیذ بازار تجریش را اصلا از دست ندهید.

مسجد جامع تهران

از مقاصد همیشگی افرادی که به تهران‌گردی می‌روند بازار تهران می‌باشد. مسجد جامع یا مسجد عتیق تهران هم در بافت بازار تهران واقع شده و قدیمی‌ترین مسجد تهران محسوب می‌شود. این مسجد قبل از انقلاب تنها مسجد جامع تهران به شمار می‌آمد و از قدمتی هزار ساله برخوردار است. آثار ملی به ثبت رسیده مسجد عتیق به زمان‌های صفویه، آل بویه، قاجار و … برمی‌گردد. این مسجد دارای شبستانی هزار ساله، شبستانی بسیار بزرگ به قدمت ۵۰۰ سال، با ۳ محراب جهت اقامه نمازها در سه وقت با سه امام جماعت متعدد، به نام شبستان چهل ستون و شبستانی با نام عتیق با قدمت ۷۰۰ ساله دارد.

خوب است بدانید جوان‌ترین شبستان این مسجد از سابقه‌ای ۷۰ ساله برخوردار است. این مسجد کتابخانه‌ای بزرگ نیز دارد. مسجد عتیق به خاطر واقع شدن در  قلب تهران همیشه شاهد تغییر و تحولات بسیاری بوده است.  بسیاری از آیین‌های موجود در تهران در این مسجد پایه‌گذاری شد. در هر حال اگر در بهترین زمان سفر به تهران آمدید، مسجد عتیق از مکان‌های مذهبی است که بازدید از آن را اصلا  نباید از دست دهید.

مسجد جامع تهران

امامزاده داوود

چنانچه در بهترین زمان سفر به تهران در کنار زیارت، دوست دارید روزی پرخاطره را در محلی خوش آب و هوا تجربه کنید، ما زیارت امامزاده داوود را پیشنهاد می‌دهیم. حرم امامزاده داوود، که از نوادگان زاهد و بزرگوار امام حسن مجتبی بوده، در محله خوش آب و هوای کن، از جمله معروف‌ترین مکان های مذهبی تهران قرار دارد. ساختمان این امامزاده، به دوران صفویه و قاجار برمی‌گردد و متشکل از دو مسجد است که به بقعه امامزاده در قسمت میانی منتهی شده است. راه‌های دسترسی به امامزاده داوود که در دل منطقه کوهستانی کن قرار دارد از قدیم‌الایام صعب‌العبور بوده است. بسیاری از تهرانی‌های قدیم برای حاجت‌روایی آرزوهایشان زیارت این امامزاده را نذر می‌کردند. برای رسیدن به امامزاده به ساعت‌ها کوهپیمایی نیاز بوده است.

هرچند این روزها نیز با وجود مسیری آسفالته هم تا نزدیکی امامزاده داوود، زائران برای رسیدن به امامزاده باید بیشتر از یک ربع در سربالایی پیاده‌روی کنند. البته این کوهپیمایی‌ها لذت زیارت امامزاده داوود را چندبرابر می‌کند و از جمله ویژگی‌های دلپذیر زیارت این امامزاده محسوب می‌شود. در کنار این امامزاده بازارچه‌ای هم است که حال عاشقان خرید را حسابی جا می‌آورد. یک شهربازی فوق‌العاده نیز بر روی کوه‌های طول مسیر پیاده‌روی قرار دارد که بازی در آن حتی برای بزرگترها هم بسیار جذاب است. از تهران تا امامزاده داوود مسیر حدودی یک ساعته  دارید. در بهترین زمان سفر به تهران می‌توانید هم از سمت کن و هم از فرحزاد به امامزاده داوود برسید. کوهنوردان نیز  از توچال مسیری چند ساعته را کوهپیمایی می‌کنند تا به این امامزاده برسند.

مسجد مصلی تهران

مصلی تهران نیز از مکان‌های مذهبی تهران محسوب می‌شود که به خاطر برگزاری نمایشگاه کتاب در آن هر ساله بازدیدکنندگان بسیاری دارد. مصلی تهران ازجمله بزرگترین مساجد ایران با معماری چشم‌نواز ایرانی اسلامی است. مصلی متشکل از ۱۴ گلدسته، ۱۲ صحن و ۵ ورودی است. دو تا از گلدسته‌های مصلی دارای ارتفاع ۱۴۰ متر هستند که در جهان اسلام بی‌بدیل است. ایوان بزرگ مصلی از ارتفاع ۷۲ متر و دهانه ۱۱۰ متری برخوردار بوده که معماری بدیعی است. گنبد اصلی مصلی نیز از بزرگترین گنبدهای جهان اسلام به شمار می‌آید. در معماری مصلی انواع هنرهای ایرانی همچون گچ‌بری، کاشی‌کاری، خطاطی و … بکاربرده شده است که محیط مصلی را بسیار جذاب می‌کند.

اگر در بهترین زمان سفر به تهران بیایید در فضای مصلی تهران انواع حوض‌ها و آبنماهای چشم‌نواز، باعث می‌شود محیط باز و سبز مصلی باطراوت‌تر شود. ساخت این مسجد بزرگ به دهه ۶۰ باز می‌گردد و از دیدنی‌های تهران است که در بهترین زمان سفر به تهران نباید از دستش بدهید. مصلی بین چند تا از اصلی‌ترین خیابان‌های تهران مثل خیابان رسالت، خیابان شهید بهشتی، خیابان مدرس و خیابان سهروردی واقع شده است. چهار ایستگاه مترو نیز در نزدیکی مصلی قراردارد از جمله ایستگاه‌های مصلی، شهید بهشتی، شهید مفتح و شهید همت. در فصول گرم و سرد سال نماز جمعه تهران در مصلی برگزار می‌گردد.

مسجد مصلی تهران

زورخانه آیت‌الله طالقانی و امامزاده علی اکبر چیذر

مسافرانی که به تهران می‌آیند و در هتل‌های تهران مثل هتل دیزین اقامت می‌کنند علاقمند از زورخانه‌های پایتخت هم دیدن کنند. زورخانه از جمله مکان‌هایی است که نمادهایی از عرفان شیعی را  به خوبی در آن می‌توانید ببینید. فضایی مملو از صدای ضرب مرشد و اشعاری مذهبی در ستایش امام علی. از این رو زورخانه آیت‌الله طالقانی را در فهرست مکان های مذهبی تهران گنجاندیم. زورخانه آیت‌الله طالقانی در محله چیذر در مجاورت امامزاده علی اکبر قرار دارد. این زورخانه که در سال ۵۹ تاسیس شد؛ در آن به ترویج آیین پهلوانی و ورزش زورخانه‌ای می‌پردازند. شما می‌توانید پس از نماز مغرب و عشا به زورخانه رفته و در جایگاه تماشاگران بنشینید و حرکات ورزشکاران را تماشا کنید. در کنار زورخانه ایت‌الله طالقانی امامزاده علی اکبر چیذر واقع شده که شجره ایشان به امام زین‌العابدین نسبت داده شده است.

گلزار شهدای چیذر با حضور شهدایی مثل شهید احمدی روشن و علی محمدی زیارت‌کردنی می‌باشد. چنانچه قصد دارید با ماشین شخصی به زورخانه و امامزاده بروید بهتر است قبل از رسیدن به فکر جای پارک باشید. با این حال در بهترین زمان سفر به تهران پیشنهاد ما به شما استفاده از وسایل نقلیه عمومی است.

امامزاده یحیی تهران

مقبره امامزاده یحیی که البته آرامگاه دو تن از نوادگان امام سجاد(ع) می‌باشد، در محله امامزاده یحیی در کوچه‌ای به همین اسم قرار دارد. بنای این امامزاده زیبا متشکل از مسجد، ایوان، صحن وسیع، رواق، ضریح، سرداب، حرم آینه‌کاری، گنبد و سقاخانه است. قدمت این امامزاده به ۸۰۰ سال پیش برمی‌گردد. گنبد این امامزاده به سبک دوران مغولان مخروطی بوده که در زمان قاجار با کاشی‌هایی هفت رنگ به حرفه‌ای‌ترین شکل کاشی‌کاری شده است. زیارت این امامزاده در دل محله‌های قدیمی تهران، اوقاتی آرام و معنوی را برایتان به ارمغان می‌آورد.

در کنار امامزاده یحیی قدیمی‌ترین چنار تهران با قدمت ۹۰۰ سال قرار دارد. امامزاده یحیی  یکی از آن مکان‌های مذهبی تهران است که اگر بهترین زمان سفر به تهران بیایید بازدید از آن هم فال است و هم تماشا. محله قدیمی امامزاده یحیی برای گشت و گذار مناسب می‌باشد. پس از زیارت امامزاده یحیی در همان منطقه می‌توانید شروع به قدم زدن کنید. می‌توانید حمام نواب، مدرسه معمارباشی و تماشای خانه‌های قدیمی که به موزه تبدیل شده‌اند، را با قدم زدن در کوچه پس کوچه‌ها تجربه کنید. یادتان باشد کباب‌های درجه یک و قدیمی این محله را نوش جان کنید.

کهف‌الشهدا

بعضی‌ها هنگامیکه در بهترین زمان سفر به تهران می‌آیند، از زیارت یک مکان مذهبی فقط حال و هوای خوبش را می‌خواهند. بدون شک این دسته از افراد از رفتن به کهف‌الشهدا لذت می‌برند. در انتهای بلوار دانشجوی محله ولنجک تهران، تابلوی کهف‌الشهدا را می‌توانید ببینید. جاده خاکی کوتاهی را بالا بروید تا به غاری که ۵ شهید گمنام مانند اصحاب کهف در آن خوابیده‌اند برسید. چنانچه قد بلند هستید برای ورود به غاری با سقفش به ارتفاع کمتر از ۱۷۰ سانت به زحمت خواهید افتاد. درون غار قبرهای ساده ۵ شهید گمنام را می‌توانید مشاهده کنید که سن‌هایشان به ۲۵ سال قد نمی‌دهد. یک کتابخانه سنگی نیز در آنجا قرار دارد که کتاب‌های دعا را در آن گذاشته‌اند و دفترچه‌ای از دل نوشته‌های زائران که بدون شک خواندنش دل را خواهد لرزاند. کهف‌الشهدا آرامش نابی دارد و فضایی معنوی آن را نمی‌توانید در بسیاری از مکان‌های مذهبی دیگر که معروف‌تر، شلوغ‌تر و قدیمی‌ترند بیابید.

بی‌بی شهربانو

بی‌بی شهربانو  از مکان‌های مذهبی تهران در نزدیکی شهر ری می‌باشد. این زیارتگاه را محلی‌ها مقبره شهربانو، همسر امام حسین (ع) و دختر یزدگرد سوم می‌دانند. این مقبره‌ که در دل کوه قرار دارد یک طرفش به کوه می‌رسد و سمت دیگر آن از پله‌هایی برخوردار است که شما را از پایین کوه به بالا هدایت می‌کند. اینکه بی‌بی شهربانو واقعا مقبره همسر امام حسین (ع) باشد اثبات نشده. با این حال تاریخدانان به خاطر نشانه‌هایی از معماری زمان ساسانی در مقبره، نام آن، اختصاص زیارت آن به بانوان، نزدیک بودن این مقبره به چشمه  و … این احتمال را می‌دهند این مقبره پیش از اسلام عبادتگاه آناهید الهه آب زرتشتیان بوده باشد.

آتشکده زرتشتیان آدریان

در شمار مکان‌های مذهبی در بهترین زمان سفر به تهران، نباید آتشکده آدریان، تنها آتشکده پایتخت را نادیده گرفت. بنای این آتشکده بسیار باشکوه بوده و به دوران قاجار برمی‌گردد. ساختمان مرمرین آتشکده از ستون‌هایی زیبا و نمایی شکیل برخورداراست و بخش‌های متعددی دارد که جهت اجرای انواع مراسم زرتشتیان به کار می‌آید.

ساختمان اصلی، آتشی همیشه شعله‌ور دارد که با مراقبت شدید موبدان اصلا خاموش نشده است. زرتشتیان با احترام و انجام مراسمی ویژه به سمت این آتش فروزان می‌روند تا دعا و نیایش انجام دهند. موزه مردم‌شناسی زرتشتیان نیز در همین آتشکده قرار داشته که می‌توانید از آن دیدن کنید. در زمان تماشای این جاذبه پایتخت  درباره دین باستانی ایران، دین محترم زرتشتی می‌توانید اطلاعات بسیاری کسب کنید. بازدید از آتشکده آدریان صبح‌ها و با هماهنگی قبلی صورت می‌پذیرد.

آتشکده زرتشتیان آدریان

جمع‌بندی

در بهترین زمان سفر به تهران می‌توانید از جاذبه‌های آن دیدن کنید و لحظات خوشی را بگذرانید. بسیاری از افراد به یک مکان مذهبی خاص دلبستگی دارند و علاقمندند هر بار برای نیایش به همان یک مکان مقدس بروند؛ حتی اگر آن مکان زیر سایه یک درخت باشد. با این حال بازدید از هر یک از مکان های مذهبی تهران هم می‌تواند تجربه معنوی خاصی را برای فرد داشته باشد. ما در این مقاله از اماکن مذهبی تهران گفتیم.

به این پست امتیاز دهید.
بازدید : 349 views بار دسته بندی : هنر تاريخ : 29 مارس 2023 به اشتراک بگذارید :
دیدگاه کاربران
    • دیدگاه ارسال شده توسط شما ، پس از تایید توسط مدیران سایت منتشر خواهد شد.
    • دیدگاهی که به غیر از زبان فارسی یا غیر مرتبط با مطلب باشد منتشر نخواهد شد.