پژوهش کتاب مهم ترین اصطلاحات بورسی - پژوهش کتاب

اگر می خواهید تجارت در بورس را شروع کنید، ابتدا باید به مجموعه اصلی اصطلاحات تسلط داشته باشید. اولین چیزی که یک سرمایه گذار تازه کار باید یاد بگیرد زبان بازار سهام است. اگر اصطلاحات رایج به کار رفته در این زبان را ندانید، نمی توانید با مردم این بازار ارتباط برقرار کرده یا وضعیت را ارزیابی کنید.

شما باید دانش و خرد خود را در مورد سرمایه گذاری و بازارهای سهام افزایش دهید. خرید کتاب بورس را در فروشگاه کتاب مهربان بررسی کرده تا در سرمایه گذاری در بازار سهام آگاه شوید.

بورس

بازار سهام بازاری است که مردم در آن دارایی ها را خرید و فروش می کنند. شرکت های سهامی عام تحت نظارت سازمان بورس، اوراق بهادار سهام خود را در بورس ارائه می دهند. با خرید این سهام، افراد می توانند در سرمایه گذاری و تجارت این شرکت ها مشارکت داشته باشند.

سهام توسط مردم عادی قابل خرید می باشد. ارزان ترین سهم شرکت های پذیرفته شده در بورس ایران، ۵۰۰ هزار تومان است. با خرید از یک شرکت بورسی، در واقع بخشی از سود آن شرکت را دریافت می کنید.

انواع بورس

انواع بورس به شرح زیر هستند:

·       بورس ارز

ارزهای خارجی مانند دلار، یورو و غیره در بازار مبادلات ارزی وارد شده و معامله می شوند. ایران مبادله ارزی ندارد، اما این نوع مبادله در کشورهای پیشرفته و توسعه یافته رشد چشمگیری داشته است.

·       شناور ثابت در بازار ارز

در سراسر جهان، دو نوع سیستم ارزی وجود دارد: سیستم ارزی شناور و سیستم ارزی ثابت. بیشتر کشورها از نرخ ارز شناور استفاده می کنند. این سیستم به عنوان پایه و اساس مورد استفاده برای تعیین نرخ ارز عمل می کند.

سیستم نرخ ارز ثابت پایه های اولیه سیستم ارزی هر کشور است. سیاست پولی کشورهای عضو باید به صورت اتصال نرخ مبادله ارز به طلا تعیین شود.

·       بورس اوراق بهادار

دارایی هایی مانند سهام، قراردادهای خرید و فروش، اوراق مشارکت و غیره در بازار بورس معامله می شوند. در واقع بورس، سهام کسب و کارهای مختلف را عرضه می کند. با خرید سهام در این مشاغل، سرمایه گذاران در موفقیت و شکست شرکت شریک می شوند.

پر کاربردترین اصطلاحات بورس

پس از آشنایی کامل با بورس و انواع آن، اکنون باید با اصطلاحات رایج بورس آشنا شویم.

·       سهم و سهام

کوچکترین واحدی که توسط آن، مالکیت هر کس بر یک تجارت مشخص می شود، سهم است. سهام مجموعه ای از سهم یک یا چند شرکت بوده که متعلق به یک شخص واحد می باشد. سهم یک شخص در سود و زیان یک شرکت متناسب به تعداد سهام در اختیار او بستگی دارد.

·       تحلیل تکنیکال و بنیادی

در تحلیل تکنیکال، باید گذشته داده ها را بررسی کنید. در نتیجه، می توانید با استفاده از یافته های این تحلیل، آینده بازار را پیش بینی نمایید. تمام شرایط اقتصادی و مالی تاثیرگذار بر ارزش اوراق بهادار، مانند شرایط عمومی صنعت و مدیریت شرکت، در تحلیل تکنیکال بررسی خواهند شد.

·       بازار اولیه و ثانویه

بازار اولیه فقط توسط اولین مشاغلی اشغال شده که سهام خود را ارائه می دهند. شرکت ها به قصد جذب سرمایه از طریق پذیره نویسی و فروش سهام به عموم، وارد این بازار می شوند. برای تازه واردان به بازار سهام، فعالیت در بازار اولیه بسیار سودمند است.

·       کارگزاری بورس

هر سرمایه گذاری نمی تواند مستقیما سهام بخرد و با حساب بانکی شخصی خود پرداخت کند. این کار باید
توسط یک کارگزار یا واسطه انجام شود. شرکت های واسطه بین سرمایه گذاران و بورس ها، به عنوان کارگزار شناخته می شوند.

·       آربیتراژ

آربیتراژ اصطلاحی است که در بازار سهام برای توصیف موقعیت های سود بردن افراد از تفاوت قیمت ها در بازارهای مختلف به کار می رود.

·       پرتفو یا پرتفوی

در واقع اصطلاح پرتفو به گروهی از اوراق بهادار اشاره دارد. به طور معمول، معامله گران سهام مختلفی را برای کاهش ریسک سرمایه گذاری آماده می کنند. تغییر یک عامل می تواند بر یک بازار تاثیر منفی و در بازار دیگر تاثیر مثبت داشته باشد. اگر در هر دو بازار سهام داشته باشید، این دو حالت تا حد زیادی با هم خنثی خواهند شد.

·       کد معاملاتی

با عضویت در سامانه کارگزاری، کد معاملاتی برای شرکت در بازار بورس به شما تعلق می گیرد.

·       بازار خرسی یا نزولی

روند نزولی در کل بازار به عنوان بازار خرسی نامیده می شود. این اصطلاح نشان می دهد که قیمت سهام پذیرفته شده در بازار سهام در طول زمان در حال کاهش است.

·       بازار صعودی یا گاو نر

اصطلاح بازار صعودی سهام، گاو نر می باشد. در این حالت بازار به صورت چرخه ای در حال حرکت بوده و قیمت کل بازار سهام در حال افزایش است.

·       گزارش سالانه

وضعیت مالی شرکت از طریق گزارش سالانه قابل ارزیابی می باشد. در گزارش های سالانه موارد زیر گنجانده شده اند:

  • سود
  • وضعیت مالی
  • جریان نقدی
  • تجزیه و تحلیل مدیریت
  • قیمت بازار سهام
  • سود سهام پرداختی

·       آلفا

آلفا، نسبت بازده سرمایه گذاری به کل بازار است. به بیان دیگر، آلفا می تواند برای نشان دادن عملکرد خوب یا ضعیف یک سهم در مقایسه با کل بازار استفاده شود.

·       بتا

بتا اصطلاحی برای سنجش ارتباط بین قیمت سهام و حرکت کلی بازار است. هنگام تعیین ریسک افزودن سهام به پرتفوی، بتا یک معیار اساسی می باشد.

·       سبد گردانی

یکی از خدماتی که کارگزاری ها ارائه می دهند، سبد گردانی است. احتمال دارد برخی از افراد اطلاعات زیادی در مورد بورس نداشته باشند. این افراد می توانند با استفاده از این سرویس به افراد با تجربه در مدیریت سرمایه خود اعتماد کرده و سود خود را افزایش دهند.

·       نرخ پیشنهادی

حداکثر مبلغی که خریدار برای پرداخت یک سهام پیشنهاد می کند، به عنوان نرخ پیشنهادی در بورس شناخته می شود.

·       پایان کار

پایان بورس یا زمان بسته شدن، نقطه ای است که در آن تمام معاملات سرمایه گذاری و تجاری متوقف می شوند. بورس اوراق بهادار تهران ساعت ۱۸:۳۰ بسته می شود.

پرایس اکشن

مطالعه حرکت قیمت اوراق بهادار به عنوان پرایس اکشن نامیده می شود. معامله گران با استفاده از استراتژی های پرایس اکشن برای یافتن شاخص های حرکت بازار، به تاریخچه قیمت نگاه می کنند. مطالعه روندها و نوارهای قیمت، رایج ترین شاخص پرایس اکشن است. هسته اصلی پرایس اکشن، تجزیه و تحلیل داده های زیر می باشد.

  • ارائه قیمت های باز و بسته شدن بازار
  • ارائه اطلاعات بالا و پایین بودن قیمت در یک دوره زمانی خاص

 

بهترین کتاب های بورس

فهرست زیر دارای کتاب های ارزشمندی است که هر شخص، باید آن ها را برای تسریع رشد خود در زمینه بورس بخواند.

·       معامله گری با ذهن آگاهانه

با خواندن کتاب معامله گری با ذهن آگاهانه به فلسفه کاهش زیان به جای افزایش سود پی خواهید برد. این فلسفه برای سرمایه گذاران بلندمدت کار می کند که برای سرمایه گذاری صحیح، از روش های زیر استفاده می کنند:

  • تحقیق
  • تجزیه و تحلیل
  • قدرت تحلیل
  • سال ها نظم و تجربه

·       شیوه لاک پشت ها

در مورد این کتاب چیز زیادی نمی توان نوشت زیرا آمار فروش و عملکرد آن همه چیز را در مورد این کتاب نشان می دهند. این کتاب پرفروش، یک مرجع برای به حداقل رساندن ریسک و به حداکثر رساندن سود برای ایجاد ثروت است.

·       تحلیل تکنیکال در بازار سرمایه

این کتاب توسط متخصص مالی بسیار شناخته شده و یکی از نویسندگان کتاب های پرفروش، جک دی شواگر، نوشته شده است. نویسنده در این کتاب تمام پاسخ هایی را که یک تازه کار نیاز دارد، می دهد.

·       بهترین راهنمای معامله با پرایس اکشن

این کتاب نشان می دهد که چگونه بحران های مالی از ریتمی شبیه به طبیعت پیروی می کنند. کتاب راهنمای معامله با پرایس اکشن به عنوان یک کتاب واقعی در زمینه تجارت مورد استقبال قرار گرفته است.

·       راز های معامله گری با پرایس اکشن

این کتاب، گزارشی نظری و عملی از روندهای مالی جاری و راهی جدید برای درک بازارهای مالی امروز ارائه می دهد. خواندن این کتاب می تواند به افراد کمک کند تا استراتژی سرمایه گذاری خود را در بازار امروز تکمیل کنند.

·       اصول و مبانی پرایس اکشن

این کتاب، همه چیزهایی را که یک سرمایه گذار برای استفاده موفقیت آمیز از مدل جریان نقدی تنزیل شده نیاز دارد، فراهم می کند. با خرید این کتاب در مسیر تبدیل شدن به یک ستاره قیمت گذاری قدم خواهید گذاشت.

شما می توانید با مراجعه به فروشگاه کتاب مهربان، علاوه بر خواندن خلاصه و توضیحات کتاب، به نظرات کاربران نیز دست بیابید. همچنین با کمترین قیمت از هر جای ایران، کتاب های کمیاب را در اسرع وقت خریداری کنید.

به این پست امتیاز دهید.
بازدید : 478 views بار دسته بندی : مدیریت، بازاریابی و فروش تاريخ : 10 ژوئن 2023 به اشتراک بگذارید :
دیدگاه کاربران
    • دیدگاه ارسال شده توسط شما ، پس از تایید توسط مدیران سایت منتشر خواهد شد.
    • دیدگاهی که به غیر از زبان فارسی یا غیر مرتبط با مطلب باشد منتشر نخواهد شد.