پژوهش کتاب پرستاری از سالمند دارای بی اختیاری ادراری - پژوهش کتاب

یکی از مراحل زندگی هرفرد دوران سالمندی می باشد که برابر است با دنیایی از تجربه و خاطره. همانگونه که دوران مختلف زندگی هر فرد شرایط خاص خود را دارد سالمندی نیز دارای شرایطی می باشد. از جمله این شرایط که  ناخوشایند نیز است، ناتوانی و بیماری می باشد که موجب می گردد برای نگهداری از سالمندان عزیز مسئله استخدام پرستار در منزل مطرح گردد. در نوشته پیش رو به پرستاری از سالمند دارای بی اختیاری ادراری پرداخته و در مورد آن توضیحاتی خواهیم داد.

وظایف پرستار سالمند

با توجه به توضیحات داده شده سالمندان در طول زندگی خود بنابر دلایل مختلفی احتیاج به پرستار مراقب دارند که بر اساس وظایف محوله ملزم به ارائه خدمات می باشند. این خدمات عبارتند از:

  • پرستار سالمند موظف می باشد وظایفی که بر اساس قرارداد به او سپرده شده را به درستی و به موقع انجام دهد. این خدمات شامل نظافت محل نگهداری سالمند، استحمام به موقع، نظافت، شستسوی البسه سالمند و غیره است.
  • رسیدگی به امور پزشکی و دارویی سالمند
  • تهیه غذا و سرو آن طبق برنامه تغذیه سالمند
  • انجام اموری مانند بردن به پیاده روی و یا بردن سالمند به فضای باز و حتی پارک، و دیگر مواردی که ممکن است برخی از آنان خاص باشد

بی اختیاری ادراری در سالمند

پرستاری از سالمند دارای بی اختیاری ادراری نیاز به بررسی اطلاعات و جزئیات بسیاری دارد. معضل بی اختیاری یکی از عارضه هایی است که ممکن است در هر سنی سراغ فرد بیاید.

اغلب در کودکی ممکن است دچار این عارضه گردند که به شب ادراری معروف گردیده است. اما در افراد بزرگسال تحقیقات نشان داده که از هر پنج نفر فرد بالای ۵۰ سال یک نفر علائم پیش فعالی مثانه و تحریک پذیری آن را تجربه می کند که موجب بی احتیاری و یا تکرر در ادرار خواهد شد.

برای درمان بیماری بی اختیاری ادراری سالمندان حتما مراجعه به پزشک متخصص اورولوژی از اولین اقدامات می باشد. بی اختیاری در سالمندان می تواند علل گوناگونی داشته باشد که برخی از آنها عبارتند از:

  • ام اس
  • آلزایمر
  • بیماری های کلیوی
  • بیماریهای مربوط به پروستات

در خانم ها نیز بی اختیاری در ادرار علاوه بر موارد بالا می تواند عوامل زیر تاثیرگذار باشد:

  • بارداری های قبلی
  • زایمان
  • شروع یائسگی

همانگونه که گفته شد اینها عواملی هستند که می توانند زمینه ساز بی اختیاری ادراری باشند. در وهله بعد بایستی این نکته را مدنظر داشت که این افراد خصوصا سالمندان نیاز به مراقبت و پرستاری خاص خود دارند. به همین دلیل در ادامه به بررسی نگهداری از سالمند دارای بی اختیاری ادراری خواهیم پرداخت.

پرستاری از سالمند دارای بی اختیاری ادراری

در چنین مواردی پرستار سالمند موظف است کارهای زیر را انجام دهد:

مراقبت از سالمند در مصرف مایعات و نوشیدنی ها

مصرف بیش از اندازه مایعات و برخی از نوشیدنی ها می تواند عاملی بر بی اختیاری ادرار در سالمندان گردد. در این مورد بهتر است پرستار برنامه ای برای سالمند تدوین نموده تا ضمن برخورداری و استفاده به موقع و منظم از آب و نوشیدنی و آب میوه های مختلف از مصرف بیش از حد آنها جلوگیری کند.

کمک به حمام و دستشویی

در روند پرستاری از سالمند دارای بی اختیاری ادراری برنامه منظم استحمام روزانه خصوصا در افراد مبتلا به آلزایمر یا زوال عقل کارآمدی خود را نشان خواهد داد. این برنامه می تواند کارآمدی فرد سالمند و سیستم بدن وی را برای عادت دادن به عملکردهای خوب در زمان خاص پرورش دهد.

پرستار سالمند بایستی در برنامه روزانه خود برای پرستاری از فرد سالمند دارای بی اختیاری ادرار برای رفتن به دستشویی کمک کند. ضمن کمک به تخلیه به موقع مثانه وی را به این برنامه عادت داده و کنترل ادرار را به او آموزش دهید.

ضد آب نمودن مبل، صندلی وتشک فرد سالمند

عمل شستشو تجهیزات مورد استفاده سالمندان خصوصا سه مورد نام برده شده برای پرستار مراقب سخت و حتی تخصصی می باشد. بهتر است که این وسائل را ضد آب نموده تا در زمینه شستشو با مشکل کمتری مواجه شوید. استفاده از نایلون های مخصوص می تواند گزینه مناسبی باشد.

لباس های راحت و بیرون رفتن

پرستار سالمند دارای بی اختیاری در ادرار موظف است برای راحتی سالمند و خودش از لباس هایی برای سالمند استفاده نماید که تعویض و شستشوی آن راحت تر باشد. بهتر است لباس های زیپ دار کمتر استفاده نمائید.

بی اختیاری ادراری در سالمند نباید مانعی برای بیرون رفتن سالمند باشد. برای این کار می توانید وسایل حمل و نقل ضروری مانند پوشک، دستمال مرطوب و لباس اضافی برای احتیاط همراه داشته باشید.

بوهای نامطبوع و پرستاری از سالمند دارای بی اختیاری ادراری

بی اختیاری ادراری در سالمند ممکن است تولید بوهای نامطبوع و ماندگاری داشته باشد. برای این که محیط زندگی فرد سالمند فضای مطبوع و عاری از بوهای بد داشته باشد بهتر است از خوشبو کننده هوا استفاده کنید

سخن آخر

در این نوشته از وب سایت موسسه پرستاری قاب چاریتی ما به بررسی پرستاری از سالمند دارای بی اختیاری ادراری پرداختیم. در برخی موارد سالمند بخاطر نوع بیماری مجبور به استفاده از سوند و یا کاندوم شیف می باشند که استفاده از این تجهبزات احتیاج به تخصص خاص خود دارد. در مورد استخدام پرستار نیز شما بایستی دقت نمائید که فردی که استخدام می کنید در این زمینه اطلاعات کاملی داشته باشد.

به
به این پست امتیاز دهید.
بازدید : 44 views بار دسته بندی : ریپورتاژ تاريخ : 29 جولای 2023 به اشتراک بگذارید :
دیدگاه کاربران
    • دیدگاه ارسال شده توسط شما ، پس از تایید توسط مدیران سایت منتشر خواهد شد.
    • دیدگاهی که به غیر از زبان فارسی یا غیر مرتبط با مطلب باشد منتشر نخواهد شد.