پژوهش کتاب کاربردهای اجرایی روان‌شناسی مثبت (در بهبود زندگی روزمره، سلامت، دانشگاه، محیط کار و جامعه) - پژوهش کتاب

قیمت محصول : $0.00

کتاب پیشرو، بحثی استراتژیک در زمینه این رشته است که در حال توسعه می باشد. به علاوه این کتاب تلاشی برای بررسی چالش‌هایی است که در محیط‌های کاری و محیط‌های آموزشی با آن روبرو هستیم. در ۴۵ سال گذشته، معمولاً به افراد و سازمان‌ها گفته می‌شود که چه کارهایی را نباید انجام دهند. ولی معمولاً مشخص نمی‌شود که این افراد و سازمان‌های چه کارهایی را باید بکنند. در این کتاب سعی شده است تا به این موضوع پرداخته شود. نویسندگان کتاب، کتاب را با تعریفی از روان‌شناسی مثبت شروع می‌کنند و سپس تاریخچه مختصری از آن بیان می‌کنند. تمام ۱۳ فصل این کتاب را می‌توانیم به چهار زیرگروه عمده تقسیم کنیم: ۱) بررسی عمده روان‌شناسی مثبت کاربردی ۲) ارتقای کیفیت سلامتی و آموزشی ۳) ارتقای کیفیت کاری و سازمانی ۴) پیشنهاداتی برای بکارگیری بهتر روان‌شناسی مثبت در زندگی.
در سه فصل اول، روان‌شناسی مثبت کاربردی بررسی می شود. اول از همه، بیان میشود که قصد عمده روان‌شناسی مثبت، ارتقای رفاه انسان‌هاست و هدفش محدود به برطرف کردن مشکلات انسان‌ها نمی‌شود (در فصل ۲). در فصل های بعدی، دو موضوع مختلف به شکل مجزا بررسی می‌شوند: احساسات مثبت در انسان‌ها (در فصل ۳) و نقاط قوت شخصیتی (در فصل ۴). هر فصل، یک ساختار اساسی دارد و در هر فصل مدارک و شواهدی علمی مرتبط با مطالب آن فصل، اعمال می‌شود. در هر فصل، بر اساس یافته‌های علمی، روش‌هایی نوآورانه برای اعمال مطالب موجود در آن فصل نیز آورده می‌شود. به عنوان مثال در فصل ۲، درباره سنجش رفاه در سطح بین المللی مطالبی بیان شده است و مدارک و شواهی در ارتباط با فضای سبز و آلودگی هوا و غیره نیز در این‌باره ارایه شده است. هر کدام از نویسندگان این کتاب بر روی نیاز به متمرکز شدن بر روی روش خاصی که سازمان‌ها، افراد و نهادها می‌توانند با استفاده از روان‌شناسی مثبت رفاه، احساسات مثبت و شخصیت افراد را ارتقاء دهند؛ متمرکز شده‌اند.
در بخش بعدی، چهار فصل وجود دارد که در این فصل ها مطالبی درباره این که روان‌شناسی مثبت چگونه می‌تواند سلامت و رفاه فردی را افزایش دهد و به افراد افسرده کمک کند و کیفیت آموزش را ارتقاء دهد؛ وجود دارد. به عنوان مثال در فصل ۵ بر روی اثری که اعتماد به نفس و عزت نفس به مردم و دادن حمایت اجتماعی به آن‌ها بر روی بالا بردن کیفیت بهداشت دارد مطالبی عنوان شده است. در فصل ۶، درباره اثری که روان‌شناسی مثبت بر روی درمان کردن بیمارانی که مبتلا به افسردگی هستند مطالبی مفیدی عنوان شده است. به همین منوال هم در فصل‌های ۷ و ۸ نقش مهمی که روان‌شناسی مثبت در مدارس و دانشگاه‌ها و نهادهای آموزشی دارد مطالبی بیان شده است. در بخش سوم متن، در سه فصل درباره کاربرد روان‌شناسی مثبت در محیط‌های کاری موضوعاتی عنوان شده است. مانند رشد و اهمیت روان‌شناسی سازمانی مثبت (POP؛ فصل ۹)، کارهای سازمانی اجتماعی و تولید هویت مثبت در محیط کار (فصل ۱۰) و اثرات رهبری فضیلانه بر روی عملکرد کاری (فصل ۱۱). پیام این فصل‌ها هم این است که سازمان‌ها را می‌توان به گونه‌ای طراحی کرد تا تبدیل به محیطی شوند که تجربیات مثبت کارکنان را افزایش دهند و کیفیت زندگی آن‌ها را بیشتر کنند و “انحراف مثبت” را در آن‌ها زیاد کنند که این کار در نهایت منجر به بالا رفتن کفیت عملکرد شود. نهایتاً در فصل ۱۲ درباره استفاده از روان‌شناسی مثبت به عنوان روشی برای ارتقای کیفیت زندگی در بزرگسالی در محیط کار مطالبی عنوان می شود.
در بخش نهایی، فصل۱۳ و جدول پس نگاشت، کاربرد روان‌شناسی مثبت برای ارتقای وضعیت بهداشتی، تحصیلاتی، کاری و اجتماعی افراد به شکل خلاصه بیان می شود. بین این دو فصل پایانی، نکاتی برای ایجاد تعادل بین حالت ایده آل تلاش کردن برای ارتقای تجربیات انسانی و طی مراحل مخصوص برای حرکت کردن در آن جهت، بیان می شود. علاوه بر آن، ویراستاران این کتاب هم محققان و هم دانشمندان این رشته را تشویق می‌کنند که درباره میزان اثربخشی مطالعات انجام گرفته تحقیق کنند و از طریق ارزیابی‌های سیستماتیک اطمینان داشته باشند که کاربردهایی که در اینجا ارایه شده است؛ مفید هستند.

ادامه…

به این پست امتیاز دهید.
بازدید : 243 views بار دسته بندی : تاريخ : 27 سپتامبر 2022 به اشتراک بگذارید :
دیدگاه کاربران
    • دیدگاه ارسال شده توسط شما ، پس از تایید توسط مدیران سایت منتشر خواهد شد.
    • دیدگاهی که به غیر از زبان فارسی یا غیر مرتبط با محصول باشد منتشر نخواهد شد.