پژوهش کتاب کتاب صوتی منظومه خسرو و شیرین بخش دوم - پژوهش کتاب

قیمت محصول : $0.00

– درباره کتاب صوتی منظومه خسرو و شیرین؛ بخش دوم:
تاریخ ادبیات کلاسیک ایران پر است از منظومه‌های عاشقانه‌ای که روایت دلدادگی‌ها و فرازونشیب‌های مسیر عشق هستند. منظومه خسرو و شیرین یکی از همین روایت‌های منظوم است که شاعران مختلفی با اعجاز کلمات خود آن را به تصویر کشیده‌اند اما در بین تمام این روایت‌ها، منظومه خسرو و شیرین نظامی شهرت بیشتری نسبت به بقیه منظومه‌های مشابه دارد.
درباره منظومه صوتی خسرو و شیرین:
خسرو و شیرین عنوان اثری منظوم و عاشقانه از شاعر ایرانی، نظامی گنجوی است که منظومه لیلی و مجنون را هم سروده ‌است. این منظومه، داستان عشق خسروپرویز پادشاه بزرگ شاهنشاهی ساسانی و شاهزاده ارمنی، شیرین، است که بعدها ملکه ارمنستان می‌شود.
این داستان را به غیر از نظامی، فردوسی در شاهنامه و شاعران دیگر هم روایت کرده‌اند. در شاهنامه، فردوسی بیشتر بر جنبه‌های حماسی، تاریخی و رزم‌آوری داستان تاکید داشته، اما نظامی بیشتر به جنبه‌‌های عاشقانه و عاطفی داستان توجه نشان داده است. این داستان یکی از نامدارترین منظومه‌های عاشقانه ادبیات فارسی است که تأثیر زیادی بر روی شاعران بعد از خود داشته ‌است.
نظامی این داستان را به سفارش شاه سلجوقی، سلطان ارسلان، سروده‌ است. سلطان از نظامی خواسته بود که داستانی عاشقانه بسراید، اما موضوع آن را مشخص نکرده بود. نظامی داستان خسرو و شیرین را انتخاب کرد که در همان نواحی نزدیک محل زندگی او رخ داده بود، و تا حدودی بر طبق رویدادهای تاریخی بود. نظامی این منظومه را شیرین‌ترین داستان دنیا نامیده است. پس از نظامی شاعران دیگری هم این منظومه را بازسُرایی کردند. نظامی آن را با تأثیر از فردوسی و منظومه ویس و رامین اثر فخرالدین اسعد گرگانی سروده ‌است. این منظومه ۶۱۵۰ بیت دارد و نظامی برای سرودن آن بیش از ۱۶ سال وقت صرف کرده‌ است که تاریخ آن را بین سال‌های ۵۷۱ تا ۵۸۷ می‌دانند.

– چرا شنیدن منظومه صوتی خسرو و شیرین را به شما پیشنهاد می‌کنیم؟
لحظات زیادی از زندگی ما ایرانیان به ادبیات گره خورده است. بسیاری از ما در مناسبت‌های مختلف دیوان اشعار شاعران گذشته‌مان را باز کرده‌ایم و چند بیتی شعر خوانده‌ایم. سر زبان پدربزرگ‌ها و مادربزرگان ما اشعار زیادی است که در موقعیت‌های مختلف از بَر می‌خوانند. شنیدن منظومه صوتی خسرو و شیرین هم می‌تواند به‌عنوان یک اثر شناخته‌شده عاشقانه در تاریخ ادبیات، به مذاق‌مان خوش بیاید و ما را یک قدم به ادبیات سرزمین‌مان نزدیک کند.

ادامه…

به این پست امتیاز دهید.
بازدید : 46 views بار دسته بندی : تاريخ : 27 ژوئن 2023 به اشتراک بگذارید :
دیدگاه کاربران
    • دیدگاه ارسال شده توسط شما ، پس از تایید توسط مدیران سایت منتشر خواهد شد.
    • دیدگاهی که به غیر از زبان فارسی یا غیر مرتبط با محصول باشد منتشر نخواهد شد.