درباره سرنخ بازاریابی
واقعیت آن است که بازاریابی و مدیریت بازار دنیای خاص خودش را دارد و همین دنیای خاص و گسترده به راحتی افراد بسیاری را دچار سردرگمی میکند. گویا تعریف هر کس از بازاریابی با دیگران متفاوت است. رجیس کنا بازاریابی را همه چیز میداند، پیتر دراکر بازاریابی را عین تجارت میداند، فیلیپ کاتلر همه شرکت را واحد بازاریابی میداند، رابرت کیوساکی بازاریابی را یک دارایی میداند و این در حالی است که خیلی از ما بازاریابی را تلاشی مذبوحانه در راستای فروش اجناس بی کیفیت قلمداد میکنیم! برای اینکه بخواهم تعریف درستی از بازاریابی ارائه دهیم، شاید بهتر باشد اول بگوییم که چه چیزهایی بازاریابی نیست:
*بازاریابی، تبلیغات سرگرم کننده و اغواگر و یا تبلیغات تکراری، بی وقفه و ملال آور نیست (مثل تیزرهای تبلیغاتی تقدیم برنامه بین دو نیمه فوتبال!)
* بازاریابی، رفتار فروشندگان سمجی که از شما میخواهند همین الان کالایشان را بخرید، نیست (مثل پیامکهای حاوی جمله «همین حالا با ارسال عدد… کالا را درب منزل دریافت کنید!»)
* بازاریابی، هرزنامه های بیشمار داخل پست الکترونیک یا پیشنهادات ناخواسته مکرر بر روی گوشی موبایلتان نیست (مثل تبلیغات کاشت مو یا رفع موهای زائد در یک دوره تضمینی!)
* بازاریابی، ادعاهای غلو شده درباره یک محصول که همواره بی اعتمادی نسبت به سایر تولیدکنندگان و دیگر بازاریابان را در پی دارد، نیست (مثل گفتن جمله «بدون هیچگونه افزودنی»!)
* بازاریابی صرفا نوع برخورد ویزیتور یا مسئول جذب مشتریان، با مشتریان ناراضی نیست (مثل گفتن جمله کلیشه ای «این مشکل برای خودم هم پیش آمده بود، ولی…»!)
* بازاریابی تنها یک دپارتمان یا یک مرکز هزینه دیگر داخل سازمان نیست!
* بازاریابی ذاتا غیراخلاقی و برای جامعه مضر نیست!
* بازاریابی صرفا سرگرمی نیست! صرفا تبلیغات نیست! صرفا فروش نیست! و…
اما به راستی بازاریابی چیست؟ به نظر میرسد که کاتلر بهترین تعریف از بازاریابی را ارائه داده است: «بازاریابی فرایندی است که به وسیله آن، شرکتها، مشتری را درگیر میکنند و به ساخت روابط مستحکم با مشتری و آفرینش ارزش برای او در مقابل کسب انتفاع از او میپردازند.» با اتکا به چنین مفهومی از بازاریابی است که دراکر میگوید: «یک کسب وکار تنها و تنها دو کارکرد تجاری مهم دارد: نوآوری و بازاریابی». در کتاب حاضر قصد داریم تا چنین مفهوم گسترده ای از بازاریابی را به طور کامل تشریح کرده، تغییرات آن را در دوران مدرن امروزی بررسی نموده، مدل و برنامه بازاریابی را معرفی کرده و ابزارهای مورد نیاز برای طراحی و اجرای استراتژی های بازاریابی را تبیین نماییم.
ادامه…
بستن