نقد و بررسی بازاریابی محتوا
درباره کتاب بازاریابی محتوا
کتاب «بازاریابی محتوا» نوشتهی «حسین نوروزی» و «امیررضا اسدی» در سال ۱۳۹۷ منتشر شد. امروزه یکی از مفاهیم بسیار رایج در کسبوکارهای آنلاین و الکترونیکی بازاریابی محتوا است. محتوا تعریف دقیق و واضحی ندارد و شرکتها و متخصصان نظرهای متفاوتی در ارتباط با آن دارند ولی به طور کلی محتوای دیجیتال به هرگونه اطلاعاتی که بهصورت متن، ویدیو، عکس، اینفوگرافیک و … در رسانههای دیجیتال منتشر میشود و دارای یک هدف و مخاطب خاص است، گفته میشود. محتوای دیجیتال سبب ایجاد ارتباط و اعتماد میان کاربران و شرکتها و برندها و در نهایت منجر به خرید یا استفاده از سرویس میشود. طراحی و برنامهریزی استفاده و توسعهی محتوا کار سخت و دشواری است و نیاز به اطلاعات روز و استفاده از ابزارهای مختلف دارد.
بازاریابی محتوا Content marketing در کسبوکارهای الکترونیک یکی از مهمترین بخشهای استراتژی بازاریابی است. بازاریابی محتوای موفق و تأثیرگذار نیازمند ساعتها تحقیق و پژوهش در چندین زمینهی مختلف است. در قدم اول برای بازاریابی محتوای موفق باید اهداف سازمان کاملاً بهصورت شفاف مشخص باشند. در قدم دوم باید حتماً دانست مخاطب محتوای تولید شده چه کسی است. در این مرحله نیاز به تحقیقات میدانی و کمی جامعهشناسی است زیرا شخصیت مخاطب، آرزوها، اهداف و نیازهایش باید بهصورت دقیق مشخص شود. به این کار شناسایی پرسونای مشتری BUYER PERSONA میگویند که انجام آن برای به سرانجام رساندن بازاریابی محتوا ضروری و لازم است. در قدم سوم باید به فرمت و قالب محتوای تولید شده پرداخت. باید هر کسبوکار بداند چه نوع محتوایی مناسب مخاطبش است. برخی از مخاطبان به دنبال ویدیو هستند در حالی که برخی دیگر به دنبال متنهای بلند و آموزنده که این را بازاریابان محتوا باید شناسایی کنند. قدم چهارم در بازاریابی محتوا شناسایی محل توزیع محتوای تولید شده است. امروزه رسانههای دیجیتال بسیاری طراحی شدهاند و هر کدام مخاطب خاص خود را دارند. اینستگرام، فیسبوک، لینکدین، توییتر و … بخشی از رسانههای دیجیتال هستند که امروزه قسمتی جداییناپذیر از زندگی مردم را تشکیل میدهند. انتشار محتوا در هر یک از این رسانهها نیازمند شناسایی و سنجش هر یک از آنها است برای مثال برای یک برند لباس اینستگرام شاید مناسب باشد در حالی که برای یک برند بازیهای ویدیویی یوتیوب مناسب باشد. در آخر هم بازاریابان محتوا باید برای توزیع و انتشار محتوای تولید شده برنامهریزی کنند. زمان انتشار محتوا در میزان تعامل افراد با محتوا تأثیر مستقیم دارد از این رو باید افراد دانش کافی دربارهی چگونگی برنامهریزی و مدیریت محتوا داشته باشند.
«حسین نوروزی» و «امیررضا اسدی» کتاب «بازاریابی محتوا» را طبق آخرین مقالات و اطلاعات روز درزمینهی بازاریابی محتوا نوشتهاند. مطالعهی این اثر به افراد فعال در حوزهی تبلیغات و بازاریابی، ایده پردازان و کارشناسان شبکههای اجتماعی توصیه میشود. این کتاب شامل نه فصل است که عبارتاند از:
فصل اول: مبانی و سیر توسعهی بازاریابی
فصل دوم: بازاریابی الکترونیکی
فصل سوم: مبانی بازاریابی محتوا
فصل چهارم: انواع مختلف محتوا
فصل پنجم: رسانههای اجتماعی و بازاریابی محتوا
فصل ششم: تولید محتوای آنلاین
فصل هفتم: بازاریابی محتوا برای ایجاد حس کنجکاوی در مورد برند
فصل هشتم: مباحث پیشرفته در بازاریابی محتوا
فصل نهم: مطالعات موردی
کتاب «بازاریابی محتوا» نوشتهی «حسین نوروزی» و «امیررضا اسدی» از سوی انتشارات سیته منتشر شد که نسخهی الکترونیک آن در همین صفحه از فیدیبو برای خرید و دانلود موجود است. «شاهین ترکمن» ناشر کتاب «بازاریابی محتوا» نوشتهی «حسین نوروزی» و «امیررضا اسدی» مقدمهای خواندنی در ابتدای این اثر نوشته است، در بخشی از آن میخوانیم: «بازاریابی محتوا، در طول قرن گذشته، همواره حضور داشته و مؤثر بوده است. تولید اینگونه محتوا، در عصر پیش از دیجیتال، در قالب ایمیلهای مستقیم و قبل از آن، در قالب پست مستقیم ارسال میشد…در حال حاضر، نشر و توزیع محتوا از طریق دنیای دیجیتال بهآسانی انجام میپذیرد، ولی تولید آن دارای پیچیدگیهای بسیار زیادی است؛ چرا که سازمان باید محتوایی را تولید کند که مورد پذیریش مخاطبان باشد.»
در بخشهایی از کتاب بازاریابی محتوا میخوانیم
صفحهی محصولات از پربازدیدترین بخشهای وبسایت شما خواهد بود. این صفحه در جهتگیری کاربران سایت شما تأثیر بسیاری دارد. پس حتماً لازم است این صفحه بارها و بارها بازبینی شود. با توجه به این که شما در این محتوا قصد دارید کاربر را وادار به خرید کنید، مطالعهی ادبیات تحقیقات و آموزشهای نگارش متون تبلیغاتی میتواند به شما کمک کند. برای این که کار شما را ساده کنیم، یک دستورالعمل ساده بهمنظور تولید صفحات توضیحات محصول را برای شما آماده کردهایم:
فهرست کاملی از ویژگیها و مزایای محصول و خدمات مورد عرضه را تهیه کنید. پیش از این که شروع به نگارش صفحهی توضیحات محصول کنید، به تهیهی این فهرست بپردازید. ویژگیهای محصول واقعیتها را دربارهی محصول موردنظر بیان میکنند. برای مثال، ظرفیت حافظه و سرعت پردازنده ویژگیهای یک گوشی موبایل هستند، اما این که این گوشی کارایی بالا و بالاترین میزان رضایتمندی مشتریان را دارد، به مزایای محصول مربوط میشود که هر یک باید جداگانه بررسی شوند.
بر اساس پرسونا، استراتژی محتوا و سیستم مدیریت محتوا اطلاعات لازم را تکمیل کنید. سیستمهای مدیریت محتوا در تکمیل توضیحات محصول به شما کمک میکنند. برای مثال، سیستم فروشگاهی ووکامرس دو بخش برای توضیحات محصول در نظر گرفته است. یکی توضیحات کوتاه دربارهی محصول و دیگری توضیحات کامل محصول در بخش توضیحات کامل محصول، ویژگیهای محصول را بنویسید و در بخش توضیحات کوتاه مزایای محصول را درج کنید و آنها را به سمت خرید راهنمایی نمایید. حتماً تصاویر مربوط به هر محصول را در وبسایت خود قرار دهید. سعی کنید تصاویر اختصاصی خودتان را از محصولات تهیه نمایید. افزودن ویدئو عاملی مهم در جلب توجه مشتریان است.
بههیچوجه کپی نکنید و مطالبتان بهگونهای نباشد که کپی شده به نظر برسد. ممکن است شما ویژگیهای واقعی محصول را نوشته باشید، اما مطلب شما کپی به نظر برسد. تعدد سایتهای اینترنتی و یکسان بودن موضوع سبب شده است که کاربر نتواند میان محتوای شما و محتوای دیده شده در سایر سایتها تفاوتی قائل شود. پس در نگارش توضیحات محصول به دنبال ایجاد خلاقیت و تازگی در محتوا باشید. میتوانید تصاویری را به درون متن اضافه کنید یا با تغییر فونتها و رنگها تفاوت را در ذهن بازدیدکننده القا نمایید. استفاده از تصاویر اختصاصی میتواند بسیار به این موضوع کمک کند. ممکن است تصاویر حرفهایتری از محصولات در اینترنت وجود داشته باشد، اما ایراد کار این است که این تصاویر در سایتهای دیگر هم مشاهده شدهاند. پس سعی کنید تصاویر اختصاصی خود را از محصولات داشته باشید.