پژوهش کتاب کتاب تبلیغات با بیان ساده - پژوهش کتاب

نقد و بررسی کتاب تبلیغات با بیان ساده

درباره کتاب تبلیغات با بیان ساده

کتاب «تبلیغات با بیان ساده» نوشته‌ی «علیرضا صدر محمدی» در سال ۱۳۹۳ منتشر شد. این کتاب درباره‌ی اصول تبلیغات، انواع رسانه‌ها و تکنیک‌های مؤثر و خلاق در تبلیغات است اما همه‌ی افراد می‌دانند ورود به مبحث تبلیغات بدون در نظر گرفتن بازاریابی غیرممکن است. «صدر محمدی» نویسنده‌ی اثر بر این باور است کلمه‌ی «بازاریابی» به‌خوبی نمی‌تواند معنای جامع کلمه‌ی مارکتینگ را پوشش دهد به همین دلیل در این اثر از عنوان جامع‌تری به نام «بازارسازی» استفاده می‌کند. او در کتاب، بازارسازی را چرخه‌ای از برنامه‌ریزی و اجرای قیمت‌گذاری، ترویج و توزیع یک ایده، کالا و یا خدمت تعریف می‌کند که قصد جلب رضایت افراد یا رفع نیاز یک سازمان را دارد. بازارسازی شامل چهار عامل کنترل است که عبارت‌اند از:

راهبرد تولید
راهبرد قیمت
راهبرد توزیع
راهبرد ترویج

مفهوم تبلیغات در راهبرد ترویج قرار و مسئولیت انتقال اطلاعات به مشتریان بالقوه را برعهده دارد. تبلیغات یکی از مؤلفه‌های مهم در ارتباطات بازاریابی در دنیای کسب‌وکار امروز است که بهره‌برداری از آن نیازمند استراتژی دقیق و حرفه‌ای است. در کتاب «تبلیغات با بیان ساده» تبلیغات به هر گونه ارائه‌ی غیرشخصی (عمومی)، و ترویج یک ایده، کالا یا خدمات را میان متقاضیان شناخته شده، تعریف شده است. امروزه تبلیغات، اهمیت بسیار زیادی در میزان فروش و اعتبار یک شرکت دارد و می‌تواند به خلاقانه‌ترین روش ممکن یک برند یا محصول جدید را معرفی کند. تبلیغات در حال حاضر یکی از عناصر کلیدی در تجارت است که جایگاه غیرقابل انکاری دارد. تبلیغات دنیای گسترده و وسیعی دارد و شامل آگهی‌های وسایل حمل‌ونقل عمومی، بیلبوردهای اتوبان‌ها تا مجلات تخصصی و ویدیو‌های شبکه‌های اجتماعی است. در کتاب «تبلیغات با بیان ساده» به طور کلی تبلیغات به سه دسته‌ی اصلی تقسیم شده است که عبارت است از:

تبلیغات منتخب یا تبلیغات عنوان تجاری
تبلیغات برای تقاضای اولیه یا تبلیغات عمومی
تبلیغات سازمان یافته

خلاقیت یکی از مسائل مهم برای داشتن تبلیغات تأثیرگذار و به‌یادماندنی است. یک استراتژی راهبردی برای پیشبرد اهداف بازاریابی نیازمند خلاقیت و نوآوری است زیرا در این عرصه‌ی پررقابت تنها تبلیغاتی به اهداف خود می‌رسند که از خلاقیت کافی برخوردار باشند. «علیرضا صدر محمدی» در کتاب «تبلیغات با بیان ساده» از تکنیک‌های گروهی برای خلق ایده‌های تبلیغات صحبت می‌کند که عبارت‌اند از:

توفان فکری
مشاوره و تصمیم‌گیری گروهی
سناریونویسی
اس آی ال

در کتاب «تبلیغات با بیان ساده» نوشته‌ی «علیرضا صدر محمدی» سعی شده است تا با نگرشی جدید به مبحث مهم و عمیق تبلیغات پرداخته شود. این کتاب تکنیک‌های لازم برای نگارش متون تبلیغاتی و اصول لازم برای تبلیغات تلویزیونی، رادیویی، آگهی‌های چاپی و … را ارائه می‌کند از این رو برای مدیران تبلیغات و بازاریابان و افراد فعال در حوزه‌ی کارآفرینی و کسب‌وکار مفید است. «صدر محمدی» این اثر را با زبانی ساده و قابل‌فهم برای همه‌ی افراد در چندین فصل به نگارش درآورده است که عبارت‌اند از:

ترکیب بازارسازی
آمیزه‌ی ترویج
تصویر
برند چیست؟
تاکتیک‌ها و تکنیک‌های خلاق در تبلیغات
خصوصیات و مزایای نگارش متن آگهی
شناخت رسانه مطبوعات
شناخته رسانه تلویزیون
شناخت رسانه رادیو
شناخت رسانه تبلیغات محیطی
شناخت رسانه پست مستقیم

کتاب «تبلیغات با بیان ساده» نوشته‌ی «علیرضا صدر محمدی» از سوی انتشارات سیته منتشر شده است. نسخه‌ی الکترونیک این کتاب در همین صفحه از فیدیبو برای خرید و دانلود موجود است. «علیرضا صدر محمدی»  طی چند سال اخیر چندین کتاب و مقاله در زمینه‌ی‌ بازاریابی و تبلیغات تألیف و ترجمه کرده است که می‌توان از آن‌ها به کتاب «چرا تبلیغات محیطی؟» اثر انجمن تبلیغات محیطی آمریکا اشاره کرد که نسخه‌ی الکترونیک آن هم در سایت و اپلیکیشن فیدیبو برای خرید و دانلود موجود است.

در بخش‌هایی از کتاب تبلیغات با بیان ساده می‌خوانیم

زمانی یک نویسنده‌ی تبلیغات به این امید که در آنجا چیزی بیابد که محصول نوشابه‌ی کارخانه را از سایر محصولات متمایز سازد از کارخانه‌ی نوشابه‌سازی دیدن کرد و در نهایت مسرت دریافت که شیشه‌های نوشابه مانند شیشه‌های شیر در بخار شستشو داده می‌شوند تا جرم آن‌ها پاک شود. اگرچه انواع شیشه‌های نوشابه به همین ترتیب شستشو می‌شوند، اما هیچ کارخانه‌ای بر این نکته تأکید نکرده بود. پس نویسنده، آگهی خود را با تأکید بر این نکته به نگارش درآورد و به این ترتیب خاصیت منحصر به فرد محصول خلق شده را ارائه کرد. فهرست ویژگی‌ها و مزایای محصول خود را بررسی کنید. سپس به آگهی‌های شرکت‌های رقیب نگاهی بیندازید و دقت کنید که آیا آن‌ها مزیت پراهمیتی را نادیده گرفته‌اند؟ مزیتی که شما می‌توانید به‌عنوان خاصیت منحصر به فرد محصول روی آن تأکید کنید و کالای خود را از کالاهای مشابه آن متمایز سازید.

یک بار به تبلیغ نوعی تلفن بی‌سیم اشاره شد که هر یک از دو مخاطب در یک طرف «اگراند کانیون» قرار داشتند. اگرچه اکثر تلفن‌های بی‌سیم، با همین مسافت هم ایجاد ارتباط می‌کنند، اما تبلیغ تلویزیونی این مزیت را با آب و تاب فراوان به نمایش درآورد.

بر سر زبان انداختن نام محصول، بی‌تردید راه مطمئنی برای خالی کردن قفسه‌های مغازه‌ها از این کالاست، اما در عین حال، این عمل پرخرج است. استفاده از این روش، جز در مواردی که مشتری شما از سرمایه‌ی وافر چند میلیونی برخوردار است، غیرعملی است.

اگر شما دارای سرمایه‌ای چند میلیونی برای تبلیغ محصول خود هستید، از کالاهای خود «چهره‌ای محبوب در ذهن مخاطب بسازید، اما اگر بودجه‌ی شما محدود است، ناچار به تأکید بر مزایا و ویژگی‌ها خواهید بود، تا خاصیت منحصر به فرد کالا، آن را از سایر کالاهای مشابه متمایز سازد.

هنگام نوشتن یک نسخه‌ی تبلیغاتی، زحمت بی‌حاصل نکشید. تنها به نشستن در پشت رایانه و ذکر خصوصیات و مزایایی که از نظر شما اهمیت دارند، اکتفا نکنید. در عوض در جستجوی خصوصیاتی برآیید که مورد توجه مشتری قرار می‌گیرند و در مورد نکاتی بنویسید که مشتری شما را برای خرید کالا ترغیب خواهد کرد.

شما بایستی مخاطب خود را کاملاً شناسایی کنید. یکی از بهترین روش‌های ممکن آنست که خود را به جای مخاطب قرار دهید و این بار زمانی که متن تبلیغ قوطی‌های سوپی را که مشغول رقصیدن هستند می‌نویسید، از خودتان سؤال کنید که آیا هنگام خرید سوپ از تماشای یک برنامه‌ی شاد لذت می‌برید و یا آن که مایل به دانستن طعم سوپ، قیمت آن، ارزش غذایی آن و محل فروش آن هستید؟ زمانی که مانند یک مشتری، و نه یک نویسنده فکر کنید، احترام بیشتری برای نیازهای مخاطب خود قائل خواهید شد.

به این پست امتیاز دهید.
بازدید : 300 views بار دسته بندی : مدیریت، بازاریابی و فروش تاريخ : 11 مارس 2021 به اشتراک بگذارید :
دیدگاه کاربران
    • دیدگاه ارسال شده توسط شما ، پس از تایید توسط مدیران سایت منتشر خواهد شد.
    • دیدگاهی که به غیر از زبان فارسی یا غیر مرتبط با مطلب باشد منتشر نخواهد شد.