پژوهش کتاب کتاب تبلیغات شگفت‌انگیز - پژوهش کتاب

نقد و بررسی کتاب تبلیغات شگفت‌انگیز

درباره کتاب تبلیغات شگفت‌انگیز

کتاب «تبلیغات شگفت‌انگیز» نوشته‌ی «فرزاد مقدم» در سال ۱۳۹۰ منتشر شد. این کتاب درباره‌ی اصول و جزییات تبلیغات گردشگری صحبت می‌کند و نگاهی به راهبردهای توسعه برند گردشگری موفقِ کشورهایی مانند هندوستان، ترکیه، مالزی، استرالیا و … دارد. گردشگری در حال حاضر یکی از صنعت‌های مهم و در حال پیشرفت در جهان است که به‌عنوان یکی از پردرآمدترین صنایع قرن بیست و یکم معرفی شده است. گردشگری از دیرباز در زندگی بشر وجود داشته ولی در طی چند دهه‌ی اخیر به دلیل تفاوت‌های فرهنگی، جاذبه‌های طبیعی و تاریخی و امکانات رفاهی خاص مانند هتل‌ها بسیار رونق گرفته است.

گردشگری ارتباط نزدیکی با امکانات یک کشور دارد و می‌تواند سالانه حجم زیادی از مسافر و به‌تبع آن پول را وارد کشور کند. برای جذب گردشگر یا توریست (tourist) در یک کشور باید مجموعه اقدامات و تبلیغات مؤثری صورت بگیرد تا مسافران و افراد ثروتمند آن کشور را انتخاب کنند. کشورهای اروپای غربی، مالزی، سنگاپور و استرالیا طی چند سال اخیر قدم‌های بسیار مثبتی برای جذب و جلب گردشگر از سراسر دنیا برداشته‌اند این در حالی است که در ایران همچنان زیرساخت‌های مناسبی برای گردشگر در سطح کلان وجود ندارد. «فرزاد مقدم» در کتاب «تبلیغات شگفت‌انگیز» طی یازده فصل صنعت گردشگری و تبلیغات مربوط به آن را کنکاش و روش‌های لازم برای بهره‌برداری و سوددهی از آن را بیان کرده است؛ این یازده فصل عبارت‌اند از:

فصل یک. پیشگفتار
فصل دو. مفاهیم تبلیغات گردشگری
فصل سه. نگاهی به راهبردهای توسعه برند گردشگری در استراليا
فصل چهار. نگاهی به راهبردهای توسعه‌ی برند گردشگری در نیوزلند
فصل پنج. نگاهی به راهبردهای تبلیغات و ساخت برند گردشگری در مالزی
فصل شش. نگاهی به راهبردهای توسعه‌ی برند گردشگری در ترکیه
فصل هفت. نگاهی به راهبردهای توسعه‌ی برند گردشگری در هندوستان
فصل هشت. نگاهی به راهبردهای ساخت برند گردشگری در سنگاپور
فصل نه. نگاهی به راهبردهای توسعه‌ی برند گردشگری در چین (شانگهای)
فصل ده. نگاهی به راهبردهای توسعه‌ی گردشگری گلف در ولز
فصل یازده. بررسی راهکارهای ایجاد برند در گردشگری اروپای مرکزی و شرقی (کرواسی و اسلوونی)

«فرزاد مقدم» در کتاب «تبلیغات شگفت‌انگیز» روش ساخت برند مقصد در گردشگری را توضیح می‌دهد و از ضرورت یک برند منحصربه‌فرد در این صنعت صحبت می‌کند. به گفته‌ی این نویسنده در دنیای گردشگری، برند یا نام تجاری مجموعه‌ای از خصوصیات محصول گردشگری و ارزش‌های افزوده‌ای است که به آن اضافه می‌گردد. او در این اثر از مشکلات عمده‌ای که درزمینه‌ی ساخت برند از مقصدهای گردشگری برای کشورها وجود دارد صحبت می‌کند که برخی از آن‌ها عبارت‌اند از:

محدودیت در بودجه
کوتاه بودن عمر خدمت مدیران دولتی
عدم توانایی در کنترل کیفیت خدمات گردشگری ارائه شده در آن مقصد
وجود خصوصیات مشترک میان مقصدهای گردشگری
فشارهای سیاسی از سوی دولت‌مردان برای بازدهی زودهنگام تبلیغات

کتاب «تبلیغات شگفت‌انگیز» نوشته‌ی «فرزاد مقدم» از سوی انتشارات سیته منتشر شده است. نسخه‌ی الکترونیک این کتاب در همین صفحه از فیدیبو برای خرید و دانلود موجود است. «فرزاد مقدم» طی چند سال اخیر چندین کتاب و مقاله درزمینه‌ی‌ بازاریابی و تبلیغات تألیف و ترجمه کرده است که می‌توان از آن‌ها به کتاب «نخبگان در بازاریابی» اثر «سالتان کرمالی» و «بازاریابی گردشگری» اثر «سايمون هادسن» اشاره کرد که نسخه‌ی الکترونیک آن هم در سایت و اپلیکیشن فیدیبو برای خرید و دانلود موجود است.   

درباره فرزاد مقدم

«فرزاد مقدم» نویسنده‌ی کتاب «تبلیغات شگفت‌انگیز» در آبان سال ۱۳۵۰ در تهران به دنیا آمد. او در جوانی تحصیلاتش را در رشته‌ی کامپیوتر آغاز کرد و پس از آن برای ادامه‌ی تحصیل در رشته‌ی تبلیغات به ترکیه رفت. او از دهه‌ی نود شمسی درزمینه‌ی برندسازی و تبلیغات حوزه‌ی گردشگری در حال فعالیت است. او علاوه‌بر فعالیت در این حوزه، به آموزش و تدریس دوره‌های مدیریت تبلیغات و مدیریت برند نیز مشغول است.

در بخش‌هایی از کتاب تبلیغات شگفت‌انگیز می‌خوانیم

یکی از نکته‌هایی که نویسندگان کمپین باید به آن دقت می‌کردند، موقعیت سنگاپور در رقابت با همسایگانش بود؛ همسایگانی چون مالزی و اندونزی که داعیه‌های یکسانی ازلحاظ جذابیت‌های گردشگری داشتند.

طراحان کمپین تصمیم گرفتند برخلاف روال معمول، دست از رقابت مستقیم بردارند و نه‌تنها به همسایگان به چشم رقیب نگاه نکنند، بلکه سفر به این کشورها را از طریق سنگاپور تشویق کنند و بدین ترتیب، محصولات گردشگری ترکیبی تولید نمایند. این استراتژی در درازمدت باعث می‌شد تا تعداد بازدیدکنندگان کل منطقه افزایش یابد و سود آن شامل تمامی کشورهای منطقه گردد. سنگاپور در این میان نقش مرکز را برای خود در نظر گرفت. برای رفتن به کشورهای دیگر منطقه‌ی آسیای جنوب شرقی می‌توان از سنگاپور گذر کرد و تنها یک یا دو شب در آن اقامت نمود. هوشمندی این تفکر، با دقت در طراحی تورها توسط دفترهای مسافرتی نمایان‌تر می‌شود. از آن جایی که مساحت سنگاپور بسیار کم است و به قول گردشگران می‌توان در یک روز از کل آن بازدید کرد، طراحی تورهای یک هفته‌ای تنها برای بازدید از سنگاپور خسته‌کننده بود. بنابراین تورهای ترکیبی مانند مالزی سنگاپور و ترکیبات دیگر به وجود آمدند. برخی از شهرهای نزدیک به سنگاپور که برای تورهای ترکیبی پیشنهاد شدند، عبارت بودند از: کوالالامپور، بانکوک، هنگ‌کنگ، گوانگژو و جاکارتا. یعنی سنگاپور با این کار به‌نوعی مرکزیت خود را در منطقه تثبیت کرد و نشان داد که چهره‌ی آینده‌ی آسیا را می‌توان در سنگاپور دید. از طرفی، این کمپین در جهت همکاری‌های مربوط به انجمن ملل آسیای جنوب شرقی یا آسه آن نیز بود.

آسه آن شامل کشورهای برونئی، برمه (میانمار)، کامبوج، اندونزی، لائوس، مالزی، فیلیپین، سنگاپور، تایلند و ویتنام است. برای نخستین بار در م۱۹۷۶. کمیته‌ای جهت همکاری در زمینه‌ی گردشگری در آسه آن تشکیل شد که البته در عمل تا م۱۹۹۸. هیچ فعالیت مشترکی انجام نگرفت. در نشست سالانه‌ی م۱۹۹۸. که در فیلیپین برگزار شد، برنامه‌ی استراتژیکی شامل پنج زمینه مطرح شد:

بازاریابی آسه آن به‌عنوان یک مقصد گردشگری واحد؛
. تأمین سرمایه برای صنعت گردشگری
٣. تعيين نیروهای لازم و توسعه‌ی گردشگری در این کشورها؛
۴. پیشبرد گردشگری حمایت‌کننده از محیط‌زیست
ایجاد امکانات برای سفرهای درونی میان کشورهای آسه آن.

نخستین استراتژی سنگاپور تلاش در جهت تبدیل فرودگاه سنگاپور به‌عنوان پایگاه نقل و انتقالات هوایی در منطقه بود. سنگاپور ایرلاین از طریق سنگاپور به تمام کشورهای منطقه با قیمتی مناسب و خدماتی باکیفیت پرواز می‌کرد، پس برای رسیدن به هر یک از کشورهای منطقه فقط کافی بود تا سنگاپور رسید.

به این پست امتیاز دهید.
بازدید : 312 views بار دسته بندی : مدیریت، بازاریابی و فروش تاريخ : 11 مارس 2021 به اشتراک بگذارید :
دیدگاه کاربران
    • دیدگاه ارسال شده توسط شما ، پس از تایید توسط مدیران سایت منتشر خواهد شد.
    • دیدگاهی که به غیر از زبان فارسی یا غیر مرتبط با مطلب باشد منتشر نخواهد شد.

برچسب ها