پژوهش کتاب کتاب تبلیغات چریکی - پژوهش کتاب

نقد و بررسی کتاب تبلیغات چریکی

درباره کتاب تبلیغات چریکی

کتاب «تبلیغات چریکی» نوشته‌ی «عطیه بطحایی» در سال ۱۳۹۳ منتشر شد. این کتاب درباره‌ی اصول تبلیغات چریکی است و اطلاعات مهم و کاربردی درباره‌ی چگونگی پیاده‌سازی و بهره‌برداری از این نوع از تبلیغات را ارائه می‌کند. در این کتاب «عطیه بطحایی» نویسنده‌ی اثر تبلیغات چریکی را هنر جلب توجه مصرف‌کنندگان و مشتریان از طریق شیوه‌های خلاقانه و غیرمنتظره تعریف و از اهمیت بالای نوآوری و خلق‌ ایده‌های جدید صحبت می‌کند. او این اثر را با زبانی ساده و روان طی هفت فصل به نگارش درآورده است که عبارت‌اند از:

استراتژی تبلیغات چریکی
کسب نتیجه‌های غیرمنتظره با صرف بودجه‌ای محدود
تمرکز بر مخاطبان و مشتریان هدف
سرچشمه‌ی خلاقیت
کسب بیشترین سود از طریق فعالیت‌های تبلیغات و پیشبرد فروش
هوشمندی در طراحی و اجرای تبلیغات چریکی
معرفی زیرشاخه‌های تبلیغات چریکی

تبلیغات چریکی چیست؟

تبلیغات چریکی Guerrilla marketing یکی از انواع روش‌های تبلیغات و بازاریابی است که بازدهی آن نسبت به سایر روش‌ها بسیار بیشتر است. در این نوع از تبلیغات افراد به کمک نوآوری، تبلیغات جذاب و خاصی را پدید می‌آورند که جمعیت زیادی از افراد را تحت تأثیر قرار می‌دهند. در تبلیغات چریکی افراد کلیشه‌ها و چهارچوب‌های رایج را دور می‌زنند و در سبکی جدید به معرفی محصول یا برند می‌پردازند. در این نوع از تبلیغات از رسانه‌ها به‌صورت خلاقانه و متفاوت استفاده می‌شود و مخاطب با فرمی جدید از نام یک برند روبه‌رو می‌شود.

استفاده و بهره‌برداری از تبلیغات چریکی معمولاً کم هزینه‌تر از روش‌های دیگر تبلیغات است. این نوع از تبلیغات با تکیه‌بر پویایی و خلاقیت سعی در کاهش هزینه‌ها و جذب مخاطبان دارد. عنوان چریکی برای این نوع از تبلیغات یادآور عملیات ناگهانی است که در کوتاه‌ترین زمان بیشترین تأثیر را دارد. براساس یافته‌ها و اطلاعات کتاب «تبلیغات چریکی» نوشته‌ی «عطیه بطحایی» این نوع از تبلیغات دارای یک سری ویژگی‌های متمایزکننده‌ هستند که عبارت‌اند از:

تحریک‌کننده و برانگیزاننده‌ی احساسات
انعطاف‌پذیر
خنده‌دار
عجیب و پرسش‌برانگیز
مسری (باقابلیت انتقال از یک مخاطب به دیگران در مدتی کوتاه)
نامتعارف
خلاقانه و منحصربه‌فرد
اثربخش و باصرفه (کم هزینه)
غیرمعمول
جذاب و تماشایی

تبلیغات چریکی سرشار از خلاقیت است به همین دلیل بهتر است برای بهره‌برداری هر چه بیشتر از آن از افراد خلاق و متخصص در این حوزه استفاده کرد. «عطیه بطحایی» در کتاب «تبلیغات چریکی» تمامی اصول لازم جهت راه‌اندازی یک کمپین موفق تبلیغات چریکی را توضیح داده و راهکارهای خوب و مفیدی برای دگرگون‌سازی الگوهای رایج عنوان کرده است. او در این کتاب پنج گام توسعه‌ی خلاقیت را آموزش می‌دهد و از اهمیت طوفان مغزی برای طراحی هر چه بهتر تبلیغات چریکی صحبت می‌کند. او بر این باور است که دانش سرچشمه‌ی خلاقیت است و هر اندازه دانسته‌های افراد بیشتر باشد احتمال برتری آن‌ها نیز در صنعت بیشتر است.

«عطیه بطحایی» نویسنده‌ی و مترجم آثار حوزه‌ی بازاریابی، تبلیغات و برندسازی است. او کتاب «تبلیغات چریکی» را برای مدیران بازاریابی، صاحبان کسب‌وکار و افراد فعال در زمینه‌ی تبلیغات و خلاقیت به نگارش درآورده است تا آن‌ها بتوانند با ارتقای سطح دانش، به برتری از رقبای خود دست یابند. این نویسنده برای نوشتن این اثر از منابع معتبر انگلیسی و آلمانی به‌خصوص کتاب تبلیغات چریکی اثر دکتر لوینسون Levinson استفاده کرده است. این نویسنده در این کتاب از ابزارهای سه گانه‌ی بازاریابی چریکی صحبت می‌کند و اطلاعات مهمی را در اختیار عموم افراد قرار می‌دهد، این ابزارها عبارت‌اند از:

ابزارهای متمرکز بر کاهش بودجه‌ی تبلیغاتی (طراحی ایده‌های هوشمندانه برای شرکت‌ها و سازمان‌های کوچک و متوسط)
ابزارهای متمرکز بر رسانه‌های مدرن (بازاریابی ویروسی، تبلیغات چریکی بر روی صفحات اینترنتی و تلفن‌های همراه و تبلیغات دهان به دهان)
ابزارهای متمرکز بر تبلیغات در فضای شهری (بازاریابی در کمینگاه و تمرکز بر رسانه‌های محیطی)

کتاب «تبلیغات چریکی» نوشته‌ی «عطیه بطحایی» از سوی انتشارات سیته منتشر شده است. نسخه‌ی الکترونیک این کتاب در همین صفحه از فیدیبو برای خرید و دانلود موجود است. نویسنده‌ی این اثر طی چند سال اخیر چندین کتاب و مقاله در زمینه‌ی‌ بازاریابی ترجمه کرده است که می‌توان از آن‌ها به کتاب «کسب‌و‌کار نام‌های تجاری» اثر «جان میلر» و «دیوید مور» اشاره کرد که نسخه‌ی الکترونیک آن هم در سایت و اپلیکیشن فیدیبو برای خرید و دانلود موجود است.

در بخش‌هایی از کتاب تبلیغات چریکی می‌خوانیم

هدف اصلی کلیه‌ی فعالیت‌های تبلیغاتی، تقویت فرآیند خلق سود در شرکت‌هاست. سودآوری شرکت تنها حاصل صرف بودجه‌های کلان تبلیغاتی نیست، بلکه این تبلیغات باید اثربخش، متمرکز و خلاقانه طراحی و اجرا شوند. در عین حال، صرف بودجه‌های کلان و بیش از حد نیاز برای فعالیت‌های تبلیغاتی و بی‌توجهی به دخل‌وخرج شرکت از مهم‌ترین مشکلات شرکت‌ها در بخش تبلیغات است. بسیاری از شرکت‌ها به‌منظور کاهش هزینه‌ها مسیر اشتباهی در پیش گرفته، از کیفیت تبلیغات خود می‌کاهند. برخی دیگر بحث تبلیغات را به کلی فراموش می‌کنند، زیرا بر این باورند که هراندازه هزینه صرف کنند، نمی‌توانند توجه مشتریان را جلب نمایند. مشکل این‌گونه شرکت‌ها این است که نمی‌دانند برای جلب توجه مخاطبان مجبور نیستند بودجه‌های کلانی صرف کنند، بلکه باید به میزان کافی و با شیوه‌ای درست از تبلیغات و فعالیت‌های پیشبرد فروش بهره‌مند شوند. از طرف دیگر، امروزه کسانی که به دنیای تبلیغات پا می‌گذارند، از این نکته غافل می‌شوند که بحث تبلیغات را باید با فعالیت‌های پیشبرد فروش گره بزنند. زیرا هریک از این دو اسلحه‌ی بازاریابی به‌تنهایی قادر به خلق تأثیرات چشمگیر و مورد انتظار شرکت‌ها نیستند. تبلیغات به خودی خود، نمی‌تواند میزان فروش محصول را افزایش دهد، بلکه چرخ فروش شرکت را روغن می‌زند و بازاریابی شرکت را قدرتمند می‌نماید، ولی به دلیل هزینه‌های سنگین آن، اغلب در سطح محدود و ناکافی اجرا می‌شود. این جاست که فعالیت‌های پیشبرد فروش وارد بازار می‌شود. این دسته از فعالیت‌ها، به دلیل هزینه‌های محدود خود در مقیاسی گسترده، قابل پیاده‌سازی می‌باشند. هزینه‌ی تهیه و توزیع کوپن‌های تخفیف، جوایز خرید، مسابقه‌های میان خریداران و رویدادهای فرهنگی ورزشی ترغیب‌کننده‌ی مخاطبان می‌تواند محدودتر از تبلیغات باشند. همچنین پیوند میان این فعالیت‌ها با تبلیغات فرصت‌های دو چندانی را پیش روی شرکت‌ها قرار می‌دهد. اگر در دست‌یابی به هدف افزایش سودآوری مصمم هستید، دو عامل فوق را به کار گیرید. با توجه به گسترش فروشگاه‌های زنجیره‌ای و بزرگ، و افزایش گرایش مردم به خرید از این‌گونه فروشگاه‌ها به‌جای فروشگاه‌های کوچک و بی‌نام‌ونشان، فعالیت‌های پیشبرد فروش در بحث بازاریابی شرکت‌ها هر روز، نقش پررنگ‌تری پیدا می‌کند. خریداران دنیای امروز، بیش از گذشته درصدد کسب مزیت و ارزش افزایی در فعالیت خرید خود می‌باشند و به دنبال گزینه‌هایی هستند که با ارائه‌ی تخفیف‌های ویژه با هدایای رایگان بیشتر از محصولات سایر رقبای شما برایشان فایده داشته باشد.

به این پست امتیاز دهید.
بازدید : 450 views بار دسته بندی : مدیریت، بازاریابی و فروش تاريخ : 11 مارس 2021 به اشتراک بگذارید :
دیدگاه کاربران
    • دیدگاه ارسال شده توسط شما ، پس از تایید توسط مدیران سایت منتشر خواهد شد.
    • دیدگاهی که به غیر از زبان فارسی یا غیر مرتبط با مطلب باشد منتشر نخواهد شد.

برچسب ها