پژوهش کتاب کتاب زاگ - پژوهش کتاب

نقد و بررسی کتاب زاگ

درباره کتاب زاگ

کتاب «زاگ» Zag  نوشته‌ی «مارتی نیومایر» در ۲۰ سپتامبر سال ۲۰۰۶ منتشر شد. این کتاب درباره‌ی استفاده از یک استراتژی متفاوت و متمایز در کسب‌وکارهای فعال و امروزی است که منجر به ساختن یک نام تجاری متمایز می‌شود. «مارتی نیومایر» براساس سال‌ها تحقیق و پژوهش در زمینه‌‎ی کسب‌وکار این اثر را نوشته تا به مخاطبان کمک ‌کند جسارت ایجاد یک نام تجاری با عملکرد بالا را به دست آوردند. با حضور هزاران کسب‌وکار جدید در سراسر جهان در حوزه‌های مختلف رقابت بسیار زیاد و عمیق‌تر شده است و ماندگاری یک برند نیازمند برنامه‌ریزی و طراحی استراتژی‌های مطلوب با بازدهی بسیار بالا است. یکی از راه‌های ایجاد تمایز میان کسب‌وکار خود با سایر کسب‌وکارهای دیگر پیدا کردن فضاهای خالی است البته باید دانست پیدا کردن فضای خالی در بازار امروزه بسیار سخت و دشوار شده است.

«مارتی نیومایر» در کتاب «زاگ» توصیه می‌کند برای ایجاد تمایز باید یک زاگ طراحی کرد. طراحی زاگ بر روی تمایز تمرکز دارد که یکی از اصول مهم و تأثیرگذار در ساختن یک نام تجاری معتبر است. این نویسنده در این اثر طی چندین گام چگونگی طراحی زاگ را توصیه می‌کند و در قدم اول از صاحبان کسب‌وکار می‌خواهد به این سؤال پاسخ کامل و دقیق بدهند «اولین قدم برای ساختن نام تجاری این است که به درون خود برویم و ببینیم که انرژی اولیه از کجا می‌آید؟»

«مارتی نیومایر» Marty Neumeier کتاب «زاگ» را به‌دقت نوشته و مطالعه‌ی آن را به مدیران، فعالان حوزه‌ی بازاریابی و کارآفرینان توصیه کرده است. او این اثر را طی سه بخش و چندین فصل به نگارش درآورده است که عبارت‌اند از:

بخش ۱: زاگ خود را پیدا کنید

وقتی رقبا نیستند، شما ضربه بزنید
پویایی متفاوت و خوب
به دنبال فضاهای خالی بازار باشید
نیازها را کشف کنید
یک «رژه» پیدا کنید

بخش ۲: طراحی زاگ

نام تجاری همانند یک سیستم
نکته‌ی۱: شما که هستید؟
نکته‌ی۲: چه می‌کنید؟
نکته‌ی۳: چشم‌انداز شما چیست؟
نکته‌ی۴: کدام موج را می‌رانید؟
نکته‌ی۵: در طبقه‌ی کالایی شما، کدام نام تجاری بالاترین سهم را در ذهن مخاطب دارد؟
نکته‌ی۶: چه چیزی شما را «منحصربه‌فرد» می‌کند؟
نکته‌ی۷: چه چیزی را باید اضافه و یا کم کنید؟
نکته‌ی۸: چه کسی عاشق شما است؟
نکته‌ی۹: چه کسی دشمن شما است؟
نکته‌ی۱۰: مردم شما را چه می‌نامند؟
نکته‌ی۱۱: چه طور خود را توصیف می‌کنید؟
نکته‌ی۱۲: چه طور نام خود را منتشر می‌کنید و همه را از آن مطلع می‌کنید؟
نکته‌ی۱۳: چه طور مردم بانام تجاری شما درگیر می‌شوند؟
نکته‌ی۱۴: مشتریان چه چیزی را تجربه می‌کنند؟
نکته‌ی۱۵: چه طور وفاداری مشتریان را به دست می‌آورید؟
نکته‌ی۱۶: چه طور موفقیت خود را توسعه می‌دهید؟
نکته‌ی۱۷: چه طور مجموعه‌ی نام‌های تجاری خود را حمایت می‌کنید؟

بخش ۳: زاگ خود را احیا کنید

سنگ/ کاغذ/ قیچی
تمرکز قیچی
شتاب حرکت سنگ
اندازه‌ی شرکت‌های کاغذ
چه طور ساختار سخت می‌شود؟
باز کردن قفل زاگ‌تان
زمانی که سهام‌داران خوب، بد پیش می‌روند
دستورالعمل مهم جدید
راکت دو مرحله‌ای
طراحی زاگ در سرعت تغییر
۱۷ قدم فرایند

ترجمه کتاب زاگ به زبان فارسی

کتاب «زاگ» نوشته‌ی «مارتی نیومایر» با ترجمه‌ی «سارا میرزایی» از سوی انتشارات سیته در سال ۱۳۹۷ منتشر شد که نسخه‌ی الکترونیک آن در همین صفحه از فیدیبو برای خرید و دانلود موجود است. «سارا میرزایی» مترجم این اثر ترجمه‌‌ی آثار حوزه‌ی موفقیت، تبلیغات و بازاریابی را در کارنامه‌ی کاریش دارد. کتاب‌ «۱۲۵ اصل موفقیت وارن بافت» نوشته‌ی «ماری بافت» از دیگر آثار ترجمه شده‌ی این مترجم هستند که نسخه‌ی الکترونیک آن‌ها هم در سایت و اپلیکیشن فیدیبو برای خرید و دانلود موجود است.   

در بخش‌هایی از کتاب زاگ می‌خوانیم

در حالی که استراتژی یک اصل قدرتمند است، بسیاری از شرکت‌ها فراموش می‌کنند که بدون یک اجرای خوب، استراتژی فقط یک برنامه و نیت است. هرساله هزاران برنامه‌ی استراتژیک تدوین می‌شود و شکست می‌خورد، چرا که به ترغیب تجربه‌ی مشتریان برگردانده نشده است.

در یک کلام، یک استراتژی خوب می‌تواند جاده‌ی جهنم را نیز هموار سازد. مشتریان، نام تجاری شما را در جاهای خاص تجربه می‌کنند، بنابراین، انتخاب این که اینجاها کجاست و در آنجا چه اتفاقی می‌افتد، بسیار حائز اهمیت است.

بهترین راه، شروع انتخاب و نفوذ در محل‌هایی است که مشتریان در آنجا بانام تجاری شما در ارتباط‌اند؛ جایی که می‌تواند مشتریان شما را تنها از آگاهان نام تجاری به وفاداران نام تجاری تبدیل کند.

مشتریان چه طور می‌توانند در مورد شما بدانند؟ چه طور می‌توانید به آن‌ها کمک کنید که برای نام تجاری شما ثبت‌نام کنند؟ چه کسی یا چه چیزی در هر محلی، رقیب شما خواهد بود؟ کجا باید منابع بازاریابی خود را قرار دهید یا کجا نباید این منابع را بگذارید؟

به‌عنوان مثال، بازاریابان کافی‌شاپ ما ممکن است فهرستی از روش‌هایی را داشته باشند که می‌تواند به معرفی و شناخت نام تجاری شما کمک کند؛ مواردی همچون: نقل سینه به سینه، در رانندگی، در پیاده‌روی، به‌وسیله‌ی یک دوست، آگهی روزنامه، آگهی اینترنت، رادیو، جست‌وجو در وب‌سایت، وب‌سایت بیبلی، تیتر خبری، پست مستقیم، آراستگی رستوران، رفتار کارمندان، فنجان‌های قهوه، فهرست غذا، بسته‌بندی محصول، عناصر آموزش، بازی‌های آموزشی در محل، مراسم چشیدن قهوه، برنامه‌ی سفر برای آزمایش قهوه، و …

بازاریابان آن‌ها را اولویت‌بندی می‌کنند، بدین ترتیب، ممکن است دکور درون کافی‌شاپ بالای فهرست بیاید، زیرا نوع آراستگی می‌تواند زمان ماندن مشتریان و تجربه‌ی لحظات خوب را بیش‌تر کند. الکترونیک توجه خاصی را می‌طلبد که می‌تواند شامل یک صفحه‌ی نمایش بزرگ پشت رستوران، مطالبی که قرار است آموزش را ارائه دهد، بازی‌های چشایی قهوه و سرعت خروج و تسویه‌حساب مشتری با کامپیوترهای در دست گارسون‌ها (همچون روش جدید مک‌دونالد) باشد.

مواردی که به نظر کم‌اهمیت‌تر می‌آیند، نادیده گرفته می‌شوند و دیگر موارد مخصوصاً آن‌هایی که رقبای ما استفاده کرده‌اند، به‌طور کامل نادیده گرفته می‌شوند.

هر نام تجاری با تجربیاتی ساخته می‌شود؛ خواه این نام تجاری یک کالا باشد، یک خدمت، و یا یک سازمان. خواه به اشخاص خدمت کند یا به شرکت‌ها، مسئله‌ی مهم دریافت این تجربیات است که می‌تواند برای مردمی که معنی و ارزش نام تجاری را معین می‌کنند، لذت‌بخش باشد؛ مردمی که مشتریان شما خواهند بود.

به این پست امتیاز دهید.
بازدید : 168 views بار دسته بندی : مدیریت، بازاریابی و فروش تاريخ : 11 مارس 2021 به اشتراک بگذارید :
دیدگاه کاربران
    • دیدگاه ارسال شده توسط شما ، پس از تایید توسط مدیران سایت منتشر خواهد شد.
    • دیدگاهی که به غیر از زبان فارسی یا غیر مرتبط با مطلب باشد منتشر نخواهد شد.

برچسب ها