پژوهش کتاب کتاب زبان بدن | نوشته آلن پیز | انتشارات هورمزد - پژوهش کتاب

قیمت محصول : $0.00

چند سالی است که با بیشتر شدن نقش فضای مجازی در زندگی، با لغاتی مانند لایک (like) و آنلایک/دیسلایک (unlike/dislike) آشنا شده‌ایم. اما تنها نام این واژه‌ها نیستند که برای ما آشنا هستند، بلکه شکل (ظاهری) آن‌ها هم برایمان جا افتاده است. برای مثال سال‌هاست برای نشان‌دادن پیروزی، انگشت اشاره و میانه را باز می‌کنیم، بقیه انگشتان خود را می‌بندیم و دست‌ خود را مشت می‌کنیم. اما نکته‌ای که فراموش کرده‌ایم این است: چرا «این» شکل‌ها برای نشان‌دادن این مفاهیم انتخاب شده‌اند؟ ریشه و معنای این شکل‌ها را می‌توانیم در مفهومی به نام زبان بدن یا (Body Language) پیدا کنیم. آلن پیز کتاب زبان بدن ( بادی لنگویج)، یا راهنمای تعبیر حرکات بدن را با نگاه به همین مفاهیم نوشته است.

 

درباره‌ی کتاب «زبان بدن» بیشتر بدانیم

بررسی و مطالعه‌ی علمی زبان بدن، از اواخر قرن نوزدهم میلادی آغاز شد. زمانی که فیلم‌های صامت روی پرده‌ی سینماها رفتند بازیگران و کارگردانان فهمیدند با وجود اینکه در طول فیلم هیچ مکالمه‌ای بین شخصیت‌ها شنیده نمی‌ود، پیام فیلم همچنان به تماشاچیان منتقل می‌شود و حرکات بازیگران به تنهایی روی مخاطب اثر می‌کذارد. در سال ۱۸۷۲، چالز داروین نخستین کسی بود که در کتاب «بیان احساسات در انسان و حیوانات» به بررسی رفتار‌های ذاتی انسان‌ پرداخت. او در این کتاب سوالاتی مثل چرا هنگام تعجب ابرو‌هایمان را بالا می‌بریم؟ یا چرا هنگامی که کسی به ما ابراز احساسات می‌کند، گونه‌هایمان سرخ می‌شود؟ را مطرح کرد و سعی کرد برای آنها پاسخ‌های قانع‌کننده پیدا کند و قوانین موجود بین معنا و شکل این حرکات را شرح دهد.

با این‌که آلن پیز حدود ده سال قبل از نوشتن زبان بدن (بادی لنگویج) درباره این موضوع تحقیق کرد، اما مطالعات او تنها به کشور‌های انگلیسی زبان مانند استرالیا و نیوزیلند و آمریکا محدود شد و پیز نتوانسته در کتابش نشانه‌های غیرکلامی زبان‌های دیگر را بررسی کند. اگرچه ذات انسان‌ها یکیست اما بخشی از زبان بدن به وسیله‌ی فرهنگ جامعه تعیین می‌شود و ممکن است یک حرکت ثابت، در کشور های مختلف معانی مختلف و گاهی متضادی داشته باشد. آلن پیز هم به این موضوع آگاه بود و بعضی از این تضاد‌ها را در کتابش توضیح داده است اما توضیح بعضی دیگر از این علامت‌های غیرکلامی همچنان دست نخورده باقی مانده‌اند.

نکته جالب درباره‌ی این کتاب این است که آلن پیز، ابتدا اسرار حرکات اعضای مختلف بدن را توضیح می‌دهد. و در فصل‌های آخر کتاب نشانه‌ها و ترفند‌های قدرت و مهرورزی را بیان می‌کند. او تنها به شرح زبان بدن اکتفا نمی‌کند و نشانه‌های شخصیتی افراد در چیدمان و آرایش اتاق و میز‌ها را نیز توضیح می‌دهد. 

با رمز و راز زبان بدن آشنا شویم

آلن پیز در فصل‌های ابتدایی کتاب درباره‌ی حالات مختلف قرار گیری دست و پا در موقعیت‌های مختلف اجتماعی توضح می‌دهد. برای مثال آلن پیز می‌گوید دست به سینه ایستادن جز سنگر‌های انسان است. به همین دلیل کودکان هنگام ترس پشت مبل یا صندلی پنهان می‌شوند. درغیر کلامی بزرگسالی این سنگر از بین نمی‌رود بلکه تنها تغییر می‌کند، مثلا دست به سینه ایستادن مردان در جلسات اداری و یا گرفتن کیف دستی جلوی بدن برای زنان نشانده همان سنگر است.

آلن پیز نظریه‌های جالبی درباره‌ی روند شکل گیری افکار در ارتباطات انسان‌ها دارد. برای مثال او فرآیند «راحت برخورد کردن» را به این شکل تعریف می‌کند: «زمانی که افراد کم‌کم شروع به احساس راحتی در گروه می‌کنند و یکدیگر را می‌شناسند، یک سری رفتار‌های نانوشته را پشت سر می‌گذارند که آن‌ها را از وضعیت دفاعی دست‌ها و پاهای روی هم قرار گرفته به وضعیت راحت با آرامش می‌رساند. بررسی افراد در استرالیا، نیوزیلند،کانادا و آمریکا نشان می‌دهد که روند «راحت برخورد کردن» یا خودمانی در حالت ایستاده در تمام این کشور‌ها یکسان است.»

مرحله‌ی اول وضعیت دفاعی، دست‌ها و نیز پاها روی هم قرار گرفته‌اند.

مرحله دوم پاها از هم باز می‌شوند و کف پاها بی‌طرف در کنار هم قرار می‌گیرند.

مرحله سوم دستی که در حالت دست به سینه در بالا قرار گرفته است بیرون می‌آید. کف دست موقع صحبت کردن نشان داده می‌شود اما دوباره به وضعیت دست به سینه باز نمی‌گردد. قسمت بیرونی دست دیگر را می‌گیرد.

مرحله چهارم دست‌ها از هم باز می‌شوند و یک دست حرکت می‌کند یا ممکن است روی باسن یا داخل جیب قرار داده شود.

مرحله‌ی پنجم شخص با تکیه بر یک پا به عقب لم می‌دهد و پای دیگر را در جلو قرار می‌دهد و آن را راست می‌کند تا به کسی اشاره کند که به نظرش از همه جالب‌تر می‌آید.

این مراحل تا جایی ادامه پیدا می‌کند که دو طرف به راحتی باهم ارتباط برقرار کنند.

فصل ویژه‌ای در آخر این کتاب قرار دارد که آن بررسی روش‌های مهرورزی است. آلن پیز معتقد است که بخش عمده‌ای از تلاش‌های ما برای جذب فرد مقابل ناخودآگاه اتفاق میافتد. اما برخی نشانه‌ها وجود دارند که می‌توانند به شما بگویند که آیا فرد مورد نظر به شما علاقه دارد یا نه.

با توجه به این که زبان بدن ریزه‌ کاری‌های زیادی دارد و حتی تغییر حالت انگشتان می‌تواند معنای متفاوتی را برساند. استفاده از عکس و تصویر در لابه‌لای صفحات این کتاب باعث شده است که شما منظور نویسنده را بهتر درک کنید.

نویسنده‌ «زبان بدن» را بیشتر بشناسیم

آلن پیز قبل از نویسندگی به شغل فروشندگی مشغول بوده است. کتاب زبان بدن اولین کتاب اوست، و بعد از موفقیت چشم‌گیر این کتاب بود که آلن پیز تصمیم به تغییر شغلش گرفت. او اکنون به همراه همسرش، باربارا پیز، یکی از موفق‌ترین متخصصین در حوزه‌ی ارتباط موثر و زبان بدن هستند.

این مسیر باعث شد آلن پیز استرالیایی به نویسنده و متخصص زبان بدن تبدیل شود. او تا اکنون هجده کتاب پرفروش داشته‌ است و در بیشتر از هفتاد کشور دنیا سمینار‌هایی درباره‌‌ی ارتباط موثر با زبان بدن برگزار کرده است.

آلن پیز می‌گوید که تنها بین هفت تا ده درصد از ارتباط‌های ما، ارتباط کلامی هستند و نود درصد باقی مانده در واقع ارتباط‌های غیرکلامی ما هستند که زبان بدن بخش مهمی از این نوع ارتباط است. او معتقد است که زبان بدن بر همه‌ی جنبه‌های زندگی تاثیر می‌گذارد. شما با یادگیری این مهارت می‌توانید موفقیت خود را در زمینه‌های مختلف تضمین کنید.

آلن پیز، پس از ازدواج، کتاب‌های زیادی را به کمک همسرش نوشت. برای مثال کتاب «چرا مرد‌ها دروغ می‌گویند و زن‌ها گریه می‌کنند؟» یکی از پرطرفدارترین آثار آنهاست. آلن و باربارا پیز در سال ۲۰۰۶، کتاب زبان بدن را که آلن در سال ۱۹۸۱ نوشته بود بازنویسی کردند و نامش را «کتاب جامع زبان بدن» گذاشتند. آن‌ها تا امروز کسب‌و‌کار خودشان را نگه داشته‌اند و زوج موفق زبان بدن شناخته می‌شوند و آثارشان در قالب نسخه‌ی pdf و نسخه صوتی هم پرفروش است.

ترجمه فارسی زبان بدن

کتاب‌های زیادی با عنوان «زبان بدن» به فارسی ترجمه شده‌اند اما انتشارات هورمزد به عنوان ناشر تخصصی کتاب‌های موفقیت و کسب‌وکار کتاب زبان بدن آلن پیز را با ترجمه‌ی روان سمیرا آباذری منتشر کرده است. سمیرا اباذری مترجم این کتاب، لحنی روان و ساده برای ترجمه‌ی این کتاب انتخاب کرده است. استفاده از این لحن همراه با سبک قابل فهم آلن پیز باعث شده است مخاطبان این کتاب محدود به گروهی خاص از خوانندگان نشود.

سمیرا آباذری پیش از ترجمه‌ی کتاب «زبان بدن»، تجربه‌ی ترجمه کتاب‌های دیگری همچون زندگی بدون محدودیت، اربابان بی‌شعور و اختلاف زنان با مردان- مردان با زنان را داشته است.

در بخشی از کتاب زبان بدن می‌خوانیم:

تاکنون هزاران کتاب و مقاله درباره مراقبت و حفاظت از قلمرو حیوانات، پرندگان، ماهی‌ها و نخستی‌ها نوشته شده است. اما در همین چند سال اخیر معلوم شده است که انسان نیز قلمرو دارد. وقتی این موضوع فرا گرفته و پیامدهای آن درک شوند، نه‌ تنها می‌توان بینشی عمیق به رفتار خود خود و دیگران بدست آورد، بلکه می‌توان واکنش‌های رودر‌ روی دیگران را نیز پیش‌گویی کرد.

 مردم‌شناس آمریکایی ادوارد تی. هال یکی از پیشگامان مطالعه‌ی نیازهای فرازمانی انسان بود و در اوایل دهه‌ی ۱۹۶۰ اصطلاح «جا کاربردشناسی» را ابداع کرد. تخقیق او در این عرصه به درکی جدید از روابطمان با انسان‌های همتای خود انجامید.

قلمرو ناحیه یا فضایی است که فرد ادعای تملک آن را دارد، گویی مصداق بدن او بوده است. هر فردی قلمرو شخصی خود را دارد که ناحیه اطراف دارایی‌هایش را شامل می‌شود. مانند خانه که با دیوار‌ها مرزبندی می‌شود، داخل وسیله‌ی نقلیه، اتاق خواب یا صندلی شخصی وهمان‌طور که دکتر هال دریافت فضای معلوم پیرامون بدنش.

بسیاری از حیوانات مدعی‌اند که محیط پیرامون بدنشان فضای شخصی‌شان است. گستردگی این فضا اساسا به شلوغی موقعیتی بستگی دارد که حیوان در آن بزرگ شده است.

انسان نیز حباب شخصی قابل حمل‌اش را دارد که با خود به این طرف و آن طرف می‌برد و اندازه‌ی آن به تراکم جمعیت جایی بستگی دارد که او در آن رشد کرده است. بنابراین این فاصله‌ی حریم شخصی با توجه به فرهنگ تعیین می‌شود. درحالی‌که بعضی فرهنگ‌ها، از جمله ژاپن، به جمعیت شلوغ عادت کرده‌اند، فرهنگ‌های دیگر «فضای وسیع باز» را ترجیح می‌دهند و دوست دارند فاصله‌ی خود را حفظ کنند.

تمام چیزی که لازم دارید تا در برابر دیگرا مقام خود را بالا ببرید و قدرت و نفوذ خود را افزایش دهید کمی توجه به ورزش‌های نرمشی غیر کلامی در دفترکار یا منزل‌تان است. متاسفانه دفاتر اکثر مدیران طوری آرایش یافته‌اند که علائم غیرکلامی منفی که ناخواسته به دیگران منتقل می‌شود به ندرت مورد ملاحظه قرار می‌گیرند.

 نسخه‌ی الکترونیک کتاب زبان بدن را می‌توایند از همین صفحه دانلود کنید.

 

به این پست امتیاز دهید.
بازدید : 444 views بار دسته بندی : تاريخ : 24 ژانویه 2021 به اشتراک بگذارید :
دیدگاه کاربران
    • دیدگاه ارسال شده توسط شما ، پس از تایید توسط مدیران سایت منتشر خواهد شد.
    • دیدگاهی که به غیر از زبان فارسی یا غیر مرتبط با محصول باشد منتشر نخواهد شد.