پژوهش کتاب کتاب صوتی منظومه خسرو و شیرین بخش سوم - پژوهش کتاب

قیمت محصول : $0.00

– درباره کتاب صوتی منظومه خسرو و شیرین؛ بخش سوم:
کتاب صوتی خسرو و شیرین، منظومه‌ای عاشقانه سروده‌ی نظامی گنجوی، شاعر و داستان‌سرای قرن ششم هجری است.
نظامی گنجوی که از زبان آوران و پیش‌ قراولان ادبیات داستانی و منظومه‌های عاشقانه بوده، منظومه‌ی عاشقانه‌ی لیلی و مجنون را هم نیز قبل از خسرو و شیرین سروده‌است.
او در این داستان شاعرانه بر وجه‌ی عاشقانه‌ی داستان خسرو و شیرین و عشق خسرو پرویز، پادشاه بزرگ ساسانی و شیرین، که شاهزاده ارمنستان بود، تأکید می‌کند.
شاعران دیگر نظیر فردوسی به وقت سرودن این داستان، بیشتر جنبه‌ی حماسی شعر را در نظر گرفته‌ بودند. نظامی بیش از ۱۶ سال برای سرودن ۶۱۵۰ بیت آن زمان گذاشت.

– درباره‌ی کتاب صوتی خسرو و شیرین:
نظامی گنجوی در کتاب صوتی خسرو و شیرین داستان عشق خسرو پرویز پادشاه بزرگ شاهنشاهی ساسانی و شاهزاده ارمنی، شیرین، را روایت می‌کند.
شیرین در سال‌های بعد ملکه‌ی کشور ارمنستان می‌شود. این داستان را غیر از نظامی گنجوی، فردوسی هم در شاهنامه آورده‌است. همچنین نسخه‌های متفاوتی از آن با عنوان‌های شیرین و فرهاد هم در دست است.
لیلی و مجنون و خسرو و شیرین هر دو داستانی عاشقانه هستند که شاعر در آن‌ها بیشتر به جنبه‌های عاطفی، فراز و فرود‌ها و مشکلات و موانع راه عاشقی اشاره می‌کند اما تفاوت‌هایی اساسی میان این دو داستان وجود دارد.
یکی از عمده تفاوت‌هایی که داستان خسر و و شیرین را از لیلی و مجنون متمایز می‌کند، تشریح علم و حکمت و دانش و اخلاق ایرانیان باستان است. در حالی که در لیلی و مجنون از این سخنان خبری نیست. بلکه تعصب و غیرت و گاه جوان‌مردی و مروت دیده می‌شود.
داستان خسرو و شیرین سراسر امید و شور و شوق است، در حالی که داستان لیلی و مجنون سراسر درد و داغ و سوز و هجران، در جامعه‌ای که عشق در آن حرام است و زن خیمه‌نشین و خانه‌نشین است و حق انتخاب ندارد.

– در قسمتی از کتاب صوتی خسرو و شیرین می‌شنویم:

شبی تاریک نور از ماه برده فلک را غول وار از راه برده
زمانه با هزاران دست بی‌زور فلک با صد هزاران دیده شبکور

شهنشه پای را با بند زرین نهاده بر دو سیمین ساق شیرین
بت زنجر موی از سیمگون دست به زنجیر زرش بر مهره می‌بست

ز شفقت ساق‌های بند سایش همی مالید و می‌بوسید پایش
حکایت‌های مهرانگیز می‌گفت که بر بانگ حکایت خوش توان خفت

– شنیدن کتاب صوتی خسرو و شیرین را به چه کسانی پیشنهاد می‌کنیم؟
شنیدن این کتاب صوتی را به کسانی پیشنهاد می‌کنیم که به ادبیات کلاسیک و اشعار کلاسیک به ویژه منظومه‌های عاشقانه‌ی نظامی علاقه داشته باشد.

ادامه…

به این پست امتیاز دهید.
بازدید : 143 views بار دسته بندی : تاريخ : 27 ژوئن 2023 به اشتراک بگذارید :
دیدگاه کاربران
    • دیدگاه ارسال شده توسط شما ، پس از تایید توسط مدیران سایت منتشر خواهد شد.
    • دیدگاهی که به غیر از زبان فارسی یا غیر مرتبط با محصول باشد منتشر نخواهد شد.